עיצומים בביטוח לאומי: עיכוב בוועדות רפואיות
מבוטחים שפנו בשבועות האחרונים למוקד הטלפוני של ביטוח לאומי, נתקלו בסירוב לטפל בבקשותיהם, עקב עיצומים בפעילות המחלקות. העובדים דורשים: הסכם קיבוצי ותוספת כוח אדם
לסאגה הביורוקרטית שעוברים מבוטחים שמגישים תביעות לפיצוי מהמוסד לביטוח הלאומי, התווסף בחודש האחרון קושי נוסף: עיצומים של העובדים, על רקע דרישה לחתימה על הסכם קיבוצי שיעגן את תנאי העובדים ודרישה לתוספת כוח אדם.
במסגרת העיצומים, העובדים לא מספקים מענה טלפוני במוקד, לא מבצעים פעולות גבייה ולא מבצעים הדרכות. אזרחים שפנו בשבועות האחרונים למוקד הטלפוני של ביטוח לאומי, סיפרו ל-ynet כי נתקלו בסירוב לטפל בבקשותיהם, עקב "עיצומים בפעילות המחלקות".
כך למשל ע', שנפצע לפני למעלה מחצי שנה בתאונת עבודה - סובל מעיכוב בתשלום ימי המחלה המגיעים לו ובפיצוי על אובדן כושר העבודה. "פניתי לביטוח לאומי לפני כחודש וחצי כדי לבקש את ימי המחלה שנותרו לי אבל לא קיבלתי אותם עד עכשיו בגלל העיצומים", הוא מספר. "גם הגשתי תביעת נכות כי אני לא יכול לעבוד בעבודה שהיתה לי והמשכורת שלי ירדה בגלל התאונה, מ-11 אלף שקל ל-5,000 שקל בחודש. עכשיו אני יושב בבית ומחכה לכסף. אי אפשר לחיות כך, יש הוצאות ומחויבויות".
מ', שנמצא אף הוא בהליכים מול הביטוח הלאומי, מספר כי הוא ממתין זה זמן ארוך לוועדה רפואית אך היא שבה ונדחית בשל העיצומים. גם א', שהגיש תביעה לביטוח הלאומי בגין מחלת מקצוע שנגרמה במקום העבודה, מספר כי השביתה מעכבת את הטיפול בתביעה שלו.
יו"ר ועד העובדים בביטוח הלאומי, מזרחי סונגו סימונה, הסבירה כי הם פצחו בעיצומים על רקע דרישה לחתום על הסכם קיבוצי. "אנחנו ללא הסכם קיבוצי ענפי מאז שהסתיים, בדצמבר 2011", סיפרה. "בנוסף, יש רצון מצד ההנהלה לשפר את השירות, אבל בלי להוסיף כוח אדם. זה בלתי אפשרי - כרגע אנחנו במחסור של 401 עובדים.
הערב צפויים נציגי העובדים להפגש עם ההנהלה וההסתדרות למשא ומתן, בתקווה שיוביל להבנות ויוביל להפסקת העיצומים. דובר המוסד לביטוח לאומי, חיים פיטוסי מסר כי מדובר בעיצומים חלקיים: "רוב הפניות למוקד הטלפוני נענות. הפניות שאינן נענות אלו פניות שאמורות להיות מועברות לסניפים להיוועצות. אם צריך תשובה דחופה - האזרחים מופנים לסניפים".