פעמיים כי טוב: כולם תורמים ביום שלישי
חגיגת הקניות האמריקנית של הבלאק פריידיי והסייבר מאנדיי הפכה לסמל לשופינג - מיזם חדש שהולך וצובר תאוצה, משתמש בנוהל המוכר של יום ספציפי לציון אירוע, וקורא לכולם לבוא ולתרום ביום אחד מיוחד שנקרא יום הנתינה - Giving Tuesday, התשובה החברתית לימי הקניות הגדולים. עכשיו הוא מגיע גם לישראל
אומרים שלמדנו מהאמריקנים לעשות שופינג, ולכן לא מפתיע לגלות שלבלאק פריידיי (Black Friday) ולסייבר מאנדיי (Cyber Monday), שמהווים את יריית הפתיחה לקניית מתנות חג המולד, יש השפעה גם בישראל. כן, אפילו אנחנו, שרחוקים מחגיגות הכריסטמס, נהנים לרכוש מוצרים בהנחות משמעותיות. עכשיו הגיע הזמן לחקות לא רק את השופינג אלא גם את הגיבינג.
בארה"ב ימי המסחר הגדולים הללו - Black Friday ו-Cyber onday - הפכו לחלק משמעותי מלוח השנה האמריקני. במטרה ליצור השלמה, מעין אלטרנטיבה חברתית לימים אלו, נולד בארה"ב הרעיון של Giving Tuesday, לעודד את הציבור לא רק לקנות אלא גם לתרום. הרעיון הוא להגביר את המודעות והמעורבות של הציבור, ולהראות להם איך ניתן להרוויח גם בתרומה. הרווח הניתן בא לידי ביטוי בהרגשה, בקבלת יכולת לשנות מדיניות, להשפיע על החברה ולסייע בשינוי החיים של האנשים באמצעות התרומה ולעשות שימוש אפקטיבי ומשמעותי יותר בכספו של כל אדם.
עכשיו מגיע ה-Giving Tuesday גם לישראל, ובמסגרתו ייקרא הציבור הישראלי בתאריך ה-31.12 לתרום למטרות חברתיות, בעיקר תרומה כספית, דרך האינטרנט. הקמפיין מציע תמריצים רבים לתרומה ביום זה: העלאת המודעות לזיכוי מס של 35% על תרומות, הכפלת כל תרומה עד 20,000 ש"ח לכל עמותה ואפילו פרסי כספי של 5,000 שקלים לתורם אחד. למעלה מ-200 עמותות צפויות להשתתף בקמפיין ולעודד תרומה למטרותיהם, דבר אשר צפוי להפוך ליום הנתינה האינטרנטי הגדול בהיסטוריה של מדינת ישראל.
הסיבה לעידוד ולניתוב התרומה ליום אחד מסוים שואבת השראה מעולם השיווק המסחרי שמקדם מבצעי קניה של יום אחד בצורה אפקטיבית. אנחנו משתמשים בקונספט דומה לעודד תרומה חברתית. כך, כמו שזה עובד בעולם המסחרי, זה עובד גם בעולם הנתינה. זו גם דרך כיפית וייחודית לתרום יחד ולהרגיש חלק ממיזם גלובלי חשוב.
בארה"ב שיתפו פעולה יותר מ- 12,000 עמותות, ארגונים חברתיים, חברות עסקיות, וקרנות שקידמו את הפרויקט בכל רחבי ארצות הברית. דמויות ציבוריות. עקב ההצלחה הגדולה החליטו השנה להרחיב את הפעילות למדינות נוספות: קנדה, אוסטרליה, סינגפור, מקסיקו וישראל. הקמפיין זכה לכ-50 מיליון ציוצים של GivingTuesday# –ויותר מ-10 מיליון דולר נתרמו לעמותות, כשחלק פעיל מקידום היום נעשה על ידי שחקני קולנוע, דוגמניות, פוליטיקאים וספורטאם שקידמו את המטרות הקרובות ללבם.
במסגרת הפעילות בישראל מאות עמותות ישראליות יעודדו את הקהלים הסובבים אותן לתרום להן ביום זה - ה-31.12 - דרך האינטרנט ודרך מדיה חברתית. חלק מהעמותות צפויות להציג שיתופי פעולה ייחודיים והטבות לתרומה ביום זה. הציבור יוזמן להיכנס לאתר הפעילות ולתרום לכל עמותה בישראל. כך כאמור יום זה צפוי להיות יום הנתינה האינטרנטי הגדול ביותר בתולדות המדינה.
- יונתן בן דור הוא מנכ"ל ישראל תורמת המפעילה את המיזם Giving Tuesday בישראל