עצמאי, צריך אשראי? 10 טיפים שיעזרו לך
אשראי הוא החמצן של העסק, אך לרוב העסקים גיוס אשראי הוא משימה לא פשוטה. קחו כמה טיפים שיעזרו לכם במשימה
עסק זקוק לאשראי, אך לא פשוט להשיג אותו ובטח שלא פשוט לקבל מימון בעלות אטרקטיבית. קחו כמה טיפים שיעזרו לכם לגייס אשראי.
- עליה חדה בלחץ האשראי על עסקים קטנים
• לגוון את מקורות האשראי
כדאי לבקש אשראי מכמה גופים שונים ולא להיות תלוי במקור אחד. קיימים כמה מקורות שונים לאשראי לעסקים קטנים ובינוניים: הבנקים; המרכז לטיפוח יזמות (מט"י), שמעניק גם אשראי וגם הדרכה וגם הדרכה בפיתוח וניהול העסק; קרנות בערבות מדינה; קרנות פרטיות, שמעניקות אשראי לעסקים (Mezannin) , וחלקן מעניקות גם תמיכה ניהולית (Equity); מימון זעיר (Micro-financing), ואתרי מימון ישיר (Crowd Funding) המעניקים הלוואות תמורת תקבולי עסקאות עתידיות.
• להיות ממוקדים
עוד לפני שאתם מבקשים הלוואה – הגדירו כמה כסף אתם צריכים, לאיזו מטרה, לאיזה טווח זמן ומהיכן תחזירו את הכסף. התשובה לשאלות הללו תגדיל את הסיכוי שתקבלו אשראי, כי הדבר שהכי מדאיג את המממנים של העסקים הקטנים הוא מצב שבו מבקש האשראי עצמו אינו יודע מה הוא מתכוון לעשות בכסף וכיצד הוא מתכוון להחזיר אותו.
• ליצור קשר עם האנשים הנכונים
כשאתם יוזמים, מתאמצים ומצליחים לקבל פגישה עם הגוף המעניק אשראי – בנק, קרן או ארגון – כדאי לוודא שאתם נפגשים עם אנשי מפתח בחברה - סמנכ"ל הכספים וסמנכ"ל התפעול - אלה שאחר כך יהיו מעורבים בהחלטה האם להעניק לכם את האשראי. כדאי לקשור אתם קשרים טובים, גם ברמה האישית, ולראות בהם שותפים עתידיים
• להגיש דו"חות כספיים
לכל עסק, גם עסק קטן, כדאי לנהל דו"ח רבעוני ושנתי על הכנסותיו והוצאותיו – בלא קשר לגיוס אשראי, ולעסק שמנסה לגייס אשראי כדאי להגיש דו"ח כזה יחד עם הבקשה.
• להגיש תוכנית עסקית
כדאי מאוד לשלוח לוועדת האשראי ולהגיש בכל פגישה תוכנית עסקית מפורטת ומרשימה של העסק, הכוללת ניתוח של השוק שבו הוא פועל, מידע על חברות מתחרות בשטח, יתרונות המוצר, תוכנית ייצור ותוכנית שיווק.
• להכין מצגת
בנוסף לתוכנית העסקית, חשוב להציג בפגישות עם נותני האשראי מצגת קצרה, ממוקדת ומרשימה שמציגה את עיקרי התוכנית ואת יתרונותיה של החברה.
• לתרגל הצגת מידע מול קהל
אין הזדמנות שנייה לרושם הראשוני: לפני שמגיעים לפגישה כדאי להתייעץ עם אנשי מקצוע ולתרגל את שפת הגוף, סגנון הדיבור ואופן ההצגה של עצמכם ושל החברה שלכם.
• להפגין מקצוענות
החומרים שאתם שולחים צריכים להיראות טוב: להיות כתובים על נייר פירמה, עם תמונות מרשימות וחומרי רקע מסודרים, בלא שגיאות עובדתיות, דקדוקיות ושגיאות כתיב.
• להפגין צניעות
כשאתם מגיעים לבקש הלוואה, כדאי להיראות כמו מי שזקוק לכסף וגם יודע איך לנהל אותו. חשוב ששכר הבכירים בחברה יהיה צנוע, וכאשר באים לפגישה – לא להגיע במכונית נוצצת שעולה חצי מיליון שקלים ולא לענוד טבעות עם יהלומים.
- להפגין שקיפות
הגוף שמעניק אשראי הוא שותף עתידי שלכם וכדאי להתייחס אליו שכזה. לשתף אותו ככל האפשר בתוכניות שלכם, ולא להסתיר ממנו את החולשות והבעיות של העסק.
עמרי סליטרניק הוא מנכ"ל חברת קרדיטפלייס, זירת המסחר לאשראי עסקי; אלחנן נועם הוא מייסד קרן איתן להשקעות בעסקים צומחים