שתף קטע נבחר

תחרות לצומת ספרים וסטימצקי: קרביץ תמכור ספרים

רשת הציוד המשרדי תמכור בהדרגה ספרים בכל סניפיה, החל מפברואר 2014, במטרה להגיע ל-15% מהשוק. "יש בארץ דואופול של רשתות שגם מחזיקות את הוצאות הספרים הגדולות. בזכות 'חוק הסופרים', ניתן להן מענה תחרותי במחירים אטרקטיביים"

רשת קרביץ תחל למכור ספרים בסניפיה, בעקבות "חוק הסופרים" השנוי במחלוקת שייכנס לתוקף בפברואר 2014. כיום, הרשתות צומת ספרים וסטימצקי שולטות ב-80% מענף קמעונאות הספרים.

 

לכתבות נוספות בערוץ הצרכנות

 

"נוצרה הזדמנות בעקבות כניסת החוק החדש", אמר ל-ynet מנהל השיווק של קרביץ, עדי חלילה."קודם לכן, הדואופול של שתי הרשתות, שיצאו במבצעים על הספרים, היווה חסם לשחקנים חדשים בשוק. גם אם אתה שחקן גדול, אי אפשר להיכנס לענף הזה אם מישהו מוכר 4-3 ספרים ב-100 שקל. עכשיו כשהסדירו את הענף - נוצרה הזדמנות עבורנו להיכנס לתחום".

 

לפי החוק להגנת הספרות והסופרים בישראל, תהיה חובה לשמור על מחיר קבוע לספר בשנה וחצי הראשונת לצאתו לאור שאף יודפס על כריכתו. בשבוע הספר תותר הנחה של עד 20% ממחירו הנקוב. החוק אף קובע שיעורי מינימום לתמלוגים לסופר ישראלי.

 

כיום, הסופרים מקבלים תמלוגים נמוכים בגלל שליטת שתי רשתות שמתחרות ביניהן באמצעות הנחות שמועילות לצרכן, אך מכרסמות ברווחיות הסופרים וענף ההוצאה לאור. מנגד, חנויות הספרים הפרטיות לא יכולות למכור ספרים במחירים תחרותיים, בין היתר גם משום שצומת ספרים וסטימצקי נמצאות בבעלות של הוצאות ספרים גדולות. מתנגדי החוק טוענים שהוא יביא לעליית מחירי הספרים לצרכן ויפגע בשוק.

 

"זה בעייתי שקמעונאי מחזיק גם בהוצאת ספרים ושולט במחיר המוצר"

קרביץ תחל להכניס ספרי לחנויותיה לקראת אמצע פברואר 2014. בקרביץ, רשת שלא נחשבת לזולה במיוחד, טוענים שהמחירים יהיו תחרותיים. בתחילה, הספרים ייכנסו לחנויות הגדולות יותר ברשת. לקרביץ 80 סניפים, מתוכם 15-10 סניפים ששטחם 200-150 מ"ר שם ייפתחו מחלקות גדולות של ספרים בין היתר, ברגבה, ביג קריות, עזריאלי במודיעין, יוקנעם ועפולה. בשלב השני יוכנסו ספרים גם ל-50-40 חנויות בגודל 100 מ"ר. 

 

לקראת יוני, הרשת תצא בירידים לכבוד שבוע הספר גם בחנויות הקטנות יותר. "הכל כבר מאורגן, קלטנו גם עובדים חדשים שהם תולעי ספרים", מסביר חלילה.

 

"אחרי יוני, נשלב ספרים בכל החנויות – זו השאיפה ועד סוף 2014 נהיה רשת שגם מוכרת ספרים".

 

זה ענף לא פשוט. בניגוד למתחרים, אתם לא רשת שיש לה גם הוצאת ספרים.

 

"אנחנו בכל זאת עובדים עם ההוצאות באופן שוטף, כי כן נמכרים ספרים ברשת. אנחנו מוכרים להיטים, כך למשל מכרנו את הביגורפיה של סטיב ג'ובס, מוכרים ספרי ברכות, הרבה מאוד ספרי ילדים.

 

"בעקבות החוק – תהיה הסדרה של השוק אז נקנה מההוצאות, לא תהיה בעיה, אנחנו רשת עם פריסה גדולה, אנחנו מקושרים, ונציע מחירים תחרותיים. כרגע יש דואופול של צומת ספרים וסטימצקי שגם מחזיקות את הוצאות הספרים הגדולות ואין דבר כזה בעולם. קמעונאי שמחזיק בהוצאת ספרים ושולט במחיר המוצר, זה בעייתי מאוד, צריך שייכנס שחקן וייתן מענה לדבר הזה. אנחנו נוכל לתת מענה תחרותי לרשתות האלה שאין להן כמעט מתחרים היום".

 

כמה יעלו ספרים אצלכם?

 

"קשה לומר כרגע. ספר נמכר כיום ב-59 שקל עד 119 ו-149 שקל וכרגע קשה להתחייב על מחיר, אבל כן נוכל להתחייב שיהיו מחירים ומבצעים אטרקטיביים. אנחנו נכנסים ברצון מאוד עז לחזק את התחום הזה אצלנו. מבחינתנו זה מנוע צמיחה".

 

לאיזה נתח שוק אתם רוצים להגיע?

 

"קשה להתחייב, אבל המטרה שלנו היא להגיע ל-15% מכל שוק הספרים".

 

יש חשש שחוק הספרים יעלה את מחירי הספרים ויכווץ את השוק. שאנשים יקנו פחות ספרים.

 

"השוק הזה בעייתי, בגלל חוסר התחרות שנמצאת בו. אני חושב שכשייכנס שחקן שלישי התחרות תהיה אחרת והמשחק יהיה שונה. אם יהיה מתחרה שלישי השוק לא יתכווץ. בעבר חשבו שלוחות שנה ייעלמו עם כניסת הסלולרי. זה לא קרה. ניבאו שכרטיסי ברכה יעלמו וזה לא קרה".

 

תמכרו רק להיטים או גם קלאסיקות?

 

" ניתן מענה לכל מי שיפנה אלינו: נמכור גם להיטים, גם ספרי ילדים ונוער, גם ספרי עיון וגם קלאסיקות יהיה מענה לכל פלח. נשקול גם מכירת ספרים אלקטרוניים. כבר היום אנחנו מוכרים טבלטים אליהם ניתן להוריד ספרים אלקטרוניים. נשקול שילוב בין טכנולוגיה ונייר, אבל אני מאמין שאין תחליף לספר, למגע של ספר".

  

המהלך הזה הוא גם מהלך בידול מאופיס דיפו שקמה לתחייה?

 

"זה לא קשור אליהם. אופיס דיפו החזיקה ספרים בודדים. אנחנו רוצים להיכנס כשחקן מרכזי בתחום הזה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
קרביץ. רוצים להגיע ל-15% מהשוק
מומלצים