שתף קטע נבחר
 

"הסופה מנעה כנראה אסון גדול"

הוועדה לביקורת המדינה דנה בקריסת מחלף דרור. ח"כ מיקי רוזנטל הציג שאלות נוקבות, אנשי משרד התחבורה ונתיבי ישראל ניסו להשיב. אחד מבכירי מהנדסי התשתית בישראל: הסופה הגדולה בדצמבר חסכה חיים של רבים - המחלף היה שוקע גם אם לא היה יורד גשם

שלב ראשון בבדיקה מעמיקה של הכשל המביך במחלף דרור. הוועדה לענייני ביקורת המדינה דנה היום (ג') בקריסתו של מחלף דרור, לאחר הצעה לדיון מהיר של חברי הכנסת מיקי רוזנטל ובועז טופורובסקי. רוזנטל חשף כי למעלה מחצי שנה לפני השקת המחלף, התריע אחד העובדים בפני הקבלן המבצע, כי הקרקע אינה יציבה דיה. לדברי רוזנטל, בתגובה איים הקבלן המבצע על חייו של העובד, ולאחר מכן הוא פוטר.

 

רוזנטל אמר עוד כי דו"ח הבדיקה הראשוני שהוגש לשר התחבורה, ישראל כץ, אינו רציני. "מדובר בדו"ח מריחה, שכן לא מופיעים בו פרטים על שיחות עם עובדים במקום, כמו גם דיווח על פיטוריו של העובד שהתריע על כשלים. "אנחנו לא מחפשים אשמים", אמר רוזנטל, "אלא מבקשים הפקת לקחים", הוסיף. 

 

מחלף דרור קרס, תיעוד:

 

מומחה תשתיות בעל שם אמר ל-ynet בעקבות קריסת המחלף ודו"ח הבדיקה הראשוני, כי מדובר באירוע יוצא דופן, וכי אין ספק כי הסופה הגדולה שמנעה את פתיחתו של המחלף, הצילה חיי רבים. לדבריו, כל המלצות הוועדה (ראו בהמשך) נועדו למנוע את הגדלת הנזק, אך אינם יכולים להיחשב כפתרונות לטווח ארוך. "הדרך היחידה למנוע כל סיכוי לקריסה נוספת או כשלים נוספים בעתיד, היא לפרק ולבנות מחדש", אמר.

 

קריסה מביכה

מחלף דרור, על צומת הכבישים 4 ו-553, נחשב לאחד הפרויקטים הגדולים והחשובים ביותר של נתיבי ישראל (מע"צ), פרויקט האמור לשחרר את אחת מנקודות הגודש המורכבות במרכז המדינה. ב-11.12 ולאחר כשלוש שנים של עבודות, נחנך המחלף בנוכחות שר התחבורה, ישראל כץ, אך פתיחתו לתנועה נדחתה עד לאחר הסערה שהכתה במדינה בסוף אותו שבוע - סערה שיתכן וחסכה חייהם של אנשים רבים.

 

לאחר ימי גשם כבד במהלך סוף השבוע, שקע חלקו העליון של המחלף, האספלט נסדק ונשבר ובמספר מקומות נוצרו בורות בעומק עשרות סנטימטרים לרוחב הנתיבים. כל זאת, יומיים לאחר שהמחלף אמור היה להיפתח לתנועה של עשרות אלפי מכוניות ביום. תגובת נתיבי ישראל (מע"צ לשעבר) לאירוע יוצא הדופן הייתה פשוטה: "מזג האוויר הסוער ואתו הרוח, השלג וכמות המשקעים הקיצונית, גרמו נזקים לתשתיות".

 

צילום: עידו ארז, אסי כהן ואורי דודידוביץ'

צילום: עידו ארז, אסי כהן ואורי דודידוביץ'

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

לא הגשם אשם

למרות תגובתה של חברת נתיבי ישראל, החליט שר התחבורה, ישראל כץ, למנות ועדת בדיקה אשר תקבע מה גרם לנזקים הכבדים במחלף שעלה מאות מיליונים. דו"ח ראשוני שהעבירה הוועדה לשר כלל מסקנות קשות בין השאר - ביצוע ובקרת איכות כושלים, ואף יתכן שתכנון לא ראוי.

 

מהדו"ח עולה כי בניגוד לדברי נתיבי ישראל, ימי הגשם הסוחף שהוגדרו כ"קיצוניים", אינם יוצאי דופן כלל. מומחי הוועדה קבעו דווקא כי הגשם רק האיץ תהליכים שנבעו מפעולות כושלות של הקבלן במקום, חברת רמט. בבסיס הבעיות - קרקע לא מהודקת כראוי שגרמה לשקיעת היסודות וקריסתו של האספלט בגשר. 

 

מדו"ח הבדיקה עולה עוד כי בתכניות המחלף המקוריות בוצעו שינויים, כנראה באישור המתכנן של קבלן העבודות. שינויים אלה גרמו בין היתר לגלישת מים  בלתי מבוקרת למדרונות, אשר גרמה להיחלשות הקרקע ולשקיעה המסוכנת. בדו"ח נכתב כי נחשפו כשלים רבים בבניית המחלף, וכי הוא למעשה לא היה מוכן לחורף.

 

הוועדה המליצה על מספר פעולות מיידיות כדי למנוע החמרה של מצב המחלף בעקבות גשמים נוספים באזור. כך למשל הומלץ לבודד את אזור המחלף באמצעות תעלות הגנה, ולבצר באופן מיידי את הכניסה והיציאה של מעביר המים על הגשר. עוד הומלץ לסתום באופן מיידי את כל סדקי האורך במחלף. כל הנושאים המוזכרים ואחרים, דורשים טיפול מיידי (ההדגשה במקור, ה.פ).

 

בוועדת הבדיקה הבלתי תלויה שמינה השר חברים שלמה אופנהיים, עמי לקס, גיורא שחם, אילן ישי, בן ציון כרמל ובן ציון סלמן - כולם מהנדסים בעלי ניסיון בתחום התשתית. ב-23 בינואר אמורה הוועדה להגיש טיוטת דו"ח סופי, וכשבועיים מאוחר יותר (5.2) יוגש לשר הדו"ח הסופי.

 

"שאלות קשות"

חבר הכנסת מיקי רוזנטל אמר ל-ynet כי "קריסת המחלף מעלה שאלות קשות ביותר על התנהלות הגופים המבצעים והגופים המפקחים ביניהם משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל. מנתונים ראשוניים שהגיעו אליי עולה כי היו עובדים שהתלוננו על מחדלים ואולם אלא הושתקו. יותר מכך, ברור שהנזק שנגרם מחייב בניית חלקים חדשים של המחלף.

 

"המשמעות היא שעשרות רבות של מיליוני שקלים ירדו לטמיון ועוד עשרות אלפי שעות עבודה של אנשים מתוסכלים שימשיכו להמתין בפקקים. צריך למצות את הבדיקה עד תום ולוודא שהמחיר יגבה מהאחראים למחדל ולא מהציבור. לפרויקט ומחדל בסדר גודל כזה צריכה להיעשות בדיקה חיצונית מקיפה על ידי מבקר המדינה."

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו ארז
"הגשר שקע לא בגלל הסופה, אלא בגלל התשתית"
צילום: עידו ארז
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים