שתף קטע נבחר
 

כך ויתרתי על משכורת קבועה ופתחתי עסק

עצמאים רבים ממשיכים לחלום על היום בו יחזרו לכלוב הזהב התאגידי, במקום להפנים שהם כבר לא שכירים של אף אחד - ולפעול בהתאם. כיצד עושים זאת? רועי בן יוסף על המסע האישי של יציאה לעצמאות והקמת עסק

יכול להיות שאתם יושבים במשרד שלכם ממש עכשיו וחושבים על הרגע הזה שבו תהפכו להיות עצמאים. אולי קיבלתם אמש הזמנה לשימוע, או שבלב לבכם כבר הבנתם שהמבנה הנוכחי של שוק העבודה לא מציע לכם את מה שאתם באמת זקוקים לו. ובכן, תרשו לי לגלות לכם שיום העצמאות שלכם חל בכל יום מחדש.

 

עושים שינוי - טורים אישיים על הסבה מקצועית :

 

זה קרה לי בוקר אחד, כשפתאום הבחנתי שכולם סביבי עצמאיים ולא תמיד מתוך החלטה ברורה. הרבה פעמים זה קרה להם במקרה. בהתחלה הם רק חיפשו עבודה, אחר כך עשו כמה עבודות פרילנס, "ככה בינתיים עד ש.. ". רבים מהם אפילו המשיכו בזמן זה לחלום על היום בו ישובו לתוך כלוב הזהב התאגידי המוכר והטוב, זה שמציע רכב חברה, משכורת קבועה ופנסיה שמישהו אחר משלם עליה.

 

למעשה, בדרך כלל הם האחרונים להבין, שהם מזמן כבר לא שכירים של אף אחד ושהם לגמרי עומדים בזכות עצמם. לרוב זה גם קרה אחרי שהם בזבזו את כל הפיצויים שהם קיבלו מהמעסיק האחרון ואולי אפילו אכלו את החסכונות, לפעמים גם של הילד. אני רק יכול להבין אותם ולהזדהות כל כך, כי גם אני הייתי שם.

 

אני זוכר שאשתי אמרה לי בוקר אחד שעכשיו, כשאני עצמאי, חשוב שאשמור את החשבוניות של הדלק. הסתובבתי אחורה לבדוק למי לעזאזל היא מדברת? אבל מאחוריי היו רק שלושה ילדים קטנים, זוללי דלק ומותרות בכל מיני גילאים, שעמדו ובהו בי בציפייה, כמו אומרים: "כן חבוב, אתה עצמאי ומוטב שתבין זאת - ואתמול!".

 

הצעד הראשון - דווקא שיווק

כשהבנתי שאני עצמאי, התקבצו סביבי הרבה חברים ויועצים מטעם עצמם. "תפתח עמוד בפייסבוק", "תפתח דפי זהב ותתקשר אחד אחד", "הכי חשוב שתקים אתר", "רק עבודת רגליים, פשוט תפזר פליירים!" ועוד ועוד פנינים שכאלו. לכולם היו המון כוונות טובות, אבל מבול העצות יכול לבלבל אפילו אנשים מכווני מטרה. התהליך העסקי והאישי שאני עברתי לימד אותי המון, ואשמח לחלוק מהידע הזה אתכם בסדרת הטורים הזו.

  

כעצמאי ירוק, למדתי להתיידד עם המושגים הכי אפורים, כמו דו"ח שנתי, מס הכנסה, הוצאות מותרות בניכוי ונקודות זיכוי. אבל בינינו, הדבר הכי חשוב והכי דחוף, הוא דווקא שיווק - השיווק של עצמכם. כצעד ראשון, חייבים לבנות דרכים מיטביות ומתאימות לתקשר עם לקוחות פוטנציאלים - הבסיס לצמיחת העסק. אבל איך מאתרים את קהל הלקוחות הפוטנציאלים? איך מדברים אליהם ובאיזו שפה?

 

רועי בן יוסף ו-3 ילדיו. "כן חבוב, אתה עצמאי!" (צילום:  דלית שחם ) (צילום:  דלית שחם )
רועי בן יוסף ו-3 ילדיו. "כן חבוב, אתה עצמאי!"(צילום: דלית שחם )

 

בדרך שאני עברתי, וממשיך לעבור מדי יום, למדתי רבות על חשיבותה של הכנות בדרך לתקשר עם לקוחות. אני יודע שיש המון מודלים וכלים שיווקיים, אבל בואו נניח אותם לרגע בצד. נסו לדמיין שאתם מתקשרים עם הלקוחות באותו אופן שבו אתם נוהגים במהלך חיי היומיום שלכם. בשלב הזה העסק זה אתם ואתם זה העסק. תנו לו את האופי האמיתי ביותר, ואל תנסו לזייף.

 

לא מתחיל מאפס

בהיבט המקצועי, חשוב להבין שאתם לא מתחילים מאפס. גם אם עזבתם את העבודה אתמול ואתם מעוניינים להתחיל לתת שירות, זכרו שיש לכם מה להציע כבר מיומכם הראשון בשוק. גם אם אתם עצמאיים חדשים, אל תשכחו שגם כשכירים נתתם שירות לעסק, או למספר עסקים. לפיכך, העסק שלכם קיים בפועל כבר שנים, למעשה מהיום שבו התחלתם לעבוד בתחום.

 

כדי להמחיש זאת, גשו למסמך ששוכב אצלכם במחשב ונקרא "קורות חיים". קראו אותו וצרו ממנו, את "קורות החיים" של העסק העצמאי החדש שלכם. ספרו באמצעותו מי אתם, אילו שירותים נתתם עד היום ולמי. נסו לרדת לרמת משימות בודדות שעשיתם: "פיתחתי את השירות החדש של X", "ניהלתי צוות שהפיק את Y" וכך הלאה. כך תוכלו להעשיר את הנוכחות שלכם בעולם העסקי, ולקבל בטחון ביכולותיכם.

 

אם אתם מרגישים מפוזרים או לא מדויקים, אתם יכולים לשבת מול קורות החיים המפורטים שיצרתם ולהתחיל לבצע מיקוד: מה אהבתי לעשות? מה הבטחתי לעצמי שלעולם לא אעשה? עכשיו, כעצמאים, תוכלו לבחור לעשות רק את מה שאתם אוהבים. ואל תשכחו - אתם כבר מאד מנוסים במתן השירות הזה.

 

מה הערכים שלכם?

מהר מאוד תגלו שעצמאות יכולה להיות דבר מפתה ושיש בה אינסוף הזדמנויות. כדי שלא תתפזרו ובעיקר כדי לשמור על עצמכם ועל העסק - נסו לגבש כבר בשלב ראשוני זה את רשימת הערכים שלכם. נסו לברר עם עצמכם היכן עוברים הקווים האדומים שלכם מבחינה ערכית ומה מגדיר את זהות העסק בצורה האמיתית ביותר. אם תכריזו על "עמוד שדרה" כבר בשלב זה, יהיה לכם קל הרבה יותר בהתנהלות השוטפת בעתיד מול הלקוחות ומול עצמכם.

 

נעים מאוד: המתחרים שלכם

גיבשתם לכם רשימת שירותים? בדקו מי עוד מעניק שירותים דומים והכינו רשימה מסודרת ומפורטת של המתחרים בשוק. הכינו עבור כל מתחרה פירוט של שם העסק, כתובת אתר, עמודי פייסבוק ולינקדאין, אנשי מפתח בעסק ועוד. עברו על כל המוצרים, קראו עליהם ונסו לברר פרטים על הפעילות שלהם.

 

 

 (shutterstock) (shutterstock)
(shutterstock)

 

נסו לברר האם יש שונות בין המתחרים ומהן הנקודות שמייחדות כל מתחרה, למשל גודל העסק, רשימת לקוחות, סל שירותים, ותק וכדומה. אין צורך להילחץ מהמתחרים: הרבה אנשים מכינים פלאפל ועדיין כולנו מכירים את הפלאפל המצליח מול השכן שלו, שעומד מיותם. התהליך הזה אמור ללמד אתכם הרבה מאוד על העסק שלכם.

 

ומה קורה אם לא מצאתם מתחרים? יכולות להיות לכך 3 סיבות:

 

1. לא חיפשתם טוב מספיק.

 

2. אין ביקוש בשוק לשירות שאתם מעניקים.

 

3. עליתם כאן על משהו מיוחד מאוד והשוק רק מחכה שתציעו כבר את השירות הזה.

 

בכל מקרה, אם אין לכם מתחרים,זה אומר שכדאי לשוב ולחשוב על מהות העסק. אגב אם אתם חושבים שהאפשרות השלישית היא מתכון בטוח להתעשרות מהירה זכרו, שהצמחת שוק יש-מאין אינה פשוטה ושבמקרים מסוימים דווקא יותר קל לפעול בתוך שוק קיים ותחרותי.

 

בלי זיופים

גיבשתם סל שירותים מקצועיים, גיבשתם ערכים והקשבתם למתחרים - זה הזמן לגבש את הקול והשפה הייחודיים של העסק שלכם. עצת הזהב שלי: אל תזייפו. אדם עצמאי שמקים עסק צריך להיות קרוב ככל שניתן לעולמו הפרטי, לשפה שלו, לערכים ולאהבות שלו. מי שמנסה לזייף פרסונה אחרת - נחשף מהר מאוד.

 

השפה שלכם תמצא ביטוי בכל דרך שבה תפנו אל העולם: בתכנים השיווקיים שתכינו, באתר ובעמוד הפייסבוק שלכם, בדרך שבה תשוחחו עם לקוחות בטלפון או פנים אל פנים, ואפילו בהצעות המחיר שתוציאו. השפה צריכה להיות אחידה ומגובשת, והיא צריכה ללוות את העשייה שלכם מדי יום.

 

בוקר טוב, הגיע הזמן לחלום

לצד פעילות שיטתית וממוקדת, הקדישו לעצמכם גם זמן לחלום על העתיד העסקי שלכם. אל תתביישו, הפעילו את הדמיון - מה תרצו באמת? להעסיק בעתיד מאות עובדים? חברה-בת בחו"ל? משרדים ב"שפיץ" של עזריאלי או עבודה מתוך סטודיו נינוח וביתי במושב בצפון? נסו להפעיל את החלומות שלכם גם בכיוון הלקוחות: מי אתם רוצים כלקוחות שלכם? האם תוכלו לאפיין אותם?

 

התהליך שתיארתי כאן לא פשוט, אבל אחרי שתשלימו את הנקודות הראשוניות - התמונה תתבהר כמעט מעצמה. קבצו את כל המידע לדף אחד שייתן לכם כיוון ומיקוד. חשוב לזכור שלא מדובר בתחליף לתוכנית עבודה מסודרת, אבל זהו השלב הראשון בשיווק העסק העצמאי שלך. בטורים הבאים נספר כיצד יש להשתמש נכון במדינה, היכן תמצאו את קהל היעד וכיצד לפנות אליו.  

 

רועי בן יוסף הוא מנכ״ל עלמא מדיה משרד פרסום תוכן 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים