יום פתוח באוניברסיטה: קרנבל בסגנון פריימריז
היום הפתוח הוא הצגת תכלית של המוסד האקדמי והפך עם השנים למוקד השיווקי המרכזי בגיוס סטודנטים. האמצעים: הטבות לנרשמים, מפגשים אישיים עם מרצים ואפילו מסיבות אוזניות. למה כדאי לשים לב ביום הפתוח ומה ההבדל בין האוניברסיטאות למכללות בהקשר זה?
אוהלים המוקמים במרכז הקמפוס, חלוקת חולצות במתנה ומסיבת אוזניות. ברוכים הבאים לקרנבל שמתקיים בימים אלה במכללות ובאוניברסיטאות ברחבי הארץ. המטרה: להנגיש את הקמפוס עבור המועמדים ללימודים על מנת לגייס מספר מתעניינים רב ככל האפשר. האמצעי: היום הפתוח, שמתקיים במהלך חודשי ינואר-פברואר בתופים ובמחולות בסגנון הפריימריז.
- לכתבות נוספות בערוץ הלימודים
אם בעבר היה היום הפתוח נחלתן של המכללות הפרטיות, כיום מדובר בפעילות יזומה שאינה פוסחת על האוניברסיטאות, המכללות האזוריות וגם על המכללות האקדמיות לחינוך. למעשה, מדובר במכשיר שיווקי לכל דבר ועניין שבאמצעותו מבקשים המוסדות האקדמיים להנגיש את התכנים האקדמיים, סביבת הלימודים, סגל המרצים, הסטודנטים ובכלל כל חומר או המלצה שיש בהם כדי להשפיע על המתעניינים לבחור באוניברסיטה או במכללה כמוסד האקדמי ללימודיהם.
"ככל שגדלה התחרות בין המוסדות השונים זה גרם בעיקר למכללות הפרטיות להעביר הילוך", מסביר תומר רוטליין, מרצה לשיווק ודיגיטל ומומחה לשיווק השכלה גבוהה. "זה מתחיל מרחבת מוסיקה, זה ממשיך בתגיות שמונפקות עבור המבקרים ביום הפתוח עם קוד שמוביל אותך לסרטונים ביו טיוב והייתה אפילו מכללה שעשתה מסיבת אוזניות. מוציאים החוצה כל מיני דברים מהמכללה, פותחים אוהלים, מקשטים, פוסטרים ועוד. מדובר על יום שלגמרי דומה ליום בחירות של פריימריז. האוניברסיטאות רצו להימנע מזה, אבל נשאבו לתוך הסיפור והיום מדובר ביום גורף בכל מוסד אקדמי בארץ שמכבד את עצמו".
במכללות: אין קשר בין היום הפתוח לתכנים
לשאלת ynet, האם יש הבדל בין אופי היום הפתוח במכללות ליום המקביל המתקיים באוניברסיטאות, משיב רוטליין כי "בהרבה מאוד מכללות אין שום קשר בין היום הפתוח לתכני המכללה. האוניברסיטה לוקחת מזה מרחק ענק ובהבנייתה זה לא התפקיד שלה. המכללות האזוריות והמכללות הפרטיות מדברות על תועלות ועסוקות בשיווק. באופן כללי, היום הפתוח כולל למשל שימוש בתמריצים להרשמה כמו הנחות בשכר לימוד שניתנות כמלגת הרשמה, שירות ייעוץ, שימוש במסרים פרסומיים, פוסטרים, תחנת רדיו שמשדרת מתוך היום הפתוח וכיבוד קל. הם גם מצלמים בווידאו ובסטילס את היום הפתוח והכל עולה לאחר מכן לרשתות החברתיות. זה מודל שכל המוסדות האקדמיים עושים בו שימוש. אצל האוניברסיטאות הוא פחות נפוץ".
מוסדות רבים מציעים הטבה בדמי הרישום למועמדים שיירשמו כבר במהלך היום הפתוח. כך, למשל, ביום הפתוח שהתקיים באוניברסיטת אריאל בתחילת החודש ניתנה הנחה של 50% בדמי הרישום בנוסף לפריסת תשלומים נוחה על המקדמה. הטבה דומה ניתנה גם ביום הפתוח שנערך במכללה האקדמית ע"ש סמי שמעון בחודש דצמבר ואילו מכללת צפת מציעה קיזז דמי הרשמה משכר הלימוד למי שישלם את דמי ההרשמה למסלולים האקדמיים או הקדם אקדמיים במהלך היום הפתוח. גם ביום הפתוח שיתקיים במכללה האקדמית תל אביב יפו תינתן הנחה של 50% על דמי הרישום.
בדרך לעוד סטודנט מרוצה
בנוסף לכך מציעים המוסדות האקדמיים אפשרות לשוחח ולהכיר את ראשי החוגים ובתי הספר והמרצים השונים. בהקשר זה מזמינה אוניברסיטת תל-אביב את המועמדים למפגשים אישיים עם המרצים ביום הפתוח שיתקיים ב-7 בפברואר, מה שגם יתאפשר ב-13 בפברואר בשלושת הקמפוסים של האוניברסיטה העברית. במסגרת היום הפתוח שיתקיים בטכניון ב-27 בפברואר ייערכו מפגשים פקולטטיים שבמהלכם יתקיימו אף פגישות עם הדיקנים השונים. בימים הפתוחים שייערכו באוניברסיטת בר-אילן בתאריכים 13-14 בפברואר ישיבו אנשי סגל וסטודנטים לשאלות המועמדים.
במסלול האקדמי המכללה למינהל מציעים מפגשים אישיים עם סטודנטים ובוגרים ביום הפתוח שיתקיים ב-31 בינואר. במכללה האקדמית נתניה יקיימו יום פתוח דיגיטלי בעמוד הפייסבוק שיכלול גם את כל הטבות הרישום. זאת בנוסף ליום הפתוח בקמפוס שיתקיים ב-28 בפברואר, ויכלול מפגשים אישיים עם מרצים, סטודנטים ובוגרים.
"אחת משיטות המכירה המוכרות היא להביא לקוחות מרוצים שידברו איתך על המוצר של החברה", אומר רוטליין. "המכללות מתחילות להביא לימים הפתוחים בוגרים. הם מגיעים בהתנדבות ומרצונם ונקראים לדגל על ידי המכללה לבוא לדבר על ידי סטודנטים שמתעתדים ללמוד.
"צריך להבין שכל מערכת ההשכלה הגבוהה מכוונת ליום הפתוח כמו שהתיאטרון מתכונן לפרמיירה. מחלקת השיווק, פרסום ויחסי ציבור, כל ראשי החוג על מרציהם נדרשים להיות נוכחים ביום הפתוח. כל בית ספר צריך לקלוט בין 50-80 מתעניינים ולכן כולם מעבירים הרצאות על החוג. מדובר באירוע מכירה מתוכנן ומתוזמן. נקודת המכירה היא לא הסטודנטים אלא הבוגרים כי המוסדות האקדמיים מתרכזים בלימודים, ואחת השאלות השכיחות היא מה אתה עושה עם זה אחר כך".
הקמפיינים: "האוניברסיטה שומרת על המידענות"
ובמכירות, כמו במכירות ישנם גם הקמפיינים של האוניברסיטאות ובמכללות שמכוונים בעיקר ליום הפתוח. לרוב המוסדות מאמצים סלוגנים או ססמאות בעגה הצחה שמלווים את הקמפיין הפרסומי באמצעי התקשורת השונים אך גם ברשתות החברתיות. במסלול האקדמי המכללה למינהל בחרו השנה במסר: "להצלחה יש דרך" ואילו במרכז הבינתחומי הרצליה דבקים בערך המנהיגות עם הסלוגן "מנהיגים חושבים אחרת".
כיאה למסורת האקדמית והמחקרית, בחרו באוניברסיטת תל-אביב ב"הכל מתחיל כאן" ובאוניברסיטת בן-גוריון ב"מעורבות-זו הדרך שלך להיות במרכז". לעומת זאת בטכניון ובאוניברסיטה העברית בירושלים המסרים השיווקיים יותר אגרסיביים בהקשר זה. "האוניברסיטה עדיין שומרת על עניין המידענות", מוסיף רוטליין. "זאת אומרת, רוצים לבוא? כן, כן, לא, לא".
בהקשר זה יש לציין שבקמפיין הנוכחי של האוניברסיטה העברית מוצגים גיבורי תרבות כמו מרטין בובר וחיים נחמן ביאליק, לצד המועמדים ללימודים אקדמיים מה שמזכיר קמפיין דומה שהציג המרכז בינתחומי הרצליה לפני כמה שנים ובו אפשר היה לראות תמונות של ראשי הממשלה דוד בן-גוריון וגולדה מאיר כתינוקות. "הבינחומי מיצבו את עצמם כמוסד שמייצר מנהיגים והם ממשיכים בקו הזה. התחרות שלהם בהקשר זה היא מול האוניברסיטאות ואני לא מתפלא על הדמיון מול האוניברסיטה העברית.
"הטכניון, לעומתם, התחיל לשווק את התועלות שלו. בהקשר הזה הוא משווק יותר כמו מכללה פרטית ופחות כמו אוניברסיטה. אני מדבר על זה שחלק מהקורסים ניתנים במרכז תל-אביב (בקמפוס שרונה-א"ב). כך מנסה הטכניון להרחיב את הפריסה הגיאוגרפית שלו. הקמפיין שהם עשו בשנת 2013 הוא קמפיין תועלות; המודעה שלהם בשנה שעברה הייתה היום שיסדר לך את החיים.
"יש לומר באופן ברור: אם האוניברסיטה הייתה יכולה להמנע משיווק, היא בהחלט הייתה עושה את זה. כשדיברו עם פרופסורים לפני חמש שנים על שיווק הם לא היו מוכנים לשמוע על זה. היו ויכוחים סוערים בתוך האקדמיה וחלק דחו את זה בשאט נפש, בטענה שלשיווק ולאקדמיה אין שום דבר משותף. אבל מה לעשות שהשוק הישראלי השתנה והמגמה מתחדדת".
לקראת הרישום: למה כדאי לשים לב?
שיחות עם בוגרים: במהלך היום הפתוח חשוב להרבות בשיחות עם בוגרים של תחומי לימוד ובעיקר המוסדות בהם תרצו ללמוד. מכאן תוכלו לקבל מושג על אפשרויות תעסוקה עתידיות.
הישמרו מיועצי לימודים: הלימודים הם אנשי מכירות בהקשר זה. חשוב להקשיב להם אך להבין שמטרתם היא למכור למתעניינים בלימודים מוצר והוא המוסד האקדמי.
כנסו להרצאה: אם אתם מתלבטים לגבי תחום לימודים מסוים, היכנסו לידיעון של האוניברסיטה או המכללה ופשוט הגיעו בצורה עצמאית על מנת להתרשם מהרצאה אחת לפחות. אמנם מדובר במשימה בעייתית יותר בקורסים קטנים אך בהרצאות המבוא המתקיימות באולמות גדולים אף אחד לא בודק שמות בכניסה.
כיתות הלימוד: היום הפתוח הוא זמן מצוין לעשות סיבוב עצמאי ולהתרשם מכיתות הלימוד ולראות נגישות של מעלית אם יש לכם צורך בה. בנוסף לכך, קיימים מוסדות בהם הכיתות לא מאובזרות בשקעים רבים מה שיכול להוות בעיה עבור בעלי המחשבים הניידים.
רישום מאוחר: למרות שמוסדות מפרסמים תאריך אחרון להגשת מועמדות ללימודים לרוב מתקיים מועד רישום מאוחר, אפילו במהלך עונת הקיץ.
שנות התקן: בעת הרישום שימו לב לשנות התקן ללימודים במיוחד לתואר הראשון ובשני שנקבעות בכל מוסד. לרוב סטודנטים נאלצים לשלם תוספת גרירה על כל שנה נוספת.
תחבורה ציבורית:
עוד בטרם בחרתם את מוסד הלימוד, כדאי לבדוק קווי אוטובוס ואמצעי תחבורה למכללה או לאוניברסיטה ואפילו לנסות נסיעה אחת על מנת לקבל מושג על כמה זמן תבלו בדרכים.
פטור מאנגלית: על מנת להשלים תואר ראשון באקדמיה עליכם לעמוד בחובות האנגלית כשהדרך המייגעת היא קורסי השפה האקדמאיים. דרך אחרת היא להגיע לרמת פטור בפרק האנגלית בבחינה הפסיכומטרית או לגשת למבחר אמי"ר.
מלגות: כבר בתקופת הרישום כדאי לבדוק את מאגרי המלגות המוסדיים ואלה הנמצאים באתר התאחדות הסטודנטים. המועדים האחרונים להגשת מלגות רבות מסתיימים כבר במהלך הקיץ.
קבוצות תמיכה: רוב אגודות הסטודנטים מציעות סיוע לסטודנטים חדשים החל מהתמצאות בקמפוס, שיעורי עזר ועוד. פרטים נוספים ניתן למצוא באתרי האגודות ובעמודי הפייסבוק.