כמה תרוויח רוז? החוזה של בוגרי אקס פקטור
מהחוזה מול הפקת "אקס פקטור" הם השתחררו, וכעת בוגרי התוכנית מופקדים בידי חברת "ארומה מיוזיק", שהחתימה אותם על כמה סעיפים שהכעיסו גורמים בתעשיית המוזיקה. על כמה אחוזים מהרווח ייאלצו לוותר, ואיזו משכורת מצפה לזוכה? בלעדי ל-ynet: המציאות שאחרי הריאליטי
רוז פוסטאנס קיבלה אישור לעבוד כזמרת בישראל - אבל כמה כסף תרוויח מכך? לידי ynet הגיע עותק החוזה שעליו חתמו מתמודדי התוכנית מול חברת "ארומה מיוזיק", וממנו עולה כי הזוכה הטרייה - שבזכות התערבותו של שר הפנים גדעון סער עתידה לקבל בקרוב היתר שיאפשר לה לממש את הקריירה המוזיקלית שלה - תקבל שכר של 5,000 שקלים בחודש למשך שנה וחצי. זאת לא כולל חלקה בהכנסות מיצירותיה והופעותיה.
השכר הקבוע הזה, מספרים בסביבתה של פוסטאנס, שיחק תפקיד משמעותי בהחלטתה לבחור לעבוד כזמרת בלבד ולהביע נכונות לוותר על עבודת הסיעוד הנוכחית. אולם הזוכה הטרייה היא היחידה מבין משתתפי התוכנית שזכאית להכנסה המובטחת הזו - וגם זאת, טוענים גורמים הנוגעים לדבר, רק בשל התעקשות אנשי רשת, הזכיינית המשדרת.
יתר בוגרי "אקס פקטור", כך עולה מהחוזה, זכאים לתנאי ניהול והעסקה פחות אטרקטיביים - כאלה שלא מצאו חן בעיני כמה גורמים בתעשיית המוזיקה, שבפניהם הצגנו את סעיפי החוזה. וגם בקרב יוצאי התוכנית ישנם אלו שמביעים, שלא לייחוס, מורת רוח על התנאים המגבילים אותם.
החוזה קובע כי "ארומה מיוזיק" זכאית למחצית מכל הרווחים (נטו) הנובעים מעבודתו המוזיקלית תחת הנהלתה - נתח לא מבוטל, לדעת גורמים בענף, אולם גם לא נדיר. בטח לא עבור אמן בתחילת דרכו.
"זה סוג של רולטה רוסית מבחינת החברה, אמן מתחיל עולה הרבה כסף", סיפר ל-ynet גורם בכיר בתעשיית המוזיקה. "הם משקיעים כסף באמנים שלא בטוח יצליחו, כך שבשביל שלב ראשון - זה בסדר. אבל כשהאמן כבר יתחיל להצליח, הוא צריך לשבת עם החברה ולפתוח את החוזה - לא הגיוני שהם יקחו חצי מההכנסות שלו".
גורם אחר איתו שוחחנו טען כי "המקובל בתעשיית המוזיקה בעניין העמלה זה 40-10 אחוזים, לא ברור למה הם מרשים לעצמם לגבות 50 אחוזים", והמליץ גם הוא לפתוח את החוזה בשלב כלשהו ולשנות את הסעיף הנוגע לחלוקת הרווחים.
"לאמנים מצליחים לוקחים בערך 20 אחוזי עמלה", אמר ל-ynet גורם נוסף בתחום. "חמישים אחוז זה לא מספר מקובל בשוק, אבל היום התעשייה במצב לא טוב ואף אחד לא מוכן לקחת סיכון ואת זה אפשר אולי להבין. כלומר, עדיף לאמן לקבל את החוזה הזה מאשר שיבוא איזה בן דוד של מישהו, ינהל אותו ויעבוד עליו".
אבל האפשרות לקבל את התנאים הללו, הוגנים או לא, כלל לא מוענקת לאמנים באופן אוטומטי: החוזה קובע כי לרשות "ארומה מיוזיק" יעמדו חודש ימים מתום שידור התוכנית להחליט האם הם מעוניינים לקבל לרשותם את זכויות ניהול האמן: "הסכם זה ייכנס לתוקפו אך ורק אם "ארומה מיוזיק" תשלח הודעה בכתב לאמן בדבר רצונה כי הסכם זה ייכנס לתוקפו", נקבע שם, "היא תהא רשאית לשלוח לאמן הודעה עד 30 יום ימי עסקים מיום שידור התוכנית האחרונה".
"זה לא פייר, בחודש הזה הזמרים יכולים להופיע בשלל מקומות ולגזור קופון יפה, זה זמן קריטי", טוען עורך דין שפועל בתחום המוזיקה. מנגד, סוכנת אמנים טוענת כי מדובר ב"פרק זמן סביר, מותר לחברה לחכות ולחשוב".
גורמת בכירה בתעשיית המוזיקה מספרת כי את האמנים שהחברה באמת רצתה - היא כבר החתימה: "עדן בן זקן כבר חתומה שם, גם האחיות כרקוקלי, ורוז - כמובן בכפוף לאישור השהייה שלה". עם זאת, לפחות שלושה מיוצאי "אקס פקטור" עדיין ממתינים לתשובת החברה לגביהם. חלק מהם אפילו הספיקו לסגור הופעות תמורת תשלום, אך אינם יכולים להופיע בגלל היעדר תשובה מצד "ארומה מיוזיק". אם כן יופיעו עכשיו - יצטרכו לעמוד בתנאי החוזה ולשלם 50 אחוז מרווחיהם לחברת ההפקה, שכלל לא הביעה בהם עניין עד כה.
עוד סעיף בחוזה שהצליח לעצבן אנשי תעשייה הוא זה שמדבר על הקניין הרוחני, שעל פי הכתוב שייך ל"ארומה מיוזיק" באופן בלעדי. "הם לא יכולים לקחת לאמנים את כל הקניין הרוחני, הרי
הזמר אמור לקבל תגמולים מאקו"ם בלי קשר לחוזה שיש לו", טוען בתוקף גורם בכיר בתעשייה. גורם אחר אמר כי בנושא זה "מדובר בחזירות לשמה".
בסך הכל מסכימים רוב אנשי התעשייה ששוחחנו איתם כי מדובר בחוזה סביר, שלעתים אף בא לקראת האמנים הצעירים - אך מנגד, לפעמים הוא "קצת מסריח, גם אם אין בו משהו בלתי חוקי או בריוני", כפי שסיכם זאת גורם בתחום.
"ארומה מיוזיק", שבבעלותם של בני מנשה, מיכל וויסברג וארומה ישראל, עוסקת בייצוג והפקת אמנים, בהם אביב גפן, ארקדי דוכין, רמי קליינשטיין, שלומי שבת, יובל דיין, לירון דנינו וגיא ויהל. בתגובה לכתבה נמסר מהחברה כי "החוזה שעליו חתומים האמנים המשתתפים בתוכנית הוא חוזה שנכתב במשותף עם חברת סייקו העולמית, בעלת הפורמט, וברוח החוזים המקובלים בחו"ל ובארץ לאמנים חדשים. הטענות לגבי זמן ההודעה לא רלוונטיות כיוון שכבר מספר ימים לאחר הגמר הודענו לאמנים הרלוונטים שברצוננו לעבוד איתם, ואת השאר נשחרר בימים הקרובים. לגבי הקניין הרוחני, הכוונה היא לבעלות בהקלטות שיופקו וימומנו על ידנו - דבר המקובל בכל חברות התקליטים, והטענה ל'חזירות' כנראה שמקורה בגורמים צרי עין ואינטרסנטים".