שתף קטע נבחר

אפליקציה עם פוטנציאל: האייפד ששינה את חיינו

כשהיתה רוני בת עשרה חודשים קיבלתה משפחתה את האבחנה שהיא לוקה בשיתוק מוחין המשפיע עליה בכל תפקודה המוטורי - ברגליים, בגב ובידיים. המשפחה טיפלה בכל דרך אפשרית אבל דווקא האייפד היה זה שהפך לחבר ומורה

רוני נולדה מוקדם מאד, בשבוע 29 ובלידה קשה, ושהתה כחודשיים וחצי בפגייה. שלושה שבועות לאחר הלידה קרא לנו הרופא והסביר שרוני סובלת מנזק מוחי, ככל הנראה כתוצאה מהלידה הקשה. הוא ציין שהאזור המוחי בו נפגעה מצביע על כך שתהיה פגיעה מוטורית כלשהי, וייתכנו בעיות נוספות, אם כי בשלב ההוא הרופא לא ידע לומר אילו בעיות.

 

באותו הרגע החלטנו שרוני תקבל מאיתנו אין סוף אהבה, זאת בלי קשר לאתגרים ולפערים שהיא תיאלץ להתמודד עמם. ולא רק מאיתנו, אלא גם ממעגל קרובים וחברים שיסכימו לתת לה את האהבה הזו. המטרה הייתה להקנות לה את הידיעה שהיא אהובה ומקובלת בדיוק כפי שהיא, ולחזק בכך את הביטחון העצמי שלה על אף המגבלות הצפויות לה.

 


 

פערי ההתפתחות ניכרו כבר משלבים מוקדמים - להבדיל מתינוקות אחרים רוני לא התהפכה, לא זחלה, לא התיישבה, היה לה קשה להושיט ידיה לחפצים ולשחק איתם. אמנם רוני קיבלה טיפולי פיזיותרפיה מהרגע בו השתחררה, אך בגיל 10 חודשים, האבחנה הגיעה: שיתוק מוחין המשפיע עליה בכל תפקודה המוטורי - ברגליים, בגב ובידיים.

 

לשמחת כולנו, הקוגניציה של רוני לא נפגעה. בגיל 4.5 מוגדרת רוני כילדה מבריקה, מכירה את כל אותיות הא-ב, מאייתת מילים ואת שמות הסובבים אותה, מדברת שוטף, ובעלת אוצר מילים עשיר וידע כללי חריג לגילה. 

 

 

כיום, אנו מתמקדים במיצוי הפוטנציאל המוטורי של רוני ככל הניתן, ובמינוף חוזקותיה הקוגניטיביות של רוני. במקום הזה בדיוק משתלב האייפד, שהגיע לחיינו לפני כשנה וחצי, והכניס שינוי מהותי בחייה של רוני ובחיי המשפחה כולה. עד לתחילת השימוש באייפד, רוני נזקקה לצוות המטפל או לנו הוריה, בכדי לשחק. בשל המגבלה המוטורית בידיה, היא הייתה זקוקה לסיוע באחיזת הצעצועים ובתפעולם.

 

לפני שנה וחצי בעלי קיבל אייפד מתנה ממקום עבודתו. מיד זיהינו את הפוטנציאל הטמון במכשיר ובעצה אחת עם הצוות המקצועי המטפל בילדה, הצענו אותו לרוני לשימוש. הורדנו אליו מספר אפליקציות משחק לילדים בהמלצת הצוות בבית איזי שפירא. רוני, בסקרנות טבעית, מיד התחברה למסך והחלה לפתח יכולת משחק עצמאית.

 

למרות המגבלה המוטורית, ובזכות פשטות השימוש במכשיר והעניין שהוא יצר, החלה רוני לכוון ולתפעל את ידיה במשחקים ובאפליקציות שהגבירו את מוטיבציית הפעלת הידיים ובכך גם הצליחו לשפר את תפקודה המוטורי.

 

יתרון נוסף משמעותי לשימוש באייפד נמצא, בכך שבזכותו רוני הצליחה לשחק בעצמה, ובכך חיזקה את תחושת העצמאות שלה ויתרה מכך- אפשרה לבני המשפחה להתפנות לעיסוקים נוספים. מאחר ורוני כה פקחית וזריזה, גילינו שהיא ממצה את המשחקים מהר ובכל תקופה מבקשת להתנסות במשחקים חדשים.

 

לצערנו, אנו מתקשים לתת לה מענה לבקשה מאחר והמשחקים המותאמים ומונגשים לילדים עם צרכים מיוחדים מעטים ביותר וחמור מכך - אלו בעברית בודדים. אין לנו ספק שהצורך למשחקים ואפליקציות מונגשים לילדים עם צרכים מיוחדים - קיים. רוני היא רק דוגמא אחת לכך ויש עוד הרבה ילדים, ממגוון הצרכים המיוחדים, שירוויחו מכך.

 

לדברי לילי לוינטון, סמנכ"לית מקצועית בבית איזי שפירא, רוב האפליקציות המונגשות לאנשים עם צרכים מיוחדים הקיימות כיום בשוק, מתרכזות בתחום התקשורת (לוחות תקשורת וכישורי שפה) ותחומי הלימוד/חינוך (אפליקציות ללימוד צבעים, מספרים, התאמות, מיון, סדר יום, כישורי חיים וכו'). "מתוך עבודתנו בשנתיים האחרונות בהפעלת תוכנית להטמעת השימוש בטאבלטים, בתמיכת קרן רודרמן, ראינו שחסרות אפליקציות מונגשות לתחום המשחק והפנאי. לכן, השתמשנו באפליקציות "רגילות" הקיימות כיום בשוק, בתיווך מורה/מטפל והתוצאות היו מדהימות".

 

"ראינו ביטוי ליכולות שלא נראו קודם לכן - יכולות קוגניטיביות, מוטוריות ותקשורתיות, עניין ויוזמה, מוטיבציה רבה ויכולת קשב וריכוז לזמן ממושך, שלא נראו בפעילויות מסוג אחר. בנוסף, מאפשר הטאבלט התנסות במשחק עצמאי בתכנים מגוונים המחזקים את תחושת המסוגלות של הילדים ("גם אני כמו כולם", "גם אני יכול"). מכך הסקנו שאפליקציית משחק שתפותח במיוחד לקהל זה, תזכה בשל ייחודיותה, להכרה ועניין שיווקי על ידי פרטיים, מוסדות חינוך ומרכזים טיפוליים רבים - הפונים לקהל עם צרכים מיוחדים".

 

ריקי אריאל מנכ"ל "וראייטי" ישראל, מוסיף: "הילדים הנהדרים שלנו מתמודדים בכל יום עם הקושי שבמוגבלותם, ורובם אינם יכולים לשחק במשחקים רגילים או במשחקי מחשב. האפליקציות שיפותחו יאפשרו לאותם ילדים להרגיש שווים בין שווים ולחוות את חדוות המשחק באופן הטוב ביותר. המשחקים השונים, שיהיו מבוססים על מגוון של נושאים, יתרמו רבות לילדים ולחוויית המשחק הדיגיטלי".

 

 

בתאריך 24-25.1, במסגרת האקתון של עמותת GameIS (עמותת תעשיית המשחקים הדיגיטליים בארץ) וארגון Global Game Jam העולמי (GGJ) ישתפו פעולה צוותים שונים על פיתוח המשחקים הטובים ביותר לילדים עם צרכים מיוחדים. במסגרת האירוע, יתכנסו אמנים, גרפיקאים, אנימטורים, מתכנתים, מעצבי משחקים, מפיקים, אנשי סאונד ומלחינים מקצוענים וחובבנים כאחד, בכדי לפתח משחקים במסגרת יצירתית במיוחד וללא מגבלות היום יום.

 

במשך 48 שעות רצופות, יעמלו המשתתפים על פיתוחים מבוססי נושא, שיוכרז עם תחילת הפעילות והמשתנה מדי שנה. בין יתר האתגרים המוצעים, השנה החליטו וראייטי ובית איזי שפירא, להצטרף להאקתון של GameIS ולהציע למפתחים אתגר נוסף - להתמקד בפיתוח משחקים לילדים עם צרכים מיוחדים, לאחר שנמצא שרוב האפליקציות אינן מותאמות לצורכיהם.

 

יחידת החדשנות, של פירמת ראיית החשבון והייעוץ Deloitte בריטמן אלמגור זהר, היא זו שיזמה את שיתוף הפעולה עם GameIS ופעילות הפיתוח עבור ילדים עם צרכים מיוחדים, במטרה לעודד שיתופי פעולה חדשניים בין עולם ההיי-טק לבין גופים במגזר השלישי.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים