חגיגה בעיריות עם גירעון: מיליונים להופעות
מבקר המדינה גילה בדו"ח שבדק את הרשויות המקומיות כי חלקן לא פעלו כמתבקש לשמירת כספי הציבור: "שילמו לאירועים בלי לקבל החלטות מושכלות"
ליקויים כבדי משקל בניהול אירועים וחגיגות ברשויות המקומיות, וגם מבנים ציבוריים, בהם מוסדות חינוך, שאינם נגישים לנכים. אלו רק חלק מהממצאים הרבים שמצא מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, בדו"ח מיוחד המתפרסם אחר הצהריים (יום ד') ועוסק ברשויות המקומיות.
לקריאת הדו"ח המלא (בפורמט PDF):
בפרק שעוסק בניהול אירועים וחגיגות ברשויות המקומיות, כתב מבקר המדינה כי לצורך ארגון חגיגות ומופעים לתושבים מוציאות הרשויות המקומיות מקופותיהן מאות מיליוני שקלים בשנה, בעיקר מכספי התושבים, אף שחלקן נמצאות בגירעונות.
הביקורת העלתה כי הרשויות המקומיות שנבדקו לא פעלו בצורה הטובה ביותר לשמירת כספי הציבור. הן לא פעלו לאחד כוחות ולמקסם את כוח הקנייה האדיר המצוי בידיהן, "גם כדי לבלום את תופעת הפקעת המחירים של הופעות אמנים". המבקר העיר כי רשויות מקומיות לא קבעו הנחיות ונהלים מפורטים, שיבטיחו קיום תהליכים תחרותיים ושוויוניים לבחירות ההצעות הטובות ביותר של נתוני שירותים וספקים, תוך שמירה על כללי החיסכון, היעילות והמנהל התקין. עוד כתב המבקר כי הביקורת העלתה כשל רב-מערכתי בנושאים שנבדקו - בתקצוב האירועים, באופן תכנונם, בהתקשרויות עם ספקים ונותני שירותים ועוד.
המבקר מצא כי הרשויות המקומיות שנבדקו שילמו מאות אלפי שקלים למפיקים, לחברות הפקה, ליועצים ולמנהלים אמנותיים - בלי לקבל החלטות מושכלות מראש, בלי להגדיר מראש ובכתב את מטרות ההתקשרות ואת השיקולים שהביאו לבחירת נתוני השירותים ובלי פנייה מתועדת לקבלת הצעות מחיר. התשלומים הגבוהים, כתב המבקר, שולמו באופן גלובלי בלי שהיה ברור מהו התחשיב שלפיו נקבעו, בלי כל בקרה ודיווח על מהות השירותים שניתנו ובלי שנוהלו פרוטוקולים מסודרים המתעדים את כל תהליך ההתקשרות.
הרשויות המקומיות שנבדקו לא פנו כלל לחברת "מופעים בעם", חברה שמרכז השלטון המקומי התקשר עמה במטרה להוזיל בשיעור ניכר את עלויות התרבות ברשויות, לבירור מחירי ההתקשרות עם האמן המבוקש, וממילא לא נלקחו בחשבון תעריפים בטרם החליטה רשות מקומית על התקשרות לצורך קיום ההופעה שהיא מעוניינת בה.
המבקר מצא כי בעיריות אשדוד וראשון לציון נעשו התקשרויות עם אמנים שלא באמצעות משרד ההפקות או האמרגן המייצג אותם באופן רשמי, אלא באמצעות חברת הפקה, מפיק או אמרגן, שרכש את הזכות לשווק את ההופעה מהאמרגן המייצג. המבקר העיר כי סביר להניח כי עקב כך שילמו הרשויות מחירים גבוהים יותר בשל פערי תיווך ועמלות מיותרות.
ליקויים בנגישות למועדוני קשישים
נושא נוסף שבדק המבקר הוא פעולת הרשויות המקומיות להנגשת מבני ציבור ומוסדות חינוך לבעלי מוגבלויות פיזיות. בביקורת נמצא כי למשרד החינוך לא היו נתונים עדכניים על מידת נגישותם של מוסדות החינוך, וגם לא היה לו מידע על מספר התלמידים הזקוקים להנגשה כלשהי.
המבקר העיר כי בחוק שוויון זכויות נקבע כי הוראות הנגישות בנוגע למוסדות החינוך ושירותי החינוך יוחלו בהדרגה, וכי מספטמבר 2011 יגישו בעלי מוסדות חינוך לשר החינוך מדי שנה דיווח בדבר התקדמות ההנגשה. ומה קרה בפועל? המבקר מצא כי הרשויות המקומיות לא יישמו את הוראות חוק זה.
אבל לא רק במוסדות חינוך נמצאו ליקויים, אלא גם במבני ציבור נוספים. למשל, שישה מבין תשעת מועדוני הקשישים בבני ברק לא היו נגישים לבעלי מוגבלויות, שכן הכניסות למבני מועדונים אלה חייבו עלייה במדרגות. בשישה מבין המועדונים לא הותקנו תאי שירותים לנכים. בכפר סבא נמצא כי שלושה מבין ששת
מועדוני הקשישים לא היו נגישים לנכים, ואילו ברמת השרון שני המועדונים היחידים אינם נגישים.
המבקר העיר כי על העיריות לדאוג להנגשת המבנים הציבוריים בשטח שיפוטן וכן להנגשת המבנים שבבעלותן, שבהם ניתן לקבל שירותים עירוניים חיוניים כמו כל תושב וליישם את עקרון השוויון לבעלי מוגבלויות.
בנושא אחר בדק המבקר את פעולות הפיקוח והאכיפה של הרשויות המקומיות לטיפול בתופעות של הפרות סדר ואלימות במרחב הציבורי. המבקר, שמצא ליקויים ברשויות מקומיות שנבדקו, כתב כי התופעה מחייבת טיפול מיוחד של גורמי האכיפה, ובכללם הרשויות המקומיות, כדי להביא להפחתה באלימות עד כדי מניעתה, בין היתר באמצעות קיום מדוקדק של הוראות החוק וקיום פיקוח ואכיפה נרחבים בתופעות של הפרת הסדר הציבורי. נוסף על כך, כתב המבקר, נדרש שיתוף פעולה רב-מערכתי של כל גורמי האכיפה הפועלים בתחום, לרבות הפיקוח המקומי ומשטרת ישראל.