שתף קטע נבחר
 

כשלון חרוץ למכוניות קטנות במבחן בטיחות

מבחן מחמיר שביצע ה-IIHS האמריקני למכוניות קטנות, מצא כי אף אחת מהן אינה מציעה רמת בטיחות מספקת. שברולט ספארק ומאזדה 2 היו היחידות ששרדו - בערך

יצרניות הרכב מתקדמות ברמת הבטיחות של המכוניות? לא בקטגוריית המיני וסופר-מיני. סדרת מבחנים חדשה שפרסם ה-IIHS, מכון המחקר של חברות הביטוח האמריקניות, מצא כי אף אחת מהמכוניות הקטנות שנמכרות באמריקה - ורובן גם בישראל - לא מציעה רמת בטיחות טובה. זאת, במסגרת מבחן בטיחות חדש ומחמיר במיוחד, שלא מבוצע באירופה על-ידי ה-Euro NCAP.

 

 

 

המבחן החדש, שהושק בשנת 2012, מצא כשלים מהותיים בתכנון של מכוניות רבות מכל הקטגוריות. במבחן נבדקת רמת הבטיחות של מכונית בפגיעה במהירות של 64 קמ"ש ברכב אחר, עמוד או עץ. ייחודו בפגיעה באזור חפיפה קטן - 25%, קטן מכפי שמקובל במבחנים רגילים (40%). ככל שהאזור קטן יותר, כך היכולת של הרכב לספוג את הפגיעה קטנה יותר - משום שעוצמתה מתחלקת על שטח קטן יותר.

 

מיצובישי ספייס סטאר (מיראז' בארה"ב) במבחן:

 

במבחן השתתפו 11 מכוניות קטנות. שברולט ספארק הייתה היחידה שזכתה לציון "עובר" (הדרגה השנייה בגובהה), שלוש מכוניות דורגו "גבולי" (הדרגה השלישית בגובהה) ויתר המכוניות כשלו עם ציון "עלוב" הנמוך ביותר. אף מכונית לא זכתה בציון "טוב" - בניגוד למצב הקיים במבחן החפיפה הבינונית (שזהה לזה המבוצע על-ידי Euro NCAP), שם לכל ה-11 ציון "טוב".

 

מאזדה 2 במבחן:

 

למקום השני אחרי הספארק הגיעה מאזדה 2, אחת המכוניות הוותיקות ביותר מבין הנבחנות. הקטנה היפנית קיבלה ציון כולל "גבולי", אך כמו הספארק דורגה "עובר" מבחינת אמצעי ריסון (חגורות בטיחות למשל) ו"גבולי" בחוסן המבני.

 

הונדה ג'אז (פיט באמריקה) במבחן הבטיחות:

 

יונדאי אקסנט הציגה רמת בטיחת רעה במיוחד, אך את הביקורת החריפה ביותר שומרים האמריקנים לפיאט 500 והונדה ג'אז - שהגיעה למקום האחרון עם דירוג "עלוב" ברוב המדדים. שתי המכוניות זכו לביקורת משום שתנועת חלקים שונים בתא הנוסעים לעבר הנהג, הציבה סיכון משמעותי - ובכלל זה מוט ההגה שנדחף לכיוון הנהג. בג'אז ראש בובת הריסוק בקושי נגע בכרית האוויר הקדמית, ובמקום התרסק לתוך הקונסולה הקדמית - מה שמעיד על סיכון לפגיעת ראש קשה.

 

ב-IIHS מסבירים כי גם בקרב המכוניות שדורגו גבוה יחסית, נרשמת תמונה מדאיגה. כל המכוניות הקטנות זכו לציון "גבולי" או "עלוב" מבחינת חוסן מבני - המדד החשוב ביותר לדעת מהנדסי המכון, שמבחניו הם כיום המקיפים והמחמירים ביותר בעולם.


מבחן בטיחות בחפיפה קטנה - מכוניות קטנות

מבחן בטיחות בחפיפה קטנה - מכוניות קטנות
המכונית ציון כולל חוסן מבני אמצעי ריסון הגנה על ראש וצוואר הגנה על בית החזה הגנה על אגן ירכיים וירכיים הגנה על השוק וכף הרגל
שברולט ספארק עובר גבולי עובר טוב טוב טוב טוב
מאזדה 2 גבולי גבולי עובר טוב טוב טוב עלוב
קיה ריו גבולי גבולי גבולי טוב טוב טוב עלוב
טויוטה יאריס גבולי גבולי עלוב טוב טוב טוב גבולי
פורד פיאסטה גבולי גבולי עלוב עובר טוב טוב עובר
מיצובישי ספייס סטאר* עלוב גבולי עלוב טוב טוב טוב עלוב
ניסאן ורסה עלוב עלוב גבולי טוב טוב טוב עלוב
טויוטה פריוס c עלוב עלוב עלוב טוב טוב טוב עלוב
יונדאי אקסנט עלוב עלוב עלוב טוב טוב גבולי גבולי
פיאט 500 עלוב עלוב עלוב טוב טוב גבולי עלוב
הונדה ג'אז** עלוב עלוב גבולי טוב טוב עלוב עלוב

* נמכרת בארה"ב תחת השם מיצובישי מיראז'

** נמכרת בארה"ב תחת השם הונדה פיט

 


 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים