ברוכים הבאים לעצמאות: פייסבוק ככלי עבודה
מציפים את הפיד בסטטוסים ומבקשים לייק מכל מי שהכרתם בחיים? היזהרו - אתם עלולים לאבד את כל החברים שלכם דווקא כשהתחלתם את הדרך העצמאית שלכם. רועי בן יוסף בטור שני על המעבר ממעמד של שכיר לעצמאות והקמת עסק
כשאתם שכירים, הפייסבוק משמש אתכם לתקשורת עם חברים מהתיכון, הקיר הוא במה להשוויץ בה עם אלבומים מהטיול עם הילדים בחרמון, ואתם נתקלים בסטטוסים מוזרים של אנשים המדווחים שהם יצאו מפגישה מסויימת ויוצאים מהנחה שממש משעמם להם את הם מצאו לנכון לציין זאת בפייס.
את אותו יחס אתם מפגינים ל-3 המאמרים בשבוע שהם מעלים, וכשמחכה לכם הודעה מתחננת מהם באינבוקס, אתם לפעמים יוצאים מגדרכם ועושים להם לייק לדף העסקי, אבל אתם לא באמת מבינים מה הם רוצים ממך. רק ביום שבו אתם הופכים לעצמאי ופותחים דף עסקי, אתם מבינים שפייסבוק הוא מנוע הצמיחה האמיתי של העסק החדש שלכם.
כולם מספרים לכם על נפלאותיו והיועץ העסקי שלך מצפה ממכם לייצר 4 אייטמים בשבוע לפחות, שיצברו כך וכך לייקים. במהרה אתם מוצאים את עצמכם במירוץ מטורף, כותבים כל יום משהו שקשור לעסק בפרופיל האישי ומנסים לייצר דיונים מרתקים אודות המוצר שלכם מול חבורת מגיבים משועממים, שמורכבת מאמא שלכם, בן או בת זוגכם וחבר שכיר שהסכים להצטרף לדיון בשל תחנוניכם.
במקביל אתם מעלים סרטונים וכתבות שקשורים לעסק שלכם, מציפים שוב ושוב את הפלייר עם מבצעים אטרקטיביים ומבקשים לייק מכל אלו שביקשו ממך בעבר. סביר להניח שבשלב הזה חברים רבים יעשו לכם HIDE - אז דקה לפני שזה קורה ולפני שאתם מתייאשים ולא מבינים איך זה שכולם מצליחים ורק אתם לא - לפניכם טיפים לשימוש בפייסבוק באופן מיטבי, ככלי תקשורתי מול קהל היעד שלכם:
הכנה מתאימה
הפרופיל העסקי הוא בדיוק כמו פרופיל אישי, רק שכאן חשוב לדעת מיהו בדיוק ומה הוא רוצה להשיג. הימנעו מקפיצה לנהר הגועש הזה ללא הכנה, על מנת למנוע נזקים שיישארו שם לדיראון עולם.
לפיכך ראשית, הגדירו את הרצונות שלכם: האם אתם מעוניינים ביצירת באז? תקשורת עם קהל היעד? קידום מוצר חדש? או אולי אתם פשוט רוצים להישאר בתודעה ולהזכיר כל הזמן לחברים שלכם מה אתם עושים, בשביל שהם יהיו שליחים של רצון טוב עבורכם? זו גם סיבה טובה.
זכרו - אין פתרונות קסם של "זבנג וגמרנו". פייסבוק היא פלטפורמה לקשר ארוך-טווח מול הקהל שלכם ויש להגיע אליה מוכנים. רק כך תייצרו נאמנות של הקהל למותג או לשירות שלכם. שימו לב - יש בפייסבוק זירות, קבוצות, עמודים עסקיים ופרופיל אישי - כל פלטפורמה מתאימה לשימוש שונה וכדאי להכיר אותה לפני שמתחילים.
כשלב ראשון מומלץ להשתמש תמיד רק בפרופיל האישי, הטוב והמוכר. פתחו עמוד עסקי רק אם מתחילה להיות מודעות לשירות שלכם ותפתחו קבוצה בפייסבוק רק כשיהיו לכם לקוחות קבועים ונאמנים, לשיח אמיתי ולשימור הקשר.
מודעות לשפת הפייסבוק שלכם
מי אתם בפייסבוק? באיזו שפה אתם מדברים? למי אתם פונים? אלו שאלות פשוטות לכאורה, אך התשובות עליהן חייבות להיות מנוסחות בבהירות ובאופן עקבי, קודם כל לעצמכם.
ההמלצה שלי היא - תהיו מי שאתם: מצחיקים, חששניים, אסרטיביים, מלאי ביטחון עצמי או חסרי ביטחון לחלוטין. אין נכון ולא נכון, כל עוד תצליחו להביא את האישיות האמיתית שלכם לקיר, את הקסם האישי שלכם, תיווצר שם שפה שהיא אתם. שפה זו, בחיבור עם הערכים והיתרונות של המוצר שלכם, תייחד אתכם מעוסקים אחרים בתחום ואין ספק בכך, כי הרי יש רק אחד מכל אחד.
אל תשכחו: לקוחות קיימים או פוטנציאליים צופים בכל סטטוס או תמונה, לכן דברו איתם בגובה העיניים והקפידו לייצר באופן עקבי תכנים איכותיים, כך שתצברו מעמד של מומחים בתחומכם.
פעילות עקבית
חלק מה"אופי" של עמוד הפייסבוק שלכם קשור בתכיפות בה אתם מפרסמים בו תוכן. מכיוון שלא בכל יום שורה עלינו המוזה - ניתן להכין מראש תכנים. בנו לעצמכם שיטה ותכננו לוח זמנים מחייב לפרסום. אל תציקו לקוראים עם 3 פוסטים ביום אבל אל תיעלמו לשבוע ותצפו שמישהו יתגעגע אליכם. אחרי שמצאתם את "שביל הזהב" – התחייבו אליו באופן מלא.
קידום בגוגל
הידעתם? עמודים עסקיים נסרקים על ידי גוגל, מכיוון שהם פתוחים ולא דורשים רישום. ככל שפעילות ומעורבות הגולשים ערות יותר בעמוד שלכם - הניקוד ה"גוגלי" גבוה יותר. בנוסף, תנועה רבה של גולשים מעמוד הפייסבוק לאתר שלכם באמצעות קישורים רלוונטיים – תסייע גם כן לדירוג האתר.
תמונה אחת טובה מאלף סטטוסים
לא בטוח שזהו היחס המתמטי המדויק, אבל זה די נכון - הקפידו לפרסם תוכן טקסטואלי עם תמונות או סרטונים. זה מגדיל את מעורבות הקהל ומניע אותו להגיב ולשתף. השתדלו להשתמש בתמונות שלכם ואפילו בתמונות אישיות עם הילדים, בטיול או עם בעל חיים - זה עושה את העבודה מכיוון שזה גורם לקהל היעד שלכם לראות את מי שאתם באמת, ביומיום - והרי בשביל זה פייסבוק נולד.
העוקבים באו בשבילכם, דברו איתם
העוקבים אחריכם הם לקוחות ולקוחות פוטנציאליים, שניתן בקלות יחסית למנף דיאלוג פורה איתם להגדלת הפעילות העסקית ולהגעה לקהלי יעד חדשים. תנו להם להרגיש שהם חלק מהעסק שלכם - הרי מי סוכן מכירות יותר טוב ממי ששותף בעסק?
לפיכך אל תתביישו - דברו איתם ושתפו אותם בהתלבטויות עסקיות שיש לכם. כך למשל, אם אתם חדשים באזור המגורים שלכם, כתבו שאתם חדשים ורוצים להכיר לקוחות חדשים, ואם אם פתחתם סדנא ואין מספיק נרשמים - שתפו גם בזה.
עשו זאת תוך הבלטה של היתרונות שלכם, אבל אל תחששו לחשוף את הקשיים שלכם ולנצל את הזירה לשיפור וייעול תהליכים - הציעו לעוקבים לבחור את הלוגו, הקשיבו להערות שלהם ואל תחששו מביקורת - לרוב היא נובעת מאכפתיות ולא מרוע. אל תדאגו מי שלא רוצה, לא יטרח לבקר - הוא פשוט יילך.
הגדלת התפוצה בפיד
עם הזמן תגלו שלא כל פוסט שתעלו בפייסבוק יופיע בפיד של העוקבים. מדוע? יכול להיות שפייסבוק מעדיפה שתשלמו על פרסום הפוסטים שלכם, כי זו הדרך היחידה שלכם להבטיח באמת תפוצה רחבה. מצד שני, אם תפרסמו תוכן מעולה - יגדל הסיכוי שהעוקבים ירצו לשתף אותו ממילא וכך תגדל התפוצה מבלי לשלם. שיטה נוספת היא לשכנע את העוקבים שכדאי להם לקבל התראות על הפרסומים שלכם (Notifications) אבל כן - זה טרחני כמו שזה נשמע ולא היינו בונים על זה.
למדוד, ללמוד, לשפר
פייסבוק מעמידה לרשותכם מגוון כלים למדידת הפעילות בעמוד העסקי: תפוצה, מעורבות, קידום, פילוחים שונים על פי זמנים, גיאוגרפיה, השוואות בין תקופתיות ועוד . קחו לכם תקופת פעילות מוגדרת ונסו ללמוד לעומק את החוזקות והחולשות שלכם. נסו ללמוד את אופי הקהל שלכם ולשפר את דרך הפנייה אליו.
שמעתם על אורך רוח?
סבלנות היא הדבר הזה שאיבדנו במהלך השיטוט ברשתות החברתיות, אבל רק פעילות עקבית תייצר עקומת גדילה מתמדת ושיפור בתוצאות העסקיות. זכרו - אם תמכרו לקהל שלכם דמות פיקטיבית ולא תפעלו בכנות, תמצאו שהכתיבה והשיווק השוטפים מאוד קשים לכם. אם תכתבו את עצמכם לעומת זאת - זה יהיה ממש פשוט.
אל תקשיבו לעצות-קסם
כפי שציינו - בפייסבוק אין פתרונות קסם ואין מבצעים שישברו את השוק. הנוסחה להצלחה מורכבת ממשתנים רבים ולא כולם תלויים בכם או במי שמנהל עבורכם את פעילות הפייסבוק. עם זאת, שמירה על כללים בסיסיים תסייע לכם להניח יסודות מוצקים לפעילות יעילה ורווחית בפייסבוק.
המטרה היא שתמצאו את השפה האישית והייחודית שלכם ולא תחקו התנהלות של עסק אחר. העסק שלכם הוא מפעל החיים שלכם והדרך שלכם להעניק לאנשים משהו שהם באמת זקוקים לו. לפיכך, ככל שתהיו יותר אמיתיים וכנים בנוגע למה שיש לכם לתת - כך המסר יעבור טוב יותר ותוכלו ליצור מערכת יחסים אמיתית ועקבית יותר עם לקוחותיכם.
אתם לא "משווקים", ולא "מוכרים" - אתם מתקשרים ומעניקים. אם תשנו את התפיסה, לקוחותיכם רק ייהנו מכך, וכמובן שתוכלו לצמוח בהתאם. יש לכם שירות, או מוצר, זה בכלל לא משנה, אתם רק רוצים ליידע את מי שזקוק לשירות שלכם שאתם יודעים לעשות את זה, ולכן חשוב שתהיו נאמנים לעצמכם ולמוצר שלכם.
רועי בן יוסף הוא מנכ״ל עלמא מדיה משרד פרסום תוכן