שתף קטע נבחר

 

כבאיות מיושנות, ג'יפים חדשים לפיקוד

אסון הכרמל הוביל לפירוק ארגון הכבאים ולהקמת רשות חדשה תחת המשרד לביטחון הפנים. בתום שנה להקמתה חושף דו"ח רשות הכיבוי ליקויים חמורים: כבאיות לא מוכנות לפעולה, מחסור בציוד, בזבוז כספים והתארכות מתן תגובה

כבאיות לא תקינות, תחנות מרוחקות, מחסור בציוד ובזבוז מקביל - זו תמונת המצב המשתקפת בדו"ח רשות הכיבוי הארצית, שמסכמת שנה להקמתה.

 

עוד בחדשות:

ירושלים, פליטים וגבולות - אבו מאזן מציג את הדרך להסכם

יואב (פולי) מרדכי הועלה לדרגת אלוף

מתוך הדו"ח: ליקויים רבים (צילום: כיבוי אש) (צילום: כיבוי אש)
מתוך הדו"ח: ליקויים רבים(צילום: כיבוי אש)

לפי הדו"ח, שחובר על ידי נציגי הכבאים והועבר לידי נציב הכבאות רב-טפסר שחר איילון, חלק מרכבי הכיבוי דורשים יותר מדקה עד שהם מוכנים לפעולה. "רכב שניפוח האוויר במערכת שלו עולה על 60 שניות אינו מתאים לשרת כמציל חיים", נכתב. "לנו יש המון כלי רכב כאלו. כל יציאה אתם בודקים בציציות את הזמנים, ומהיום תתחילו להוסיף למונה שלכם זמן".

 

הכבאים הצביעו בנוסף על תחנות שאינן מוכנות מבחינה מבצעית וחסרות רכבי סער. התחנה האזורית נתניה, לדוגמה, נעזרה ברכבי חירום של מחוז דן, אך "כלי הרכב החלופיים גרועים מהקיימים", לשון הדו"ח. בתחנה האזורית איילון המצב גרוע עוד יותר: רכב חירום בתחנה נעצר באחרונה פעמיים במהלך נסיעה מבצעית.

השריפה בכרמל (צילום: אבישג שאר-ישוב) (צילום: אבישג שאר-ישוב)
השריפה בכרמל(צילום: אבישג שאר-ישוב)
 

ועדה שבחנה את תפקיד כוחות כיבוי אש לאחר השריפה בכרמל המליצה על פירוק ארגון הכבאים במתכונתו הקודמת, הוצאתו מפיקוח הרשויות המקומיות והקמת רשות כיבוי אש תחת המשרד לביטחון הפנים. הרפורמה נאמדה במאות מיליוני שקלים, אך הדו"ח מדגיש בזבוזים והתנהלות שמטילה ספק ביעילות ניהול התקציב.

 

לשם המחשה, מתאר הדו"ח כיצד הושקעו 100 מיליון שקלים במכשירי

 קשר חדשים, אך אלו אינם שמישים במקרים רבים בשטח, ובמקום זאת מתקשרים הכבאים במכשירי הקשר הישנים.

 

בדו"ח נאמר עוד כי בעוד הכבאים מתלוננים על כלי רכב מיושנים, מטה הנציבות רכש שמונה ג'יפים חדשים. עוד אמרו הכבאים כי הנציבות גדלה בעשרות תקנים מאז תחילת הרפורמה.

 

עוד צוין כי חודש לאחר סגירת תחנת גבעת המטוס בירושלים, נותרה תחנת הבירה נותנת המענה היחידה לכ-200 אלף בני אדם, וזמן התגובה, לפי הדו"ח, עלול עתה להתארך ב-10 דקות. סופת החורף הגדולה שהיכתה באזור הובילה לממצאים נוספים, ובהם מחסור ברכבי 4X4 ובציוד ייעודי לשלג, וכן כלי רכב שמתקשים בעליות לעיר.

 

"הרבה פעמים משחקים עם הקו האדום (קו המינימום של כבאים במשמרת)", הוסיפו מחברי הדו"ח. "בירושלים הוגדר קו אדום 30 על-ידי הנציבות, אך משום מה תמיד הקו יורד ל-28 ולפעמים ל-27".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד צויגנברג
ארכיון
צילום: אוהד צויגנברג
מומלצים