מצה"ל עד השואה. מתי פירון ממליץ לשתוק?
לאחר סופה המשמעתי של פרשת המורה אדם ורטה, הדגיש שר החינוך כי "על המורים לדעת שלעתים חובתם היא לשתוק". זו רשימת הנושאים הנפיצים
"פגיעה דתית, עלבון באמונתו או באלוהיו של הפרט או של הקהילה, הכחשת שואה, ערעור על לגיטימיות צה"ל ועל היותו צבא העם המגן על קיומנו בארץ הזו ועל זכות קיומה של מדינת ישראל", אלו, על פי שר החינוך שי פירון, הם תחומים שבהם "יש להיזהר כפליים" במהלך דיון חינוכי בין מורה לתלמידיו. באיגרת שהתמקדה בפרשת המורה אדם ורטה, הדגיש פירון כי "העיסוק בהם כולל חומרי נפץ תרבותיים שאסור לנו להגיע אליהם. מותר לבקר אותם ולהעיר אודותם, אבל הם שייכים לליבת הקיום של הפרט ושל הכלל, לכן אל לנו לערער על עצם מרכזיותם בחיינו".
עוד בחדשות:
קרי: ביטחון ישראל - אשליה, החרם בפתח
גן החיות הגרוע בעולם? 105 מתו בחצי שנה
על פי פירון, "סוגיית אדם ורטה העלתה מחדש את שאלת תפקידו של המורה לעת הזאת. מצד אחד, חברה שסועה, המנהלת ויכוח פוליטי-אידיאולוגי נוקב, מבקשת לשמור על בתי הספר כאיים של למידה, מנותקים מהשפעות של מורים או של זרמים אידיאולוגיים. מהצד השני, אם חפצי למידה משמעותית אנחנו, עלינו להרחיב את מקומו ואת סמכותו של המחנך מ'סוכן להעברת ידע' לאדם המייצר דיון מעמיק, תוסס ומסעיר".
ורטה, מורה למחשבת ישראל ופילוסופיה מקריית טבעון, צוטט על ידי תלמידתו ספיר סבח, שטענה כי הוא אמר בשיעור כי "צה"ל הוא הצבא הכי לא מוסרי בעולם ואני מתבייש בו". בתום ימים ארוכים של מחאות משני צדי המתרס, החליטה רשת "אורט" שלא לפטר את המורה, ולהסתפק בהתראה בלבד. "אמרתי שצה"ל נוהג לפעמים בצורה לא מוסרית ולא חזרתי בי. ברשת משחקים משחקי כבוד", הגיב ורטה להחלטה ולפרסום לפיו חזר בו מדבריו.
פירון הדגיש כי "יש להבחין בין אמירה ערכית או אינפורמטיבית המציגה עמדות שונות לבין שימוש בביטויים כגון 'אני הפגנתי', 'אני צעקתי'. אני סבור שדווקא מורים אהודים וכריזמטיים צריכים להיזהר מביטויים אלה. הצעירים הללו, שיש בהם עוצמה ותאווה לדעת, יכולים לאבד איזונים ולאבד את חוש הביקורת".
לדבריו, "חלק מהתבטאויותיו של ורטה היו לא ראויות, בעוד אחרות היו לגיטימיות. גם אם הן אינן ערבות לאוזניי או לאוזני רבים בחברה הישראלית, ראוי להן שיישמעו כחלק מחינוך עמוק וראוי המציג דילמות, המבקש להפגיש את הלומד עם מכלול הדעות ומעורר דיון ער ופתוח. מורים טובים הם מורים שאינם מוותרים על זכותם להשמיע קול. יחד עם זאת, על המורים לדעת שלעיתים חובתם היא לכבוש את נבואתם, לשתוק. השתיקה והזעקה אינן סותרות זו את זו, ותבונתו של המורה מחייבת למצוא את האיזונים הראויים בין המצבים השונים".
השר סיכם את מכתבו באומרו כי בימים הקרובים יפנה לשורה של אנשי מקצוע ואנשי רוח ובכירים במשרד החינוך, שיהוו צוות בדיקה שיבחן את מערכת היחסים הראויה שבין פוליטיקה לבין חינוך. "אני מאמין שעלינו להתייחס לסוגיית אדם ורטה כהזדמנות, כמקפצה להעמקת השיח הפורה והמפרה בכיתה, לחידודם של כללי ההוראה הרלוונטית והמשמעותית. כשתסתיים עבודתם נגבש המלצות תואמות. גם את הפרשה הזו אפשר ורצוי להפוך לשיעור חינוך", סיכם.