פשעים ועבירות לא קלות: הצרות של וודי אלן
זכייתו של וודי אלן בן ה-78 במפעל חיים בגלובוס הזהב הציפה מחדש פרשיות מחייו האישיים של הבמאי, ובראשן האישום על ניצול המיני בבתו המאומצת דילן. אחרי הגילוי האישי שלה בניו יורק טיימס, הוליווד רועשת, וגם השחקנית קייט בלנשט שהשתרבבה לעניין ואמרה: "מקווה שהם ימצאו פתרון ושלום"
היו ימים - הרבה לפני בראד פיט ואנג'לינה ג'ולי - שוודי אלן ומיה פארו היו הזוג החם ביותר של הוליווד. סיפור אהבה מוזר משהו, ממש היפה והחנון. היא היתה שחקנית טובת מראה שחלקה בעבר את מיטתה עם פרנק סינטרה. הוא, שכבר התנסה ברומנים עם שחקניות בסרטיו (דיאן קיטון וסטייסי נלקין) היה קולנוען שברירי שבנה קריירה מהנוירוטיות שלו עצמו. ובכל זאת מערכת היחסים של השניים שרדה לאורך 12 שנים - היא הביאה הביתה את החן והזוהר שלה, הוא את הכישרון, התהילה, חוש ההומור ועוד כמה דברים שהשתיקה היתה יפה להם. עד היום.
הבוקר (א') בניו יורק טיימס מכתב פתוח מטעמה של דילן פארו, בתם המאומצת של אלן (78) ופארו (68), ובו היא מעידה על מסכת של התעללויות וניצול מיני מצד הבמאי. מקרה אחד ספציפי בו מתמקדת דילן, מעורר צמרמורת במיוחד: היא סיפרה כי בגיל שבע, אלן ביצע בה מעשים מגונים בעליית הגג בביתו, בעודה משחקת ברכבת צעצוע. "חשבתי שכך הורים מטפלים בבנותיהם. אבל מה שהוא עשה בעליית הגג הרגיש שונה. לא יכולתי לשמור את הסוד הזה יותר".
טראומת הילדות של דילן בת ה-28, צפה מחדש עתה - יותר מעשרים שנה אחרי שהוריה המאמצים נפרדו, תוך שאביה מורחק ממנה - בעקבות טקס גלובוס הזהב, במהלכו הוענק לו פרס מפעל חיים. בעוד שהוליווד מתעקשת לחלוק כבוד לבמאי הנערץ, למרות שהוא עצמו דוחה את הפרסים והשבחים מהצד הזה של הקולנוע האמריקני, בני משפחת פארו מזועזעים כשהם נזכרים בחוויות האישיות שלהם מנוכחותו.
אחרי שדיאן קיטון (בת זוגו של אלן בתחילת שנות ה-70) עלתה על הבמה כדי לקבל את הפרס במקום הבמאי והיללה את פועלו, רונאן פארו - הצאצא הביולוגי המשותף היחיד של אלן ופארו - צייץ: "פספסתי את המחווה לוודי אלן. האם הם שמו את הקטע שבו אשה מאשרת באופן פומבי שהוא ניצל אותה מינית כשהיתה בת 7 לפני או אחרי 'אנני הול'?". הציוץ של פארו הבן, מתברר, היה רק הקדימון לטור בניו יורק טיימס.
דיאן קיטון מקבלת את פרס גלובוס הזהב בשמו של וודי אלן
במכתבה, מאשימה דילן את הוליווד בעצימת עיניים נוכח הזוועות שהיא עברה ואשר הטענות לגביהם היו ידועות מאז תחילת שנות התשעים. הן עלו על רקע הפרידה המכוערת בין אלן למיה פארו, והמאבק על המשמורת על שלושת ילדיהם - רונאן, דילן ומוזס. השחקנית תבעה מבית המשפט למנוע מהבמאי כל קשר עם הילדים, ואף התלוננה נגדו על כך שניצל מינית את דילן.
הפרשה הסעירה את עולם הבידור בארצות הברית ובכלל, והיא הצטרפה לתדהמה הגדולה בנוגע לסיפור שהתחיל את הכל: מערכת היחסים הביזארית שאלן ניהל עם סון-יי פרבין, אותה אימצה מיה עם בעלה לשעבר אנדרה פרבין. בעת הפרידה בין אלן ומיה פארו, היתה סון-יי בת עשרים, אולם על פי החשד, הבמאי - אז בן 58 - קיים איתה מערכת יחסים רומנטית מאז היתה נערה צעירה, כל זאת מאחורי גבה של האם המאמצת (בני הזוג חיו בבתים נפרדים לאורך 12 שנות חייהם המשותפים).
הפרשה התפוצצה ב-1992 אחרי שפארו גילתה על הרומן ואף מצאה ברשותו צילומי עירום של סון-יי. אלן מצדו הסביר כי התמונות צולמו בהסכמתה של סון-יי, ואינן בעלות אופי פורנוגרפי. מנגד טען כי אחרי שפארו גילתה על יחסיהם, היא גזרה את פרצופו מכל תמונות המשפחה המשותפות ושהיא התקשרה אליו פעמים רבות, קיללה אותו ואיימה על חייו. הוא אף סיפר כי יום אחד מצא מכתב ליד חלון פתוח בדירה, ובו היה כתוב: "קפצתי מהחלון בגלל מה שעשית לילדיי".
ריב האוהבים בין פארו ואלן שנגלל בין השאר במדורי הרכילות של העיתונים ב-1992 הגיע גם לשדה המשפטי, כששני הצדדים התקוטטו בנוגע למשמרות על שלושת ילדיהם. כחלק ממערכה זו עלתה הטענה על כך שדילן נוצלה מינית על ידי אלן, טענה שהבמאי עצמו דחה מכל וכל. בניסיון לברר את העניין, ערך הרופא ג'ון מ. לוונטל מספר שיחות עם דילן הקטנה והעלה את ההשערה כי היא המציאה את הדברים. לפי הדיאגנוזה שלו, תשובותיה של דילן היו לא עקביות, ונראו כאילו הושמו בפיה - כנראה על ידי אמה.
מיה פארו עצמה אמרה כי דילן התביישה לדבר על המקרה עם הרופאים, ובמקום זה תיעדה את בתה מעידה על כך בפני המצלמה. "רציתי לתעד את זה כי זה קרה בעבר", העידה אז האם, "הוא היה חומק בבוקר ונשכב לידה במיטה וממתין שתתעורר. חשבתי שזה מוגזם. הרגשתי לא נוח כל הזמן". עוד סיפרה כי כשאלן היה מגיע לביתה, היתה דילן מבקשת מאחיה שיחביאו אותה.
במהלך המשפט התארחו מומחים שונים ומשונים, שהעידו לטובת אלן ונגדו. השופט הכריע לטובת האם בכל הנוגע למשמורת על רונאן, מוזס ודילן, וכינה את את אלן: "אב מרוכז בעצמו, לא אמין, ולא רגיע - זה ברור שטובת הילדים תהיה שהם יישארו בהשגחת גברת פארו". בנוגע לטענה על ניצולה של דילן, אמר השופט: "ברור שהתנהגותו של מר אלן כלפי דילן היתה בלתי מקובלת בעליל".
כחצי שנה אחרי המשפט - בספטמבר 1993 - הודיע פרנק מאקו, התובע במדינת קונטיקט, כי למרות שיש חשד סביר לפתיחה בהליכים פליליים נגד אלן באשמת ניצול מיני, הוא מעדיף לסגור את התיק כדי למנוע מדילן הצעירה את לחץ החקירה והטראומה שעלולים להיגרם לה. אלן זעם על קביעה זו מטעם התובע שאינה מלווה במהלך משפטי, ודרש לנקוט נגדו בהליכים משמעתיים. אלו לא ננקטו, אך אלן קיבל רוח גבית מהרשויות כשהשירותים הסוציאלים הודיעו כי הם סגרו את התיק לאחר ש"לא נמצאו ראיות מספקות על כך שהיה ניצול".
כיום - יותר מעשרים שנה אחרי סגירת התיק - הוא נפתח מחדש בעקבות דבריהם של רונאן אחרי טקס גלובוס הזהב, ועכשיו גם דילן והווידוי שלה בניו יורק טיימס. אלן ששומר מרחק מהתקשורת ישמור בוודאי על שתיקה כפי שעשה גם כשמיה פארו סיפרה לאחרונה כי במהלך יחסיה עמו ניהלה רומן עם אהובה לשעבר סינטרה וכי יתכן כי רונאן, בנו הביולוגי היחיד, כלל אינו בנו אלא צאצא של הזמר המפורסם (רונאן עצמו התבדח והגיב כי "כולנו ילדים פוטנציאלים של פרנק סינטרה").
עם זאת, בהוליווד מנסים לעשות בקרת נזקים מהצד של שחקנים ושחקניות, הנמנים על מעגל החברים הקרוב של אלן, ועשויים להיפגע מהפרסום.
דילן עצמה הזכירה בשמם של אלק בולדווין, לואי סי.קיי, סקרלט ג'והנסון, קיטון, וגם אמה סטון שזימנה אותה לבמה בטקס גלובוס הזהב. עם זאת, יתכן כי הנפגעת הגדולה ביותר מהחשיפה הזאת היא קייט בלנשט, המועמדת המובילה לזכייה באוסקר כשחקנית הטובה על תפקידה ב"יסמין הכחולה".
השחקנית האוסטרלית, שהוזכרה גם היא בטקסט של דילן, הגיבה לדברים בקצרה בביקורה בפסטיבל הסרטים בסנטה ברברה. "ברור שזה מצב מתמשך וכואב למשפחה ואני מקווה שהם ימצאו קצת פתרון ושקט", אמרה.