שתף קטע נבחר

 

עשור לרשת החברתית: סיפורה של פייסבוק

ברגעים היפים, העצובים והמשמחים. בדמע ומכאוב, ושמחה והילולה: פייסבוק תמיד הייתה שם לצידנו כדי שנראה לכולם שיש לנו חיים, נעשה לייק ונקליק על וירוסים. לרגל עשור להיווסדה שחל מחר, אספנו 10 רגעים מכוננים בחייה ובכוונה התעלמנו מאירועים חשובים כדי שתגידו לנו את זה בתגובות יחד עם קללות

1. הרשת של מארק

ההתחלה הייתה צנועה. אנחנו בארבעה בפברואר 2004. העולם חוגג עם מסכים דקים ומחליף את מחשבי הדסקטופ בלפטופים שמנים ויקרים למדי. הסיפור של השנה – סטארטאפ בשם גוגל הונפק בבורסה. חודשיים לאחר מכן, החברה הלוהטת הכפילה את שוויה וחולפת על פני היריבה הגדולה – יאהו. בישראל, אפשר למצוא חברים שמעולם לא רציתם לדבר איתם מהתיכון או הצבא באתר חבר'ה ולגלוש ב-WAP מהסלולרי.

 

מה הסיפור האמיתי? ()
מה הסיפור האמיתי?

 

רחוק מאור הזרקורים, סטודנט בהרווארד בשם מארק צוקרברג (או זאקרברג, אם תרצו) מקים יחד עם 4 שותפים את האתר החברתי Thefacebook.com. מכאן יש שני כיוונים: הרומנטי, והארצי. הרומנטי מתאר איש בודד שבסך הכל רצה חברים. הסיפור הארצי מדבר על גאון מחשבים שידע מהיום הראשון מה יש לו ביד. בסופו של דבר זה לא משנה. לפני גיל 30 הוא יהיה מיליארדר מהרשת שכרגע פתוחה רק לסטודנטים מהארוורד. ב-2005 יעמוד המחוג, אם קיים כזה, על מיליון גולשים רשומים.

 

תוצאה: בסופו של דבר 1.2 מיליארד איש. העולם השתנה. יש המון קשרים - אין פרטיות.

לזרוק בשיחה: איש עם בעיות חברתיות לא הצליח לנצח אותם, אז הוא צירף אותם אליו. ככה ראיתי בסרט.   

 

2. נפתחים

2006 היא המהפכה הגדולה. פייסבוק יוצאת מן האוניברסיטאות ועשרות אלפי החוגים (בתי ספר, חברות כמו מיקרוסופט) אל העולם הרחב. זה קורה בספטמבר, וכל מי שמבוגר מגיל 13 ובעל כתובת דואר אלקטרוני יכול להצטרף. לפני כן מוסיפה פייסבוק פיצ'רים חשובים כמו חיפוש חברים (האקסיות שלך), אלבום תמונות משודרג (בו האקסית שלך שמה תמונות בבגד ים) ואפשרויות שיתוף. הלייק עוד לא שם. לפני הפתיחה לעולם, פייסבוק היא הרשת החברתית השנייה בגודלה אחרי מייספייס עם 8 מיליון משתמשים בארה"ב. כשהיא נפתחת היא כבר מחוממת, או מוכנה - ובכל מקרה, היא הדבר החם בשוק.

 

 

תוצאה: כולם אכן באים.

לזרוק בשיחה: פייסבוק הראשונה להבין כיצד לתת תמהיל נכון של קשרים חברתיים בטכנולוגיה נתונה. זה נכון שאם לא הייתה פייסבוק, הייתה רשת אחרת. היא הייתה מוצר נכון בזמן נכון.    

 

3. חוכמת המובייל

היום זה כבר ברור, גם לפייסבוק: אתה לא במובייל, אתה לא קיים. ב-2007, היה איש אחד שסביר להניח שידע את זה כבר. סטיב ג'ובס היה שמו והוא הציג את הפלא החדש: אייפון קראו לו (טלפון שהוא נגן!). כמה חודשים לאחר הטלטלה העולמית בדמות מחשב קטן ומעוצב שהולך איתך לכל מקום, כולם כבר כותבים אפליקציות. ביולי 2008 תשגר פייסבוק את האפליקציה שלה. כעת, המחשב הקטן והמעוצב הולך אתנו לכל מקום יחד עם כל החברים שלך (עד 5,000 כן?).  

 

גובס עם האייפון (צילום: AP) (צילום: AP)
גובס עם האייפון(צילום: AP)

 

תוצאה: החוויה המתועדת היא החוויה היחידה שקיימת.

לזרוק בשיחה: מה שהתחיל כתוספת לחיים הפך לחיים עצמם. חיקוי שלהם, לפחות.  

 

האפליקציה הישנה של פייסבוק  ()
האפליקציה הישנה של פייסבוק

 

4. לייק

2009. פייסבוק כבר חצתה את קו 150 מיליון המשתמשים והם עתידים לקבל ממנה כפתור בחודש פברואר. קוראים לו "לייק" ובהתחלה לא באמת הבינו שהוא לא אומר שאתה אוהב או מחבב את העניין. הוא אומר שאתה חיובי כלפיו. בהמשך הוא גם אמר שאתה רוצה עוד מאותו דבר או שאתה רוצה עוד מידע מהחברה שפתחה דף. בסופו של דבר, לייק הוא מטבע בו נמדדת איכות של דבר. והוא אפילו נמכר בכסף אמיתי. 

 

תוצאה: למרות האמונה, הלייק לא שווה כלום בעולם האמיתי. בדיחה היא לא יותר טובה כי קיבלה יותר לייקים. היא שווה כך וכך לייקים בפייסבוק.  

לזרוק בשיחה: הלייק הוא האח המוצלח של ה-Poke.

 

לייק, שתף, אהבתי  ()
לייק, שתף, אהבתי

 

 

5. מינוס גוגל

היחידה שהייתה יכולה לנצח את אימפריית פייסבוק, הייתה ענקית החיפוש. יש לה כסף, יש לה מאגר לקוחות עצום, יש לה שירותים נלווים והיא יכולה ללמוד מטעויות נקודתיות של פייסבוק וגם של עצמה - נניח גוגל באז. זה לא מה שקרה. גוגל פלוס שהושקה ביוני 2011 הייתה אמנם רשת יותר טובה מפייסבוק מבחינת שליטה במידע וטכנולוגית, אבל חסרה את המשאב אותו יש בפייסבוק לרוב: אנשים. וברשת בלי אנשים יש רק רשת בלי חברתית.   

 

תוצאה: פייסבוק נשארה לבד בצמרת

לזרוק בשיחה: זה בסדר, זה לא שחסר לגוגל משהו. אולי היא עוד תעקוף את פייסבוק.

 

 

6: מחאת האוהלים והקוטג'

שנת 2011. 14 ליוני. ברקע: עליית מחירה של גבינת גרגרים פופולרית מתקרב לאזור ה-8 השקלים, עד שהיא עולה יותר מליטר דלק. בחור בשם איציק אלרוב מעלה דף תמים בו הוא קורא לא לקנות קוטג' במשך חודש. בשעה 1 בלילה של אותו יום עולה כתבה ב-ynet. באירוע שנפתח 32 גולשים. ויהי לילה ויהיה בוקר. ויהי לילה שוב: כתבה מדווחת על 17 אלף בדף האירוע. חודש אחר כך, 14 ליולי, בחורה בשם דפני ליף מובילה בפייסבוק רעיון שנבט וצמח כאוהלים בשדרות רוטשילד התל אביביות.

 

דפני ליף בכיכר רבין (צילום: אלי אלגרט) (צילום: אלי אלגרט)
דפני ליף בכיכר רבין(צילום: אלי אלגרט)

 

תוצאה: ההמונים בישראל (גם בעולם) יצאו לרחובות - פלטפורמה אזרחית חשובה בשירות המחאה. בהמשך: אין מאבק שאין לו קבוצה, וגם - אין מאבק.

לזרוק בשיחה: המהפכה לא תשודר בטלוויזיה? כרגע גם לא בפייסבוק.  

 

 

ב' זה פעם ()
ב' זה פעם

 

7. לייק ללינצ'ים

יש האומרים כי רוב המכשירים הטכנולוגיים בסך הכל מקצינים את הקיים ולא מהווים שינוי קונספטואלי. נניח, פטיש מחזק את מכת היד, מחשב הוא בסך הכל זכרון אנושי מהיר ונגיש ואינטרנט - אינטרנט הוא מערכת כבישים המשמשת לדיוור. פייסבוק, אם נמשיך, הוא כיכר העיר אליו כולנו באים. אם נמשיך את האנלוגיה, אז בכיכר ישנו עמוד וכמו בימי קדם, לאף אחד אין סבלנות לפני שנתלה את האשמים.

 

הסיבות לכך מגוונות, ודובר על כך רבות, בפייסבוק בעיקר, אבל בסופו של דבר, אפשר להסכים שהנטייה האנושית הטבעית היא קודם לתלות את האשמים ואחר כך לבדוק איפה הם היו אתמול בשעה זאת וזאת. אולי גם האדם מחפש מטרה, זה עשוי להיות הורדת מחירי הדיור, זה יכול להיות גם לינץ'.

  

 

בלונים בלונים :( ()
בלונים בלונים :(

 

בישראל, הראשונים לככב באופנה החדשה היו הזוג עם הצעת הנישואים שלכלכה את היער ושותפה אלפי פעמים, לפני שהזוג הגיב שרצו לנקות, אבל היה חושך. לאחר מכן הגיע גם ההוא שהחזיק חתול בזנבו, והיא שלא עמדה (היא כן). בעולם היה למשל את הו לא, האם הוא נתן לכלב וודקה? (הוא לא). לצד המקרים האלה, שנותנים לנו להרגיש חזקים על מעוולים שונים, פרחו והנצו גם קמפיינים חיוביים כביכול כמו הצלת ילדים עם מחלות אקזוטיות, ועשיית לייק כדי שמנכ"ל פייסבוק ייכנס לעזה להוציא את גלעד שליט.

 

תוצאה: בסופו של דבר זה מסוכן. נעשו עוולות מסוגים שונים באינפלצית התיעודים הזו.   

לזרוק בשיחה: זה לא אם צדקנו והאיש אשם. הפרקטיקה בעייתית ותגרום לכך שנתלה מישהו שלא באמת אשם במקרה הטוב, או שיתלו אותנו במקרה הגרוע באמת.

 

8: המיליארד הראשון

2012. הרשת החברתית הגדולה בעולם הופכת עצומה ומדווחת על מיליארד משתמשים באוקטובר. קצת לפני כן היא הונפקה בבורסה האמריקאית. זה העולם האמיתי ולא בועת משקיעים. כעת החברה צריכה להראות תוצאות, רווחים, ושהיא בריאה, שהרבעון נגמר ברווח ושהחברה בצמיחה.

 

תוצאה: גם הגולשים ירגישו אם החברה צריכה יותר כסף. אולי פרסומות וידאו?

לזרוק בשיחה: לא מבין למה מארק צוקרברג לא לקח את הכסף וברח.

 

מי זה ליד צוקרברג? (צילום: משה מילנר, לע"מ) (צילום: משה מילנר, לע
מי זה ליד צוקרברג?(צילום: משה מילנר, לע"מ)

 

9: הגוזלים עוזבים

בני הנוער מתמחים בלא להיות מובנים. כלומר, יש להם רשת מדליקה של צ'אט ותמונות, למה שהם לא ירצו להיות בה? אנחנו היינו מתים שתהיה לנו כזאת במקום האייסיקיו הדבילי שהיה לנו. אז זהו, מסתבר שלא. פייסבוק, על פי מחקר שנעשה באירופה אינה נתפסת אצל הנוער כמקום שכדאי להיות בו.

 

על פי המחקר שפורסם , בני 16 עד 18 ב-8 מדינות באיחוד האירופי, ככל שהמבוגרים מגיעים - הצעירים הולכים ומחפשים פלטפורמות אחרות - הם פשוט לא רוצים להיות היכן שההורים שלהם. לא רק שזה לא קול, הם גם יכולים לפקח עליהם שם. לראות מי החברים שלהם. 

 

התוצאה: וואטסאפ וסנאפצ'אט חוגגות. 

לזרוק בשיחה: נוער זה בדרך כלל דבר שמובן בדיעבד, לרוב אחרת ממה שחשבת.

 

10: העתיד

העתיד, כמו תמיד, לוט בערפל על רקע העבר עם קורטוב ההווה. אבל בכל זאת, ניתן לשער. האם הייקום מתרחב עד נקודה מסויית שאז יתחיל להתכווץ? על פייסבוק אנחנו יכולים לומר שיש מגבלה להתרחבות שלה. ולהקשרים בין החברים - האם תתחיל להתכווץ אחר כך? זאת ועוד: עם זה שהחברה בורסאית ותלויה בשוק, יש לצרף לכך את המשאב החשוב ביותר שלה: האנשים. כקיבוץ עצום בו יותר ממיליארד גולשים שלא מייצרים דבר, חוץ מאבחנות משעשעות במקרה הטוב ותמונות של אוכל במקרה הרע. הרשת הזו עלולה להינטש בשנים הקרובות. זה לא וודאי, זה לא בטוח. התאריך שזה יקרה, כלומר.   

 

 

לזרוק בשיחה: אל תשכח שיש להם כרגע 3.9 מיליון משתמשים פעילים בישראל, 2.7 מיליון משתמשים בכל יום; 3 מיליון משתמשים ישראלים במובייל, 2.1 מיליון משתמשים בפייסבוק במובייל מדי יום. בעולם יש להם יותר מ-201 מיליארד קשרים בין חברים, 1.23 מיליארד משתמשים חודשיים, יותר מ-6 מיליארד לייקים ביום ו-400 מיליארד תמונות ששותפו.  

 

לענות לזה: מה אני צריך 400 מיליארד תמונות של חתולים?

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
מזל טוב! תנו לו לייק!
צילום: רויטרס
מומלצים