"זו שערוריה לעשות מטקסט שכתבת פרסומת"
התסריטאי אלי תבור מצטרף לטענות של במאי "צ''רלי וחצי" בועז דוידזון והשחקן דוד שושן (מיקו) על שימוש בסצנה מהסרט בפרסומת כפי שנחשף ב-ynet. "כשחתמנו מול המפיקים המקוריים, זה היה להפקת סרט - לא פרסומת"
הבמאי בועז דוידזון זועם על השימוש שנעשה בסרטו "צ'רלי וחצי" לצורך פרסומת של חברת מקדונלדס, ואף מאיים בתביעה - כך חשפנו היום (ב') ב-ynet. לטענות הללו הצטרף גם מי שגילם את דמותו של הילד מיקו, דוד שושן, המופיע בסצנה שנערכה לפרסומת. ועתה מסתבר כי יש נפגע נוסף לפרשה - התסריטאי הוותיק של הסרט, אלי תבור. "זו שערורייה שאין כדוגמתה", אמר תבור ל-ynet, "לוקחים יצירה שלך, הופכים אותה לסרט פרסום, ומוסיפים טקסט אחר. זה לא הגיוני".
תבור, שיחגוג בחודשים הקרובים יום הולדת 80, מספר כי רצה לתבוע את מפיקי הפרסומת ואת החברה עצמה, אולם כשניגש לעורך דין לברר את עלויות התביעה, נודע לו שהן עומדות על 80 אלף שקלים. "בועז דוידזון דיבר איתי ואמר לי שהוא מגיש תביעה", הוא מספר, "רציתי גם כן, אבל אין לי כסף לזה. אני אחכה לראות מה יתפתח עם התביעה שלו ואגיב בהתאם. משה אדרי רכש את הזכויות לסרט הזה, והוא מוכר אותם לשימושים מסחריים וחבל. כשחתמנו מול המפיקים המקוריים, זה היה רק להפקת הסרט ולא כדי לתלוש מזה קטעים לפרסומת. אני כועס מאוד".
כאמור, הבוקר נחשף ב-ynet, כי דוידזון הגיש בקשה להורדת הפרסומת מהאוויר, ופיצוי של 500 אלף שקלים. "אף אחד אפילו לא דיבר איתי על הפרסומת הזו, לא טרחו לשאול אותי בכלל", אמר דוידזון ממקום מגוריו בארצות הברית. "זה מעשה ברברי, חסר תרבות - רק בארץ דבר כזה יכול לקרות. אני מרגיש רע מאוד ופגוע".
גם שושן שגילם את מיקו בסרט המיתולוגי מבקש פיצוי של 50 אלף שקלים. "מגיע לי כסף על זה. דיברתי עם יהודה ברקן והוא אמר שקיבל על זה כסף, אז למה לי לא מגיע?", הוא תוהה, "מה, בגלל שאני רחוק מאור הזרקורים אז אפשר לנצל אותי? פשוט ניצלו את החלש. למה לי לא מגיע?".
אלי תבור מתגייס למאבק על הסדרת פעילותה של תל"י
המקרה הספציפי מתחבר בעקיפין למאבק גדול יותר אליו שותף תבור (החתום גם על סרטי "אסקימו לימון", "אלכס חולה אהבה", "סלומוניקו" ועוד), שהפך לאחד מסמלי המערכה שמנהלת חברת התמלוגים של הבמאים והתסריטאים תל"י, על המשך קיומה. לאורך החודשים האחרונים מלינים הבמאים והתסריטאים על כך שהזכויות על יצירותיהם עומדים לרשות גופי השידור השונים, אשר עושים בהן כבשלהם,
משדרים אותן בהזדמנויות שונות ובפלטפורמות שונות, וגם עורכים אותן בהתאם לצרכיהם. זאת מבלי שהיוצרים זכאים לתשלום כלשהו על שימוש חוזר פרי יצירתם.
תבור, שעמד בחזית המאבק, אמנם לא יכול למצוא סעד מתל"י בנוגע לסוגיה זו הנוגעת למסחור היצירה, שאינה קשורה ישירות לפעילות של חברת התמלוגים. עם זאת, תופעה זו בה מופקעות היצירות מיוצריהם, הנה סמפטום לנעשה בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה בישראל - בו המחזיקים בזכויות עושים ביצירות כבשלהם, מבלי להתחשב ביוצרים, ומבלי לפצותם - זאת תוך כדי מכירה של זכויות מגורם אחד לשני, כשזכויות הבמאי והתסריטאי נופלות בין הכסאות.
"זה לא בתחום האחריות של תלי, אך יש פה פגיעה בזכות מוסרית", אומר גורם בתחום, "שמם הטוב של היוצרים עלול להיפגע בעקבות מעשה שכזה, וזה מורה על כך שהענף הזה נותר פרוץ - כך גם בכל הנוגע למאבק על זכויות יוצרים ותמלוגים".
(בהכנת הכתבה השתתף אמיר בוגן)