מבחן מכוניות משפחתיות - איזו הטובה מכולן?
שלוש משפחתיות פופולאריות התייצבו למבחן דרכים משותף: טויוטה קורולה, מאזדה 3 וסקודה אוקטביה. מי מהן הכי נוחה ונעימה לנסיעה, מי חסכונית בהוצאות דלק ועל מי מהן אנחנו ממליצים?
בחירת מכונית משפחתית חדשה אינה משימה פשוטה כיום. בשוק הרכב המקומי יש דגמים רבים, וכמו בכל תחום - אין ספור דעות. לרוכש הממוצע יש אמנם כלים רבים שעשויים לסייע בבחירה, אבל גם שם תגלו חוסר אחידות. לא במפתיע, שכן התרשמות מרכב אינה עניין אובייקטיבי חסר רגשות ותחושות. למעשה, ההיפך הוא הנכון, ובסופו של יום, המכונית הכי מתאימה לנהג מסוים, עשויה להתגלות כלא-מתאימה-בשום-אופן לאחר או אחרת. הוסיפו לכך רמת תמחור שונה, היצע אבזור לא אחיד וכמובן שמירת ערך לא תמיד צפויה, ותקבלו סלט מוטורי-צרכני שכל כולו כאב ראש אחד גדול.
כדי לקבוע באופן ברור וחד-משמעי מי המשפחתית הטובה ביותר בישראל, היינו אמורים להשוות בין כל המתחרות, כ-20 מהן. מבחן בהחלט ראוי, אך לצערנו לא לגמרי אפשרי. במקום, החלטנו לבחור את שלוש המכוניות שהותירו עלינו את הרושם הטוב ביותר בנהיגה הבודדת. כולן בגרסאות האחרונות והמעודכנות של דגמים סופר-ותיקים, כולן הגיעו אלינו ב-2013 וספק אם יש להן תחרות בתחום הנוחות והאיכות בקטגוריה.
במילים אחרות, המנצחת במבחן הזה היא הטובה ביותר בקטגוריה לטעמנו.
המתמודדות
טויוטה קורולה מגיעה למבחן כשהיא דור 11 למשפחתית היפנית, ואחת המכוניות הנמכרות בהיסטוריה. מדובר בדגם שבנה את תדמית האמינות והאיכות של קונצרן הענק, וזה שסייע למותג להפוך לנמכר ביותר בעולם הרכב. אם עד היום התקשתה בדרך כלל הקורולה לשכנע את הנהג הישראלי כי היא המוצר הנבחר, הרי שמאז השקת הדור החדש והעכשווי, נרשם זינוק אדיר במסירות. בין היתר לאחר שהקורולה זכתה בתיבת הילוכים חדשה, ממדים נדיבים מבעבר ואבזור עשיר ומושך. אצלנו היא נמכרת בשתי רמות גימור ומנוע אחד, עם תיבה ידנית או רציפה.
מה מביאה הקורולה למבחן?
- הגרסה בה נהגנו - GLI
- מחיר - 130 אלף שקל
- הכי זולה - SUN ב-128 אלף שקל עם פחות אבזור, או ידנית ב-124 אלף
- אורך בס"מ - 462; רוחב - 177.5; גובה - 146.5; בסיס גלגלים - 270
- יחידת כוח - 1.6 ליטר, 132 כ"ס, תיבה אוטומטית רציפה
- ביצועים - 11.1 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש, 190 קמ"ש מרביים
- תצרוכת דלק ממוצעת - רשמי: 17.9 קמ"ל; מבחן: 12.6 קמ"ל; פער: 30%
מתחרה שנייה היא מאזדה 3, המכונית הצעירה ביותר מהשלוש ומי שהייתה - עד לפני כשנתיים - מובילת השוק בישראל. בדור השלישי ל-3, משווקת מאזדה את המכונית בשלוש רמות גימור ועם שני מנועים - 1.5 (במבחן) או 2.0 ליטר - כאשר שניהם משודכים לתיבת שישה הילוכים אוטומטית "רגילה". יש שתי גרסאות מרכב: האצ'בק עם חמש דלתות, או סדאן עם ארבע (גרסת המבחן).
מה מביאה ה-3 למבחן?
- הגרסה בה נהגנו - קומפורט
- מחיר - 132 אלף שקל
- הכי זולה - אקטיב ב-128.5 אלף שקל, עם פחות אבזור
- אורך בס"מ - 458.5; רוחב - 179.5; גובה - 146.5; בסיס גלגלים - 270
- יחידת כוח - 1.5 ליטר, 120 כ"ס, תיבת 6 הילוכים אוטומטית
- ביצועים: 11.6 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש, 185 קמ"ש מרביים
- תצרוכת דלק ממוצעת - רשמי: 18.2 קמ"ל; מבחן: 13.3 קמ"ל; פער: 26%
גם סקודה אוקטביה מציגה כעת דור שלישי. האחות התאומה של פולקסווגן גולף וסיאט ליאון משווקת אצלנו במבחר גרסאות, החל בדגם ה-1.2 שבחנו ועד למנוע 1.8 ליטר מוגדש עם 180 כ"ס. במבחר כעת רק תיבת שבעה הילוכים רובוטית כפולת-מצמד, ומרכב אחד - ליפטבק עם חמש דלתות (דלת אחורית נפתחת עם השמשה).
מה מביאה האוקטביה למבחן?
- הגרסה בה נהגנו - אלגנס
- מחיר - 145.5 אלף שקל
- הכי זולה - ב-132 אלף שקל, פחות אבזור
- אורך בס"מ - 466; רוחב - 181.4; גובה - 146.1; בסיס גלגלים - 268.6
- יחידת כוח - 1.2 ליטר, טורבו, 105 כ"ס, תיבת 7 הילוכים רובוטית מצמד-כפול
- ביצועים: 10.5 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש, 196 קמ"ש מרביים
- תצרוכת דלק ממוצעת - רשמי: 20 קמ"ל; מבחן: 13.5 קמ"ל; פער: 32.5%
תא נוסעים - איכות, מרווח ותפעול
ליושבים מלפנים בשלוש המכוניות יש מרווח מספק, אך הקורולה והאוקטביה מעניקות תחושה גדולה יותר. תא הנוסעים בקורולה מציע את מרווח הברכיים הטוב ביותר לכל הנוסעים, והיא גם היחידה בה ניתן - בצפיפות סבירה - לשבת במרכז הספסל האחורי. ה-3 ובמידה ניכרת יותר האוקטביה, מקזזות מנוחות יושבי הספסל האחורי עם מנהרת-כוח מיותרת במרכז.
מרווח הברכיים ב-3 קטן מכולן, אך אפילו שם ניתן להושיב שני מבוגרים גדולים בנוחות. ותודה ליצרנים שהגדילו בשנים האחרונות באופן ניכר את ממדי המשפחתיות, הן בבסיס הגלגלים והן באורך המרכב. במפתיע, מרווח הכתפיים והראש ליושבים מאחור במאזדה הוא הטוב מהשלוש. תא המטען של הסקודה הוא הנדיב ביותר והנוח ביותר לשימוש.
בכל הנוגע לאיכות חומרים והרכבה, הקורולה - שעברה שדרוג ניכר - אינה מיישרת קו עם שתי האחרות יש בה פשוט כמות גבוהה יותר של פלסטיקים פשוטים וזולים יחסית למגע ומראה. גם איכות ההרכבה פחות הרשימה. בין השתיים האחרות, איכות ההרכבה במאזדה 3 טובה יותר, אך איכות החומרים דומה וגבוהה מאד ביחס לקטגוריה. הפער בין מאזדה 3 וסקודה אוקטביה הראשונות, פשוט עצום.
בתפעול המערכות השונות, כל השלוש מרשימות. ל-3 ולקורולה מערכות מולטימדיה קלות מאוד לתפעול, אך זו של ה-3 מתעלה גם תוך כדי נסיעה תודות למתגי שליטה נוחים בין המושבים. גם האוקטביה מציעה תפעול נוח, אך תפריטי המערכת אינם נוחים לעומת המתחרות. הנדסת האנוש של השלוש דומה, וגבוהה למדי.
דירוג הפרק:
- מרווח ברכיים - קורולה, אוקטביה, 3
- מרווח רגליים - קורולה, 3, אוקטביה
- מרווח כתפיים - 3, קורולה, אוקטביה
- מרווח ראש - 3, קורולה, אוקטביה
- תא מטען - אוקטביה, קורולה, 3
- איכות חומרים - אוקטביה, 3, קורולה
- איכות הרכבה - 3, אוקטביה, קורולה
- תפעול - 3, קורולה, אוקטביה
נוחות נסיעה עירונית ובין עירונית
המושבים הנוחים ביותר מבין השלוש, נמצאים במאזדה 3. מושב הנהג קשיח במידה הנכונה. חשוב מכך, הוא היחיד שמציע תמיכה מספקת לגב. בקורולה לא ניתן לכוון את כרית המושב וגרוע מכך, גלגל ההגה אינו מתכוונן מספיק (לעומק ולגובה). נהגים מסוימים עשויים להרגיש ממש שלא בנוח. באוקטביה המושב רחב מדי וחסר תמיכה צדית, והוא פחות נוח מהשלושה. ההבדלים בסעיף זה גדלו ככל שהנסיעה התארכה.
כיול המתלים בשלוש המכוניות דומה, ומעניק נוחות נסיעה סבירה בתוך העיר ולא יותר מכך. מאזדה 3 מרגישה פחות נוחה מדגם ה-2.0 ליטר שבחנו בחודש שעבר, כנראה כתוצאה מצמיגים שונים, ומציעה נוקשות מוגזמת ונוחות בינונית. הקורולה היא העדיפה מהשלוש במהירות נמוכה, האוקטביה מסיימת באמצע.
ככל שהמהירות עולה והקילומטרים מצטברים, המאזדה משפרת את מצבה. מושב טוב מהאוקטביה מעניק לקורולה את המקום השני, אם כי גם היא אינה משככת טוב במיוחד שיבושים ונוטה לנוקשות וקופצנות מיותרות.
בידוד הרעשים באוקטביה הוא הטוב ביותר, ולמעט רעשי צמיגים ורוח ברמה נמוכה מהממוצע, התא נותר שקט מאוד רוב הזמן. ה-3 סובלת יותר מרעשי צמיגים ומנוע (במיוחד כשהמנוע קר), ואילו הקורולה היא הרועשת מהשלוש בכל תנאי הנסיעה.
דירוג הפרק:
- מושבים - 3, קורולה, אוקטביה
- נוחות עירונית - קורולה, אוקטביה, 3
- בידוד רעשים - אוקטביה, 3, קורולה
- נוחות בינעירונית - 3, קורולה, אוקטביה
מנוע ותיבת הילוכים
שלוש גישות שונות בשלוש המכוניות: בסקודה בחרו מנוע קטן מוגדש, המציע את ההספק המרבי הנמוך מכולן (105 כ"ס), אך נתון המומנט הטוב ביותר והביצועים הטובים ביותר על הנייר, יחד עם תצרוכת הדלק הטובה ביותר. ואכן, האוקטביה הייתה החסכונית מהשלוש, עם 13.5 ק"מ לליטר במסלול המבחן. מנגד, זהו הפער הגבוה ביותר (והשלילי) לנתון הרשמי (32.5%), בעוד מאזדה 3 רשמה 13.3 ק"מ לליטר ואת הפער הקטן ביותר - 26%.
הקורולה, שבניגוד לשתי המתחרות לא מציעה מערכת עצור-סע לחסכון בדלק בעצירה, רשמה את הנתון הנמוך ביותר (12.6 ק"מ לליטר) ופער של 30% מהנתון הרשמי. מבין ה-3 והאוקטביה, מערכת עצור-הסע של מאזדה הייתה שקטה ומהירה יותר בהפעלת ודימום המנוע, בפער זניח, ודימום המנוע פגע פחות בפעולת המיזוג לעומת בסקודה.
מבחינת ביצועים, ה-3 והקורולה (החזקה מכולן עם 132 כ"ס) מעניקות תחושה זריזה יותר מהאוקטביה בזינוק מעמידה. תגובת התיבה בסקודה מעט מהוססת יותר ללחיצה על המצערת, והמנוע הקטן זקוק לעלייה ניכרת בסל"ד כדי להגיב. בהאצות ביניים ותודות לזמינות הכוח (עקב הטורבו), ביצועי האוקטביה היו טובים במעט מה-3 החזקה ממנה על הנייר משמעותית (120 כ"ס).
האוקטביה היא השקטה והמעודנת ביותר מבין השלוש, כאשר ה-3 רועשת מדי בהתנעה קרה אך ממוקמת במקום השני ביתר הזמן. אופי התיבה הרציפה בקורולה מביא לכך שזו המכונית הרועשת מבין השלוש כמעט תמיד, ובמהירויות ביניים זמן התגובה של התיבה הוא הארוך ביותר.
למרות שהיא מהירה וחלקה יותר בתנאים מסוימים, תיבת המצמד הכפול של סקודה אינה הטובה ביותר - בעיקר עקב תחושת "החלקה" לעיתים אך גם רעידות מיותרות בתנאי זחילה וחנייה. תיבת ה-3 היא מנצחת המבחן, עם פעולה מהירה, תגובה טובה ללחיצה על דוושת המצערת והעברות הילוכים חלקות - גם בעזרת מנופים ייעודיים מאחורי ההגה.
דירוג הפרק:
- מנוע - אוקטביה, קורולה, 3
- תיבת הילוכים - 3, אוקטביה, קורולה
- תצרוכת דלק - אוקטביה, 3, קורולה
יכולת דינמית ואבזור בטיחות
את היכולת הדינמית הטובה ביותר מציעה מאזדה 3, עם הכי הרבה אחיזה (לא מפתיע גם בהתחשב ברוחב וחתך הצמיגים) וההיגוי הטוב ביותר מבין הנבחנות. זה של מאזדה מציע משקל טוב ופעולה מדויקת, באופן שמקל על הנהג לנווט את המכונית כרצונו. זו גם המכונית היחידה שמוסיפה מעט פלפל ספורטיבי לפלח שמאופיין במכוניות לא מלהיבות לנהיגה.
סקודה אוקטביה מציעה יכולת דינמית גבוהה מאוד, אך ההיגוי שלה מעט איטי ופחות מדויק. עדיין, מדובר במכונית מצוינת ששופרה דרמטית לעומת קודמתה. שיפור רשמה גם הקורולה, אך ההיגוי שלה קל מדי ולא מדויק, באופן שפוגע בתחושת הבטחון של הנהג. הקורולה היא גם הפחות דינמית מהשלוש ועם האחיזה הנמוכה ביותר, וממוקמת בפרק זה שלישית.
כושר הבלימה ב-3 היה הטוב ביותר, הן מבחינת תחושת דוושה והן מבחינת עוצמת בלימה - אך הפערים בין שלוש המכוניות זניחים כאן.
שלוש המכוניות זכו לציון המרבי במבחן הבטיחות של ה-Euro NCAP - חמישה כוכבים עם ניקוד דומה, ומצוידות בבקרת יציבות אלקטרונית. לקורולה ולאוקטביה כרית אוויר נוספת (שביעית להגנה על ברכי הנהג) לעומת שש ב-3. לכולן כריות קדמיות, צידיות וצמד וילונות להגנה על ראש היושבים מלפנים ומאחור. ל-3 מערכת בטיחות אקטיבית שאין בשתיים האחרות: בלימת חירום אוטומטית בין 4 ל-30 קמ"ש כדי למנוע פגיעה ברכב מלפנים או הולך רגל. לשלוש המכוניות מערכת לניטור לחץ אוויר בצמיגים.
דירוג הפרק:
- יכולת דינמית - 3, אוקטביה, קורולה
- היגוי - 3, אוקטביה, קורולה
- בלימה - 3, אוקטביה, קורולה
- בטיחות - שיוויון
אבזור מותרות ומחיר
טויוטה קורולה היא הזולה מהשלוש, עם תג-מחיר של 130 אלף שקל לרכב המבחן. היא גם פחות מאובזרת. תמורת המחיר תקבלו מערכת מולטימדיה מקורית עם מסך מגע, מצלמת נסיעה לאחור, חיבורי USB, בלוטות ו-AUX, בקרת אקלים מפוצלת וחישוקי "16 קלים.
מאזדה 3 עולה בגרסת המבחן 132 אלף שקל. בנוסף לאבזור הקורולה, תקבלו כאן מערכת ניווט מקורית בעברית, תצוגה עילית של מהירות וניווט, ומסך מולטימדיה גדול יותר (ב-2.3 ס"מ מהקורולה). יש גם חישוקי "18 קלים עם צמיגים רחבים (215 מ"מ לעומת 205 אצל המתחרות), הצגת מסרונים על המסך, הפעלה קולית, בקרת שיוט, התנעה ללא מפתח, חיישני אורות וגשם ומראה נגד סינוור.
סקודה אוקטביה היא היקרה מהשלוש, אך רמת האבזור בה קרובה לקורולה. מחיר רכב המבחן עמד על לא פחות מ-145.5 אלף שקל. תמורתו תקבלו חישוקי "16 קלים, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחים ליושבים מאחור, מערכת מולטימדיה עם תמיכה בכרטיס SD, חיבורי AUX, בלוטות' ו-USB, חיישני גשם, בקרת שיוט וחלון גג (שהקפיץ את המחיר ב-8,000 שקל).
דירוג הפרק:
- אבזור ומחיר - 3, קורולה, אוקטביה
והמנצחת היא...
טויוטה קורולה מסיימת את מבחן הענקיות במקום השלישי. היא אמנם המרווחת ביותר ליושבים מאחור ונוחות הנסיעה שלה היא הטובה מהשלוש בעיר, אך היא פחות חסכונית, יותר רועשת ופחות ממעודנת. יש לה תא נוסעים מרשים, אך המתחרות טובות עוד יותר.
במקום השני מסיימת סקודה אוקטביה, שמציעה יחידת כוח צנועת הספק אך יעילה, שקטה וחסכונית, יחד עם תא מטען גדול במיוחד ותוצאות מרשימות בכל פרק כמעט. מנגד, היא פחות נוחה, רמת האבזור אינה המרשימה ביותר ותג המחיר גבוה מאוד, גם ברמת גימור נמוכה יותר (המציעה אבזור דליל במיוחד).
וזה משאיר את המקום הראשון למאזדה 3. היפנית שהייתה פעם הכי נמכרת, אבל לא בהכרח הכי טובה, עברה מהפכה של ממש. היכולת הדינמית היא הטובה מהשלוש, האבזור והאיכות מרשימים ביותר והתמורה למחיר טובה בבירור מול שתי מתחרותיה. היא אמנם מציעה תא נוסעים פחות מרווח הנותן הרגשה "קטנה" וצפופה יחסית, והיא נוקשה מדי בתנועה עירונית. אבל בסופו של יום, אותה היינו רוכשים - או מבקשים בליסינג.