לינקים: תיאוריות להבנה עמוקה של פייסבוק
שערוריית ספיר סבח והמורה אדם ורטה: לא מעניינת אותנו בכלל. לא כשבפייסבוק מציינים עשור וככל הנראה יחזירו את האנשים הלא אמיתיים. לא כשמסיבת חיות מופרעת מתרחשת באי שם בארצות הברית ולא כשבודקים האם הפסד במשחק פוטבול גורם לך לראות יותר או פחות פורנו. השבוע בטכנולוגיה: כי משהו חייב למלא את הזמן
אנשי פייסבוק סיכמו השבוע עשור בהם הפכו להיות, ובכן, התופעה החשובה של שנות האלפיים. מטבע הדברים החגיגות היו נימוחות, חביבות וחתולים, יחד עם מוזיקה מרגשת בדמות סרטון פרסומות עצמוני לכל אחד. בכל זאת עשור - זמן טוב להיזכר במה שהיה. בנזכרים כמובן גם אתרי טכנולוגיה, Cnet לדוגמה, העלו את האזכור הראשון של פייסבוק אצלם מחדש. זה היה ב-2005, והרשת כללה 4 מיליון חברים כשהכניסה הייתה רק לאוניברסיטאות בארה"ב. על פי הכתבה, הרשת הזו שינתה את כל כללי המשחק בנוגע לקבלה לאחוות השונות (נו, אלפא ביתא גמא, סטיב סאנדרס, גניבת תחתונים).
עוד סיפורים חמים – בפייסבוק שלנו
"פייסבוק חושפת חלק מהמסתורין שהיה סביב הגיוס", נכתב שם. "סטודנטית שנה א' יכולה לבדוק באיזו אחווה גר הסטודנט החברותי משיעורי מדעי המדינה בלי לפנות לאף אחד. בשיטוטים בפרופילים היא גם יכולה לברר איזו אחווה היא החכמה או החברותית ביותר". את "הסרת הקסם" הזו ראינו אחר כך בעולם כן? מיקרוקוסמוס וזה. אצלנו ב-ynet בכל מקרה, מדובר ב"באזוורד הלוהט של הרשתות החברתיות". זה ב-2007. האינטרנט היה הרבה יותר איטי או משהו.
צוקרברג, אגב, היה אופטימי ב-2004. או מנותק. "כשרק עלינו לאוויר ציפינו לאולי 400 או 500 איש", הוא אומר בראיון למעלה (צפו - זה חמוד), "אחר כך קיווינו להתרחב ל-100 עד 200 אוניברסיטאות. כעת אנחנו ב100,000 איש, אז מי יודע לאן אנחנו הולכים הלאה (...) אולי אנחנו יכולים לעשות משהו ממש קול". מעניין כמה קול זה 1.2 מיליארד פרופילים.
אתה אמיתי?
אני בכוונה אומר "פרופילים" ולא אנשים כי אנחנו לא יכולים לדעת את זה. כלומר הרוב האמיתיים, אבל כמה באמת מהרשת אמיתית? זה תלוי. נכון, "מה זה 'אמיתי" - אומר מורפיאוס, אבל יש גם את האומדן שמסרה פייסבוק לגבי 2013 - שאינו מדויק ובכל מקרה, עלינו להתייחס אליו בחשדנות.
על פי נתונים שפרסמה הרשת, בין 4.3 ל-7.9 אחוזים מהחשבונות כפולים. כלומר, אדם שיש לו יותר מחשבון אחד. וזה אומר (מקליק על מכונת חישוב של מכולת), כל מספר מבערך 50 מיליון ועד קצת יותר מ-97 מיליון. לכך אפשר להוסיף בין 9 ל-25 מיליון כאלה שפתחו חשבון לדבר ולא לאדם (נניח חנות) ובין בערך 5 ל- 14.7 מיליון חשבונות שנוצרו במטרה להפר את כללי פייסבוק (טרולים). סך הכל: בין 5.5 ל- 11.2 אחוז מהחשבונות, כלומר בין 67.65 ל-137.76 מיליון פייקים -על פי אומדן החברה. פייסבוק כמובן, תשאף להקטין את המספר ככל היותר כדי שמפרסמים ידעו שהם מקבלים אנשים אמיתיים שמגיעים לדפים שלהם.
לפני פייסבוק, הלא אמיתי היה האמיתי. כלומר, לא הייתה התייחסות לעניין המציאות האמיתית ("אקס ווב"). מבחינת חברות התוכנה היו ניקים (כינויים). אם היינו ברשת חברתית מוקדמת, פורום או צ'אט, אז בזמן שאנחנו מדברים או כל סוג אחר של אינטרקציה - ניק יכול להיות כוסית23 ככל שירצה האדם, שבחיים עשוי להיות משה בן 15, מבולבל מינית. לכוסית23 היו חיים משל עצמה ברשת. ברי סחרוף ניסח את יפה (ב-95!).
פייסבוק שינתה את זה, ושמה את האדם האמיתי במרכז ההווייה שלה. אחד כזה שרוצה לחשוף כמה שיותר נתחים מחייו האמיתיים - וזה עבד. קח את בנך יחידך לתמונה וקבל לייקים שלא שווים כלום - תכלס. למפרסמים זה מעולה. הבו לי את המוני העם הנבערים מדעת בין הגילאים 22 עד 26, מפולין, שחובבים סדרות כמו מד מאן ושובר שורות. אני רוצה למכור להם משהו. מכאן, "פרופיל פייסבוק" הפך להיות מה שאנשים מציגים ברשת וגם מחוץ לה - האחדה מוחלטת.
חוזרים לאנונימיות?
על פי דברים שאמר צוקרברג לבלומברג, סוכנות הידיעות היחידה שנשמעת כמו משפחה שבאה אליך בשישי לארוחה. מה? כן: הוא אמר כי "אני בהחלט חושב שאנחנו בנקודה שלא צריך להתקעש על זהות אמיתית. אני חושב שבאופן כלשהו זה נטל". מה זה אומר? עבור Paper, הפיד המעוצב החדש ודומיו, עדיין תצטרך כניסה לפייסבוק. אבל אנחנו נתחיל לראות אפליקציות אחרות שיהיו כמו אינסטגרם, שאינן דורשת את פרופיל הפייסבוק כדי לשתף תמונות.
בגלל הילדים?
עובדים לשעבר בפייסבוק, כך בלומברג, מספרים כי הנושא הזה של אנונימיות מול זהות היה במרכז הוויכוחים הלוהטים שם. צוקרברג מתרכך ככל הנראה כי הצעירים עוזבים את פייסבוק החשופה, שמפריעה להם להסתיר את מה שצעירים עושים. הם הולכים לטוויטר, לסנאפצ'אט, לוואטסאפ.
וצעירים יש לדעת, הם קהל שמפרסמים אוהבים. הם נוחים להשפעה, הם לוחצים על ההורים שלהם לקנות להם דברים ויש להם נטייה מאוד חזקה לרצות דברים מיותרים כמו אוזניות במחירים גבוהים באופן מגוחך. אם כן - היכונו לאפליקציות אנונימיות לתקשורת בין חברים אמיתיים? אולי. האם נראה את שובה של כוסית23 שגדלה וכעת היא גרושה33? הישארו עימנו.
תיאוריות נופלות לאט
ויש גם כאלה שרוצים לעזוב את פייסבוק והם לא ילדים. העמוד Theories of the deep understanding of things (תיאוריות על ההבנ... טוב אין לי כוח. לא משנה) הודיע השבוע שהוא סוגר את שעריו.
מדובר בדף של שלושה ישראלים (אם כי באנגלית) בו 127 אלף מנויים. הוא עוסק באמנות והומור ובעיקר עשה דברים באופן שונה ואיכותי. הסיבה לסגירה היא שזה פשוט דרש יותר מדי עבודה מצד יצרני התוכן של העמוד, שמתחזקים 4 פלטפורמות שונות (פייסבוק, טמבלר, אינסטגרם ובלוג האמנות הנוסף Contemp. Relics).
נציג החבורה, א' מסביר בצ'אט: "בכל פלטפורמה אנחנו מזינים פוסטים אחרים והרבה מהם, ובשלב כלשהו העבודה הפכה אינטנסטיבית מדי - יש מיילים להגיב אליהם ואנשים שמגיבים שצריך להעליב. נוצר מצב שהיינו צריכים לפנות זמן לתיאוריז ולוותר גם לא מעט על עבודות אחרות 'לפרנסה'. אז הוספנו אפשרות לתרום לבלוג. באיזשהו שלב זה התחיל לדעוך והבנו שזה לא יעבוד, כלומר שהאפשרות היחידה זה לצמצם משמעותית את הפעילות שלנו גם בטמבלר וגם בפייס ולא רצינו לדעוך. מעדיפים לגמור עם סטייל".
א' מוסיף שמאז ההודעה על סגירת העמוד הם הוצפו בהודעות "מכל חור בעולם, גם בפרטי וגם בתגובות". האם הדף יינצל? "אנשים התחילו להתעורר וגם לתרום ועכשיו אנחנו מתלבטים אם יש איזה תהליך שיוכל לאפשר לנו כן להמשיך את זה. אנחנו גרועים בכל הקטע של הכסף ממש, אבל אנחנו יודעים שאם כל אחד שאכפת לו היה זורק עלינו חמש דולר, היינו יכולים להמשיך, לפחות לעוד זמן מה משמעותי. אז זהו, אנחנו עדיין חושבים איך ומה".
אגב, אם היו "מתמסחרים" החברים, היו יכולים להרוויח כסף ולא רק מתרומות. "הציעו לנו מספר פעמים לקנות את האפשרות לפרסם בדף או בטמבלר, מספר א', "ומאז שהחלטנו לסגור יש רק עוד ועוד הצעות (מלמכור מרצ'נדייז ועד להצעות מוזרות כמו למכור את הסטטיסטיקות וה-insights של הדף שלנו) אבל אנחנו לא מוכנים לא לזה ולא לזה".
הזמנים משתנים
צריך להעריך אנשים כאלה כמו בתיאוריות לא? אבל אפשר גם את הדבר הכי לא אמנות לעשות יפה ועדין. גם בפרסום אתה יכול להיות מגעיל ובוטה, ואתה יכול להיות גאון. נניח, כמו האנשים שעשו את הפרסומת לסאנדי טיימס הבריטי. 6 איקונים תרבותיים שוודאי תזהו בשוט אחד.
ויש גם בונוס! אתר ובו מאחורי הקלעים.
פורנו!
בניגוד לטיימס המכובד, אתר הפורנו פורנהאב, ובכן, הוא בטוח לא מכובד. והוא לא יכול לפרסם את עצמו באמצעים רגילים. אז הוא מצא נישה של סטטיסטיקות. מתי אנשים צופים בפורנו. אם בפעם הקודמת היו אלו החגים, הרקע הפעם הסופרבול, אחד מאירועי המדיה הגדולים בעולם (לינק - לא לפורנו, לא לדאוג).
על פי הניתוח של האתר שלטענתו יש לו מיליארד גולשים בחודש (לא אנחנו!), בכל ארה"ב הייתה ירידה של כ-6 אחוז בצפייה בפורנו בשעות לפני המשחק. סיאטל ודנבר, הבית של הקבוצות המשחקות - סיהוקס, וברונקוס נראתה ירידה של -61% ו-51% בהתאמה.
במשחק, כך מתברר לנו עכשיו כי לא ידענו בכלל שזה קורה, פירקו סיאטל את דנבר. התוצאה: עלייה של 11% בגלישה בפורנו בעיר המפסידה וירידה של 17% בתנועה אצל המנצחים שככל הנראה יצאו לחגוג. בפורנהאב מציינים שבמשחק עצמו נראתה נשירה איטית לפורנו בדנבר שהבינו שהם עומדים להפסיד, ושבמחצית, גם בסיאטל לקחו המנצחים שבדרך זמן לעצמם.
וגר בול טרייר עם במבי
והנה דברים מרגשים גם לכל המשפחה. השבוע קיבלה במה בבורד פנדה חוות ההצלה של ג'ניס וולף ( Janice Wolf). המחווה המשמשת מקלט לבין 50 עד 60 חיות בכל זמן נתון. חלקן מחכות לאימוץ, חלקן יישארו שם תמיד. בינתיים יש תמונות מעולות של חיות מכל מני סוגים יחדיו (לאתר, לפייסבוק כדאי). לתוהים: ג'ניס וולף לא מחפשת מתנדבים. לא, אי אפשר לבקר במקום כדי לא להפר את האיזון והיא מאוד תשמח לתרומות. איזון אגב, נראה ככה:
ובכל מקרה, אתה יכול להיות שמח, אבל לא שמח כמו מסיבת אבטיח עם קפיברה.
.
אה, וזה קשור למדור מחשבים כי זה במחשב. ביי, נכנסת שבת. נתראה.