שתף קטע נבחר
 

כל עצמאי צריך אתר: זה כרטיס הביקור שלכם

אתר אינטרנט הוא הפנים של העסק שפתחתם - אז כיצד מאפיינים אותו, על מה חשוב להקפיד בעיצוב הגראפי, למי מומלץ לבנות אתר בכוחות עצמו ומתי כדאי לפנות לבוני אתרים? רועי בן יוסף חולק תובנות מניסיונו בתקווה לחסוך לכם טעויות

פעם זה היה כרטיס ביקור - אם לא היה לך אחד, אף אחד לא התייחס אליך ברצינות. הייתם יכולים לשבת בארוחת שישי וללהג על כל התכנונים העסקיים והחלומות המופרכים שלכם בשעה שכל הסובבים בוחנים אתכם בזלזול. אבל ברגע שהייתם מוציאים כרטיס ביקור וזורקים אותו על שולחן, כל התמונה הייתה משתנה: מייד היו בוחנים אותו בהתפעלות, מהמהמים בשביעות רצון ומרימים כוס לחייכם ובמיוחד לחיי העסק המוצלח שלכם.

 

לטורים הקודמים של רועי בן יוסף:

 

היום זה לא בדיוק ככה - כרטיס הביקור כבר לא נשלף מהכיס בנונשלאנטיות ומה שמעיד על כל עצמאי, מתחיל או ותיק, הוא האתר שלכם. לפני שנסקור את ההבדל החשוב בין עבודה מול מקימי אתרים מקצועיים לבין "בנה אתר בעצמך" ומה הוא בדיוק כולל - נדבר קצת על המהות שאמורה להיות לאתר.

 

אפיון אתר

העסק שלכם הוא מפעל החיים שלכם ולפיכך - האתר שלכם הוא הממלכה שלו. השלב הראשון ואולי החשוב ביותר זה אפיון האתר, ואפיון נכון הוא כזה שיצליח להעביר את כל המסרים שלכם, הייחוד שלכם ולמעשה את ה-DNA שלכם במהירות ובבהירות. אל תבנו אתר, גם לא באמצעות איש מקצוע, לפני שעברתם את כל השלבים המפורטים להלן:

 

1. ניווט - הכינו רשימה של קהל היעד שלכם - שעומד לגלוש באתר שלכם. מומלץ לאפיין את קהל היעד ואפילו לרשום שם של מישהו שמכירים ליד כל קהל יעד ספציפי, כדי שיהיה ברור לכם למי אתם מכוונים. כל אחד מקהל היעד שלכם צריך איזור או חלק באתר שמדבר בדיוק אליו, כזה שהוא ישר יזהה כאזור "שלו".

 

2. מוצרים - הגדירו את כל המוצרים והשירותים שאתם מעניקים והקדישו לפחות כחצי עמוד לכל שירות. עליכם להגדיר באיזו נקודה נמצא כעת מי שמקבל את השירות שלכם ולאיזו נקודה הוא צפוי להגיע לאחר שיצרוך אותו, מה הערך המוסף של השירות שאתם מעניקים, על איזה צורך הוא עונה, מה הוא כולל וכמה חלקים יש בו עד לנקודה הסופית.

 

3. שילוב קהל היעד והמוצרים שלך - שילוב זה אמור לתת את הדבר החשוב ביותר באתר - תפריט הניווט שלכם (Navigation). כך למשל, אם אתם מכינים עוגות מעוצבות - קהל היעד שלכם הם זוגות שמתחתנים, ימי הולדת, בר מצוות, ימי נישואים, ומתנות ליולדות.

 

אם המוצרים שלכם כוללים עוגות מבצק סוכר, עוגות שוקולד, עוגות שכבות ועוגות מעוצבות - בעיצובים שונים, מילות ברכה שונות, עם תוספות ועוד - הניווט של האתר יהיה: מתחתנים, יום הולדת, בר מצוה, יום נישואים, לידה. מתחת להגדרה יש להכניס תמונות, המלצות, תיאור מפורט ומחירים של סוגי העוגות שמתאימים לקהל היעד.

 

4. גרפיקה ו-UI - יש חשיבות רבה לשפה הגרפית שכן בסופו של דבר, כולנו קצת "שטחיים" ומראה חיצוני משפיע עלינו, גם ביחסים אישיים וגם בעסקים. משום כך חשוב שהאתר שלכם יראה טוב בעיניכם ושהשפה הגרפית שלו תעלה בקנה אחד עם יתר הערכים שאתם מדברים עליהם.

 

לפני שבונים אתר - מומלץ קודם כל לסגור את השפה הגרפית שלו: לוגו, צבעים, פונטים, איורים, צורות דומיננטיות ועוד. השוק מלא במעצבים מדהימים - פשוט דברו איתם. מה שחשוב זה להבין מה אתם רוצים ומה אתם אוהבים בסקיצה הראשונה ששלחו לכם.

 

בנוסף, חשוב להסביר בדיוק מה לא עבד לכם: משפטים כמו "אני לא אוהב", "פחות מתחבר", "משהו לא עובד לי" לא יקדמו אתכם לשום מקום. לכן נסו להיות ספציפיים ככל הניתן: למה לא התחברתם? מה לא אהבתם? איך לדעתכם ניתן לדייק את זה?

 

בתוך כך חשוב שהמעצב שלכם יבין גם ב UI – זו תורה שלמה העוסקת בהתנהגות גולשים, בהבנה של איך אנשים היום אוהבים לגלוש, לאן העיניים שלהם הולכות, מה הם רואים ומה הם עלולים לפספס.

 

הזרימה של הגלישה חשובה מאוד והיא זו שיוצרת את חווית הגלישה ואת התחושה של הלקוח שלכם בתוך אתר: דמינו את ההבדל בין חווית קנייה בחנות במרכז הישן של העיר לבין קנייה בחנות בוטיק - לכל אחת היתרונות והחסרונות שלה והנראות צריכה להתאים למי שאתם פונים אליו (קהל היעד).

 

5. תוכן - בדיוק כמו השפה הגרפית - מומלץ להכין את כל התוכן של האתר עוד לפני שמגיעים לבניית האתר, מכיוון שזה יקל על התהליך. עמודים חשובים באתר:

 

  • אודות - בכל אתר צריך להיות אודות: מי אתם? מה אתם? ולמה אתם דווקא פה? אני ממליץ לכתוב את זה בצורה כנה, אמיתית, נגישה, ומחברת, ולא לנסות להיות מה שאתם לא.

 

  • עמוד לכל מוצר - כל מוצר חשוב צריך לקבל עמוד, עם הסבר מדויק מהו בדיוק המוצר: סרטונים, תמונות והמלצות של אנשים. מי שנכנס למוצר מסוים מתעניין בו, זה כבר נקודת פתיחה טובה, ממש כמו לקוח שנכנס לחנות ומתחיל לשאול שאלות על מוצר מסויים, תנו לו את כל מה שהוא צריך לדעת, בדרך הטובה ביותר.

 

  • גימיק - אני חולה על גימיקים. יש באתר שלכם איזה שהוא שירות זריז ומעניין? אז קדימה: אתם אופים עוגות? תנו מחשבון כמויות. מורים לגיטרה? שימו טיונר ליוון צלילים. מנהלי חשבונות? הכינו מחשבון נקודות זכות. בקיצור, תנו שירות שיגרום לקהל היעד שלכם להיכנס לאתר שלכם באופן קבוע, ולצרוך את השירותים שלכם.

 

  • בלוג - זה עלול להשמע קצת חריף אך זו האמת שלי: אתר בלי בלוג זה לא אתר. תוכן הוא שיטת השיווק הטובה ביותר כיום ולכם, כבעלי עסקים, יש עולם תוכן עשיר ביותר - אז שתפו אותו ותנו מכל הידע הזה שיש לכם גם לאחרים. כדאי שהבלוג שלכם יכיל גם סיפורים אישים, שיחברו את קהלי היעד אליכם, וגם כתבות מקצועיות, טיפים והסברים, אולי אפילו "עשה זאת בעצמך".

 

המטרה היא שהקהל שלכם גם יראה עד כמה אתם מקצועיים וגם ילמד לעשות את הדברים הבסיסיים בעצמו, ואז הוא יפנה אליכם כשהוא יצטרך שירות משלים או מקצועי. כך למשל - איך מקשטים עוגה ליום הולדת איך כדאי לסדר את כל החשבוניות במהלך החודש כדי שהנהלת החשבונות בסוף חודש תהיה קלה יותר? ואיך פותחים סתימה בשירותים לבד?

 

תוכן נותן שירות לא רק ללקוחות פוטנציאליים, אלא גם ללקוחות הקיימים שלכם, שהם לא פחות חשובים: דרך הפרסום הטובה ביותר היא מפה לאוזן, ולקוחות קיימים הם אלו שאחראים על זה.

 

  • עמודים נוספים - אלו יכולים לכלול תיק עבודות, המלצות, עמוד צור קשר, וכל רעיון מבריק שונה ומיוחד אחר שעולה לכם בראש. זכרו: האתר הוא הפנים שלכם, אז כל דבר שיכל לעניין או משמש את הגולש, שעשוי להיות  הלקוח הבא שלכם - זה המקום שלו.

 

פרקטיקה

מה עוד עושים לפני שניגשים לבנות אתר?

 

• לקנות כתובת url שזה בעצם הולך להיות הכתובת של האתר שלכם.

 

• למצוא חברה שהאתר שלכם יכול להיות מאוחסן אצלה.

 

• רצוי שהיה תקנון אתר, שישמור עליכם מבחינה חוקית.

 

בניית אתרים בסגנון "עשה זאת בעצמך"

היתרון באתרים בסגנון "עשה זאת בעצמך" הוא שהכל מובנה - מישהו כבר חשב בשבילכם על הכל: על אפיון לפי סוג העסק שלכם, על UI, על סגנונות עיצוב וכל מה שיהיה מפורט בו. נכון שזה לא אישי, אבל יש כל כך הרבה סוגים שזה כמעט כמו אישי.

 

שימו לב שמנוי חינם נותן לכם אתר בתוך רשת האתרים של החברה ולכן כתובת ה-url שלהם. יש גם שירות בתשלום, שמאפשר לכם לקבל איזו כתובות url שתרצו. גם במקרה זה יש כל מיני סוגי מנויים, כך שכדאי להיכנס לאתרים ולבדוק כל שירות וכל מחיר מה הם נותנים ומהם אתם צריכים. ההבדלים הם בעיקר רוחב הפס והשירות שאתם יכולים לקבל מהחברה, אם אתם רוצים שהאתר יהיה גם חנות אינטרנטית.

 

לכל החברות יש סרטוני הדרכה, המון טמפלטים, והסבר די מפורט איך ניתן לבנות את האתר בעצמך - מה שבהחלט מתאים למי שהוא אוטודידקט ואוהב לעשות את הכל בעצמו. לפניכם רשימת חברות לדוגמה, שמייצרות אתרים בחינם או על פי מנוי חודשי, כולל הערכת מחירי חבילות (המחירים משתנים בהתאם לפרמטרים כמו רוחב פס, תמיכה טכנית מנותן השירות ועוד)

 


חברות לבניית אתרים

חברות לבניית אתרים
שם החברה אתר החברה מנוי חינם תשלום לפי מנוי חודשי/שנתי
Wix http://www.wix.com יש

14 שקל

29 שקל

45 שקל

56 שקל

וי.אי.פי - 87 שקל

Squarespae http://www.squarespace.com 14 יום נסיון

28 שקל

56 שקל

32 שקל

Weebly http://www.weebly.com יש

14 שקל

32 שקל

Jimdo http://www.jimdo.com יש*

315 שקל

840 שקל

Webs.com http://www.webs.com יש 13 שקל

26 שקל

58 שקל

 * jimdo - מנוי שנתי

 

בונים בתשלום

מי שלא רוצה לבנות בעצמו יכול לפנות לבוני אתרים = השוק היום מלא בחברות ויחידים כאלו, כשהמחירים מתחילים ב-2,500 שקל לאתר ויכולים להגיע עד עשרות אלפי שקלים - תלוי במורכבות האתר). גם כאן יש טמפלטים ואם תרדו לעומק של הדברים, אולי גם תוכלו לבחור את שפת התכנות של האתר - למשל וורדפרס, דרופאל או אחר.

 

באופן אישי אני פחות אוהב מוצרי מדף ומעדיף לתת את העבודה לאנשי מקצוע שמתמחים בתחום. היתרון ברור - אתר שמותאם בדיוק למידות שלכם. החסרון – זה עלול לצאת יותר יקר בסוף. מצד שני, זה לא נכון בהכרח לאורך זמן, כי אין דמי מנוי חודשים מלבד אחסון אתר.

 

הקפידו תמיד לבקש לראות עבודות קודמות ולקחת חלק פעיל בתהליך. העבודה על האתר תחדד לכם את העסק, את הרצונות שלכם וגם את השירותים שאתם מעניקים, כך שכדאי לבוא מראש עם איפיון ברור ושפה גרפית ברורה. אל תצפו מאנשי מקצוע לקרוא את המחשבות שלכם ובטח לא לעשות את העבודה בשבילכם - אתם מבינים בעסק שלכם יותר מכל אחד אחר וככל שתהיו יותר ברורים לעצמכם האתר שלכם יראה יותר טוב. שיהיה בהצלחה - ותשלחו לי לינק לראות איך יצא.

 

רועי בן יוסף הוא מנכ״ל עלמא מדיה משרד פרסום תוכן  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים