שתף קטע נבחר
 

רוצים הלוואה מהבנק? הצליחו במשחק מחשב

טרנד חדש, שנמצא עדיין בשלבי ניסוי, נכנס לענף הפיננסים: לקוחות שרוצים הלוואה נדרשים לבצע משימות המזכירות מאפיינים של משחק מחשב, ולצבור נקודות, במטרה לבחון את יכולת ההחזר שלהם. הפרס: ריבית טובה יותר

דמיינו הלוואה מבנק בתור משחק מחשב: על כל שלב שעוברים ונקודות שצוברים, תנאי ההלוואה שלכם משתפרים. הדמיון הזה הופך יותר ויותר למציאות, בעקבות חברות פיננסיות-טכנולוגיות ומספר בנקים שמציעים מאפיינים של משחק מחשב, כמו טבלת שיאים ומשימות, המשפיעים על התנהגות הלקוחות ועל תמחור ההלוואות.

 

 

הכנסת אלמנטים של משחק, או בלשון מקצועית "gamification", נמצאת עדיין בשלבי ניסוי בענף הבנקאות. רק 9% מהבנקים התנסו בכך, על פי האיגוד האירופי לניהול פיננסי ושיווק (EFMA). גם בקרב הבנקים שהשתמשו בשיטה זו, לרוב הבנקים הגדולים מיישמים מיני-משחקים שנועדו להגדיל את הנאמנות בקרב לקוחות באמצעות פרסים והטבות.

 

על רקע זאת, חברות סטארט-אפ כמו Amikod המלווה לעסקים קטנים, ו-LendUp המלווה לטווח קצר, סוללות את הדרך ליישומים מורכבים יותר שעשויים למשוך את תשומת הלב של הבנקים. זאת, במיוחד על רקע התמודדות חברות הפיננסים עם הרגולציה ההדוקה שאחרי המשבר הפיננסי של 2008, והתחרות מהאתרים המקוונים.

 

כך למשל, Amikod, אותה ייסד אנדרי ברילי הסלובני, נותנת ללקוחות לבצע משימות רפטטיביות שמעניקות להם תנאי אשראי טובים יותר. המשימות כוללות יצירת פרויקטים של עבודה, הזמנת עובדים לשיתוף פעולה והגדרת פגישות לעבודה על פרויקט - מיועדות לשיפור היעילות של העסק. לדברי ברילי, היעילות מהווה גורם מפתח לשרידות של עסק קטן. המשימות אמורות להפוך את העסק למאורגן יותר ואת שיעור הריבית לאטרקטיבי יותר.

 

LendUp, המעניקה כאמור הלוואות לטווח קצר, מנהלת "סולם LendUp" שמתגמל שיאים בתנאי אשראי טובים יותר. המשימות המקדמות את הלווה במעלה סולם "דירוג האשראי" הן השתתפות בשיעורים לניהול פיננסי, או החזר הלוואות בזמן. בסופו של דבר, הנקודות הנצברות מאפשרות ללקוחות למשוך את הלוואה לתקופה ארוכה יותר.

 

תקווה חדשה או טרנד חולף?

הבנקים מודעים לטכניקות אלה, אך מתייחסים אליהן ברגשות מעורבים. בנק DenziBank הטורקי יאפשר בקרוב ללקוחותיו להפחית את שיעור הריבית על ידי הגדלת הפעילות שלהם בטוויטר, עם ציוצים שמקדמים את הבנק.

 

הבנק הפולני Alior בחן תוכנית להגדלת הריביות ללקוחות המפקידים חסכונות, בכל פעם שהם מסיימים שלב במשחק סלולרי. התוכנית נגנזה בסופו של דבר.

 

בנק BBVA הספרדי מפעיל משחק פופולרי המציע נקודות ללקוחות הצופים בשיעורים של חינוך פיננסי ומשתפים חברים. עם זאת, הנקודות מומרות לאחר מכן לפרסים ולא משפיעים על האשראי בבנק.

 

העובדים בתחום טכנולוגיות ההשקעות והפיננסים, אומרים כי ל"משחקיות" יש פוטנציאל. "אני מאמין גדול בכך ש-gamification הוא לא שיגעון חולף", אומר אלכס ברי, מנהל ערוץ הבנקאות הקמעונאי בחברת התוכנה הפיננסית Misys, שעזרה לבנק DSK הבולגרי לבנות משחק שמעודד את הלקוחות לחסוך. "אבל אני בספק אם הוא יהפוך למיינסטרים של הבנקאות".

 

בסופו של דבר, העתיד של הסטארטאפים הקטנים העוסקים בתחום ה-gamification תלוי בשאלה האם הבנקים יחזרו למצב שלפני המשבר, ויקלו את התנאים למתן הלוואות. "אם הבנקים היו מספקים הלוואות בלי בעיה, לא היינו כאן היום", אומר ברילי, מייסד Amikod.

 

EFMA - תעודת זהות

EFMA נוסד ב-1971 על ידי בנקאים, על מנת לעודד את הקולגות שלהם לחלוק בניסיון שלהם, לקדם קווים מנחים לפעולה ולשתף פעולה באמצעות בריתות ושותפויות. האיגוד עורך כנסים, מפרסם מחקרים, מספק ייעוץ ומנהל שירותי מידע לטובת חברי האיגוד בתחום הבנקאות והפיננסים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים