נהגים שמנים מסתכנים יותר בזמן הנהיגה
מחקר שניתח כ-200 אלף תאונות קטלניות בארה"ב, קובע כי נהגים הסובלים מהשמנת יתר מסתכנים הרבה יותר בעת מעורבות בתאונה. הסיבה: לעיתים קרובות הם כלל לא נחגרים
נהגים שמנים מוותרים לעיתים קרובות מדי על חגורת הבטיחות. מחקר מקיף המבוסס על נתוני מאות אלפי תאונות דרכים קטלניות שאירעו בארה"ב, מלמד כי הציות לחובת השימוש בחגורת בטיחות בקרב נהגים בעלי משקל ממוצע, גבוה משמעותית מזה של נהגים הסובלים ממשקל עודף קיצוני. זאת מסיבה פשוטה: מרביתם פשוט לא יכולים היו להחגר עקב חגורה קצרה מדי. "מתכנני מכוניות אמורים לקחת בחשבון שנהגים עשויים להיות שמנים במיוחד, ולתכנן את חגורת הבטיחות כך שתאפשר (גם) להם להחגר", אמר לסוכנות הידיעות רויטרס עורך המחקר, ד"ר דיטריך ילה, המנהל בין היתר שירותי חירום.
תקנות פדרליות בארה"ב הנוגעות לחגורות הבטיחות, נקבעו עוד בשנות ה-60, כאשר משקלם הממוצע של האמריקאים היה נמוך משמעותית מכיום, כחצי מאה מאוחר יותר. התקנות הקיימות דורשות כי החגורה תתאים לנהגים ונוסעים עד משקל של 215 פאונד לפחות (כ-97 ק"ג), אם כי יצרני מכוניות מציעים לעיתים קרובות חגורות ארוכות יותר, או מספקים ערכת הארכה אם נדרשת כזו, מסביר ילה. עם זאת, נהגים שמנים המסוגלים בכל זאת לחגור עצמם, מרגישים לעיתים כי השימוש בחגורה אינו נוח ולוחץ, ומוותרים עליה לחלוטין. יש לציין כי ללא קשר לחגורות, מחקרים שנערכו בעבר הצביעו על סיכוי גבוה יותר ב-56% למוות בתאונת דרכים, לנהגים ונוסעים הנחשבים שמנים במידה קיצונית, לעומת נהגים ונוסעים בעלי משקל רגיל.
המחקר שהתפרסם כעת הקיף למעלה מ-194 אלף נהגים שהיו מעורבים בתאונת דרכים קטלנית, עם לפחות הרוג אחד, בין השנים 2003 ו-2009, והתבסס על נתוני המשטרה. עורכי המחקר מציינים כי כשליש מאוכלוסיית ארה"ב סובלת ממשקל עודף במידה הגורמת להם להסתכן יותר בעת הנהיגה.
לדברי עורכי המחקר, מטרתו העיקרית היא לעורר מודעות, בעיקר בקרב יצרני רכב. "חגורות הבטיחות אמורות להיות ארוכות יותר כיום", אמר ילה, והוסיף כי על יצרני הרכב להשתמש גם בבובות ניסוי כבדות משקל בעת מבחני ריסוק. "בובות הריסוק בהן משתמשים כיום כבר אינן מייצגות את הגודל והמשקל המקובלים. יש לשנות זאת כדי לשפר את רמת בטיחות כלי הרכב גם עבור אנשים במידות גדולות במיוחד", הוסיף.