שלא יגמר לי: 3 גאדג'טים חדשים לטיסה
אוזניות המסננות רעש, סוללה ניידת לטאבלט ומתקן שימנע מהנוסע שלפניכם להישען לאחור: 3פטנטים בשירות הטסים
טיסה במחלקת תיירים, במיוחד ליעדים רחוקים, היא לרב חוויה מפוקפקת: צפיפות, רעש ואוכל מדכא הם המחיר שאנחנו משלמים כדי להגיע במהירות לחופשה או לפגישת עבודה בחו"ל.
אבל לא על הבקר-או-עוף לבדו יחיה התייר: יש כמה גאדג'טים, טכנולוגיים יותר ופחות, שנועדו להפוך את הטיסה לנעימה יותר עבורכם.
עוד כתבות בערוץ התיירות:
באר החייל: באר ביזנטית נחשפה באתר בנייה ברמת החייל
פתוח- סגור- פתוח: שנה לשמיים פתוחים
שדרוג :1 יותר מקום לרגליים
אחד הגאדג'טים המקוריים ביותר המיועדים לטסים מעלה את מפלס הנוחות שלכם על חשבון מי שיושב בכיסא שלפניכם. Knee Defender מתלבש על הידיות של מגש האוכל, ומונע מהאדם שלפניכם את היכולת להשעין את המושב לאחור.
מחד, מדובר בפתרון נלוז. מאידך, יש אנשים עם רגליים ארוכות מדי יחסית למקום שהקציבה להם חברת התעופה, וכשהנוסע שמקדימה מטה את מושבו לאחור- הם פשוט חוטפים מכה איומה בברכיים. לכן, יצרני Knee Defender מציעים למשתמשים להיות מנומסים, ולהסביר לאדם שיושב לפניהם מה עשו ומדוע אינו יכול להתרווח ולהישען לאחור.
באתר המוצר יש אפילו גרסה להדפסה של "כרטיס נימוסין."
שדרוג :2 פחות רעש
אם הרעש במטוס מפריע לכם, אפילו כשאתם חובשים אוזניות, כדאי שתכירו את האוזניות המבטלות רעשים באופן אקטיבי. נכון, כל זוג אוזניות כולל ביטול רעשים כלשהו, שהרי אתם שמים משהו בין האוזן ובין העולם החיצון, אבל האוזניות עם ביטול הרעשים האקטיבי הולכות כבר צעד אחד קדימה. הן כוללות מיקרופון מובנה, מאזינות לרעשי רקע, ויחד עם הצליל שאותו הן אמורות להפיק מכוונות לאוזניכם גם צליל "הפוך" לזה של הרעש.כמה זה אפקטיבי? תלוי בסוג הרעש המתבטל. ביטול רעשים אקטיבי לא ישתיק קולות של אנשים או זעקות בכי של תינוק, אבל יתמודד היטב עם רעש המנוע המונוטוני שאותו שומעים כל הזמן במהלך הטיסה.
בעבר, ביטול רעשים אקטיבי הגיע עם תג מחיר גבוה מאוד. גם כיום, האוזניות הפופולריות ביותר בקטגוריה הזו הן QuietComfort 15 של ,Bose שעולות 300 דולר בחו"ל ויותר 1,500-מ שקל בארץ.
במקביל מגיעים לשוק דגמים זולים בהרבה. איכות הצליל אמנם אינה אותה האיכות, וביטול הרעשים מעט פחות הרמטי, אך עבור אנשים שסובלים מרעש ולא מוכנים לטוס כשאוזניהם פקוקות באטמי אוזניים, מדובר בפתרון לא רע בכלל. בולטת לטובה בתחום הזה היא חברת ,Audio-Technica שמציעה אוזניות עם ביטול רעשים אקטיבי במחיר הנמוך 60-מ דולרים.
שדרוג :3 יותר חשמל
מרבית הגאדג'טים הניידים שלנו מסוגלים כיום לפעול לא מעט שעות ברצף. אך מה עושים כאשר טסים לקצה השני של העולם, ועתידים לבלות יותר 20-מ שעות במטוסים ובטרמינלים? בשנים האחרונות, יותר ויותר מטוסים מצוידים בשקעי חשמל גם במחלקת תיירים ולא רק במחלקות היקרות יותר, וחלקם אף כוללים שקעי USB להטענת גאדג'טים.
אבל לפני שתטמינו כבלי הטענה מפותלים בתיק העלייה למטוס, כדאי להיכנס לאתר של חברת התעופה או לחפש את שמה בצירוף המילים AC Power. אין תקן אחיד בתחום ויש כיום שלושה סוגים של שקעי חשבת שנמצאים בשימוש המטוסים.
הנפוץ ביותר הוא שקע אוניברסלי, שיוכל להתאים גם לתקעים הישראלים אך יספק למכשיר רק 110 וולט, ויש לבדוק כי המכשיר מסוגל להיטען ממתח זה (רוב המכשירים הניידים תומכים כיום 110-ב וולט, על מנת שתוכלו להשתמש בהם גם בארה"ב). שני סוגי השקעים האחרים, שנפוצים בעיקר בארה"ב, הם שקעי מצת מן הסוג המשמש אותנו ברכב. האחד הוא שקע מצת רגיל והשני הוא שקע ייעודי של חברת EmPower. אם בטיסה שלכם יש שקעים כאלה, תצטרכו להשקיע במתאמים כדי להשתמש בהם- ובמקרה של EmPower מחיר המתאם יכול להגיע למאות שקלים.
לחלופין, תוכלו "להביא את החשמל" יחד איתכם. סוללות חיצוניות ניידות המיועדות לגאדג'טים קיימות כבר שנים רבות, ולאחרונה הן זמינות בכל מקום. כן, ניתן להשיג סוללות כאלה גם למחשבים ניידים, אבל האיכותיות שבהן עדיין יקרות מאוד ועולות מאות דולרים.
לעומת זאת, סוללות בעלות כניסות USB שיכולות להטעין את האייפד, את הסמארטפון או את הקינדל שלכם עולות הרבה פחות 100-מ דולר- אפילו האיכותיות שבהן.
שני הנתונים החשובים הם קיבולת הסוללה הניידת והזרם שאותו היא מספקת. הקיבולת, שנמדדת במיליאמפר/ שעה, קובעת כמה פעמים תוכלו להטעין גאדגטים לפני שהסוללה תתרוקן. סוללה של 10,000 מיליאמפר/שעה תוכל (תיאורטית, לפחות) להטעין את האייפון שלכם 5-כ פעמים, את הגלקסי Note 3 פעמים, ואת האייפד כמעט פעם אחת- מספיק עבור טיסה ארוכה.
הזרם קובע כמה מהר הגאדג'ט ייטען, ויש מכשירים שלא מוכנים לקבל זרם נמוך מדי. כדי להטעין אייפד כמו שצריך, אתם צריכים שקע USB שמספק 2.1 אמפר, וכך גם במקרה של מרבית הסמארטפונים העדכניים. שקע של 1 אמפר יטעין אותם לאט, או לא יטעין בכלל. טאבלט כן, שיחה קולית לא
בסוף השנה שעברה החליטה רשות התעופה הפדרלית של ארה"ב לבטל את אחד האיסורים המוזרים והשכיחים ביותר בטיסות. לאחר בדיקות מקיפות הגיעה הרשות להסכמה עם מדענים ואנשי מקצוע, למסקנה שמכשירי אלקטרוניקה אישיים אינם מפריעים למערכות המטוס בזמן ההמראה והנחיתה. לפיכך אישרה הרשות לחברות התעופה האמריקאיות לשנות את הנהלים ולאפשר לנוסעים להשתמש במוצרי המחשוב שהביאו עמם בלי הפסקה, מרגע הכניסה אל המטוס ועד ליציאה ממנו.
כמה שבועות לאחר האמריקאים, גם רשות התעופה האזרחית באירופה אישרה לחברות שלה לאפשר שימוש במכשירים אלקטרוניים. בישראל האישור עדיין לא התקבל, אך העניין נמצא בדיונים. יש להניח, כי במהלך ,2014 שימוש רציף במכשירים אלקטרוניים במהלך טיסות יהפוך לשגרה בכל רחבי העולם.
אך לא בכל המכשירים, ולא בכל דרך. ההנחיה כוללת סמארטפונים, טאבלטים, קונסולות משחק ניידות, נגני מוזיקה וספרים אלקטרוניים- שיכולים להתחבר Wifi-ל במטוס או להישאר ב"מצב טיסה." מחשבים ניידים עדיין בחוץ; מותר להשתמש בהם רק לאחר ההמראה וחייבים לכבותם לפני הנחיתה.
ומה עם שיחות קוליות בטיסה? אלה עדיין אסורות, אך הסיבה לכך אינה באמת טכנולוגית אלא חברתית. חברות התעופה אמנם מספקות שירותי אינטרנט, ומסוגלות לספק גם קליטה סלולרית במהלך הטיסה, אך נמנעות מלעשות זאת כדי לא להפוך את הטיסה לחוויה רועשת עוד יותר משהיא עכשיו, וכדי לאפשר לדיילים לעשות את עבודתם מבלי להילחם על תשומת הלב של הנוסעת המפטפטת עם בעלה שנמצא מעבר לאוקיינוס.