רכבת ישראל ב-2013: גידול של 12% בנוסעים
הרכבת מסכמת את אשתקד בנימה חיובית עם שיפור בכמעט כל המדדים, לרבות סעיף ההכנסות. יחד עם זאת, גם ב-2013 סבלה הרכבת מבעיות בטיחות, צפיפות ושערוריות. סיכום אופטימי
"הרכבת זה כמו חיל האוויר". מנכ"ל רכבת ישראל, בועז צפריר, חשף היום (א') את נתוני פעילות הרכבת במהלך השנה החולפת, תוך שהוא מדגיש את כברת הדרך הארוכה שעברה החברה בשנים האחרונות. לדבריו, טיפול במערך הרכבות המתקדם כיום, דומה להפעלת הזרוע האווירית של צה"ל. "השגנו יעדי שיא בתחום השירות והפיתוח, וגם בשנה הקרובה תמשיך הרכבת בפיתוח, תוך הקפדה על אחוז דיוק גבוה ורמת שירות". צפריר אמר עוד כי מתחילת העשור הושקעו ברכבת 55 מיליארד שקלים, ו-16 מיליארד נוספים מתוכננים עד 2020.
- צעד קדימה - אושר פרויקט חשמול הרכבת
"שנת שיא ברכבת"
לדברי צפריר, הרכבת הסיעה במהלך השנה החולפת יותר מ-45 מיליון נוסעים - קרוב ל-5% מכלל הנוסעים בתחבורה ציבורית בישראל בשנה. מספר זה מבטא לדברי הרכבת גידול של 12% לעומת 2012, וגידול מתמשך וקבוע בשנים האחרונות. גידול בשיעור דומה נרשם גם במספר הנסיעות היומיות (כ-170 אלף נוסעים). גם ברמת הדיוק מציגים נתוני הרכבת שיפור - 93.3% לעומת 90% במהלך 2012 ו-86.6% שנה קודם לכן.
אחת הסיבות לגידול במספר הנוסעים ולשיפור בדיוק היא תוספת של 18 קרונות דו-קומתיים במהלך השנה החולפת, יחד עם 15 קטרים חדשים. כדי לטפל בצי הגדל והולך בקצב מהיר, המשיכה הרכבת במהלך 2013 בהקמת מתחם האחזקה הענק בבאר שבע - בהשקעה כוללת של 1.3 מיליארד שקלים.
ברכבת מזכירים גם כי בשנה החולפת הושלמו מספר פרויקטים מסילתיים גדולים, בין היתר הכפלת מסילת הרכבת בין קרית מוצקין לנהריה בצפון, חיבור אשדוד ואשקלון לקו החוף הארוך והמרכזי, פתיחת תחנת הרכבת בשדרות, החלפת גשרי רכבות ישנים, סגירת שני מפגשי כביש-מסילה והקמת הפרדות מפלסיות במקומם, ושדרוג מעברי רכבת שונים. עבודות אלה מוכרות היטב לנוסעי הרכבת, שכן הן גרמו לא פעם לסגירת קטעי מסילה מרכזיים לפרקי זמן ממושכים.
מנכ"ל הרכבת הוסיף עוד כי במהלך השנה נרשם גידול חד בהכנסות הרכבת ממכירת כרטיסים, פועל יוצא של מספר הנוסעים הגדול יותר. אלא שבמקביל, הודה כי חטיבת המטענים, יעד ישיר להשבתות שונות של ועד עובדי הרכבת, ספגה הפסדים.
שנה של עליות, ומורדות
למרות הסיכום המעודד, השנה החולפת לא הייתה קלה לרכבת ישראל - ההנהלה, העובדים והנוסעים. בתחילת השנה חשף ynet כי הרכבת שילמה במשך שנים סכומי כסף גדולים עבור שירותי ניקיון קרונות - חיצוני ופנימי - שלא בוצעו כלל. מאוחר יותר חשף ynet כי ברכבת ידעו מכך כבר ב-2007. בעניין אחר מאוחר יותר במהלך השנה, התגלה במסגרת ביקורת כי קופאיות ועובדי קופה אחרים מעלו במאות אלפי שקלים מכספי פידיון כרטיסים.
בעיצומו של חורף 2013, הוצפו תחנות הרכבת בהרצליה ונתניה, והרכבת נאלצה לסגור את הקווים הרלוונטיים. שבועיים נוספים חלפו ו-22 נהגים הודיעו לפתע כי חלו - צעד שלטענת מקורות ברכבת היה "שביתה איטלקית", במחאה על מה שהוגדר צעדים חד-צדדיים שנוקטת הנהלת הרכבת, ושנועדו לפגוע בתנאי עבודתם וזכויותיהם של העובדים. זו לא תהיה הפעם האחרונה בה פוגע נגיף מסתורי בנהגי קטר במהלך השנה, ומשבש את פעילות הקווים השונים. בין היתר הודיעו הנהגים החולים כי הם מפחדים לנהוג בקטרים.
ובכך לא תמו הצרות. בפברואר 2013 חשף ynet כי שני מערכי רכבת התנגשו בעוצמה זה בזה מבלי שהדבר ידווח כנדרש. כתוצאה מהסתרת המידע המשיכו המערכים - שהושבתו מיד עם גילוי התאונה - להסיע נוסעים כרגיל למרות הסכנה שבדבר. בעקבות החשיפה פתח משרד התחבורה - שאף הוא לא עודכן באירוע כנדרש - בחקירה.
תאונות, סערה ומבוכה
תאונה אחרת אירעה בחודש מאי, ובה הושבתו לא פחות מ-12 קרונות נוסעים דו-קומתיים כתוצאה מתאונה נוספת במוסך הרכבת בלוד. חשיפת ynet העלתה כי נהג הקטר ישב הפוך ודהר במהירות גבוהה פי כמה מהמותר מבלי לבלום כלל. שבוע בלבד לאחר מכן חשף ynet אירוע בטיחות חמור נוסף. רכבת נוסעים שיצאה מבאר שבע דהרה ללא עצירה דרך רמזור אדום ונעצרה רק במערכת הבטיחות האוטומטית. בתאונה חמורה נוספת ניזוקו קשות שני מערכים במוסך הרכבת בחיפה. שתי הרכבות היו ריקות, אך לאחת מהן נגרם נזק חמור במיוחד.
אירוע מקומם במיוחד שלא ישכחו ברכבת אירע בחודש ספטמבר, כאשר נהג קטר כועס שגילה כי מחליפו לא הגיע לנקודת ההחלפה, החליט לרדת מהרכבת - ולנטוש בכך 450 נוסעים המומים בקרונות. ימים ספורים לאחר מכן רכבת שהכילה אשלגן מסוכן ירדה מהפסים.
בדו"ח שפרסם מבקר המדינה, הועלתה במהלך השנה החולפת גם טענה חמורה במיוחד, לפיה הרכבת קנתה יותר מ-200 קרונות חדשים בסכום עתק של מיליארד וחצי שקלים, על סמך מידע חלקי בלבד. לדברי המבקר, הרכבת לא מילאה אחר תקנות חובת המכרזים במהלך המו"מ, ונסוגה מדרישות טכניות רבות לאחר פרסום המכרז, מבלי לבחון את השפעת השינויים על רמת השירות, התפעול והתחזוקה.
לקראת סוף השנה נקט ועד העובדים במספר צעדי השבתה, לדברי בכיריו "מבלי לפגוע בנוסעים". במסגרת צעדים אלה הושבת לסירוגין בית הספר למקצועות הרכבת. אירועים מביכים נוספים שנרשמו אשתקד - סמנכ"ל בכיר אולץ להתפטר בעקבות חשיפת תכתובת מסרונים בעלי אופי מיני בינו לבין עובדת ניקיון, שהועסקה ברכבת כ"עובדת קבלן". ynet גם חשף כי מנהל ברכבת הושעה מעבודתו, לאחר שהתגלה כי במשך תקופה ארוכה לא הופיע לעבודה אך החתים כרטיס נוכחות.
ואז הגיעה הסערה הגדולה של החורף הנוכחי, ועמה חילוץ אלפי נוסעים שנתקעו בסוף השבוע בירושלים המושלגת. אלא שלצד ההצלחה הגדולה, סבלה הרכבת מהצפת מנהרות הרכבת סמוך לנתב"ג. הצפה שגרמה לנזקים כבדים וביטול הקווים לנתב"ג ומודיעין למשך שבועות.
כדאי גם להזכיר כי לא רק אשתקד, אלא גם ב-2012, הרכבת רשמה עליה ניכרת ונאה במספר הנוסעים ובהכנסות. עם זאת, באותה שנה רשמה רכבת ישראל גם זינוק בהפסד הנקי - שעמד על 268 מיליון שקלים. כך עלה מדו"ח שפירסמה רשות החברות הממשלתיות. למעשה, הרכבת הפסידה עד השנה ברציפות מאז 2003, כאשר הפכה לחברה ממשלתית. יחד עם זאת, עלות השכר הממוצעת בה זינקה ב-2012 ב-17% ל-252 אלף שקלים לעובד (לעומת 216 אלף ב-2011). נתונים עדכניים לשנת 2013 עדיין לא התפרסמו.
תגובת ועד עובדי הרכבת
בתגובה לנתונים המלמדים על העליה הניכרת במספר הנוסעים, הגיבו בוועד עובדי הרכבת בסיפוק וטענו כי "זו בראש ובראשונה תולדה של העבודה הקשה, המסורה והמקצועית שעושים עובדי הרכבת בכל האגפים והחטיבות". בהתייחסות לטענות לפיהן חטיבת המטענים ברכבת מפסידה עקב חוסר רצון העובדים לשתף פעולה עם שינויים ארגוניים, אומרים בוועד כי "העובדים משתפים פעולה כאשר שינויים ארגוניים מובאים לידיעתם, אך הנהלת הרכבת היא זו המפרה הסכמות בנושא, ולכן היא יכולה להלין רק על עצמה".