עברי לידר בן 40: זכינו לאהוב אותו
הרוקר בנשמה שהפך ליוצר פופ אלקטרוני, הארוניסט שלימים כתב שיר על בן זוגו, המנטור האהוב שתווית עם שמו גם התנוססה על קולקציית בגדי גברים. עברי לידר חוגג 40: קווים להצלחתו. וגם: איך נראה הראיון הראשון שלו?
ביום גשום בתחילת חורף 1997 נחת בתקליטיית הרדיו סינגל ועליו שלוש מילים מוזרות: "עברי", "לידר" ו"לאונרדו". האיש עם המטרייה שנצבע בפילטרים כחולים על עטיפת הסינגל, לא רמז ש-17 חורפים אחרי נחגוג לילד הצעיר ההוא (אז עוד לא בן 23) יום הולדת 40, כשהוא אחד האמנים הבולטים והאהובים ביותר במוזיקה הישראלית העכשווית.
שלוש מילים מוזרות. הסינגל הראשון
לאורך השנים הציג עברי לידר לקהל הגדול שלו אינספור צדדים באישיותו. היו כאלה שבאו והלכו בתוך מסע החיפושים האמנותי והאישי שלו, היו מסיכות שנשרו מעוצמת חיבוק המיינסטרים והיו וישנם צדדים בו שרק התעצמו ועיצבו את מי שהוא היום. לא את כולם נסקור כאן, אך הנה כמה מהבולטים שבהם.
הרוקר האלקטרוני
הבסיס המוזיקלי של עברי היה ונשאר מוזיקת הרוק, אבל עם טוויסט. עם רקע בנגינה בפסנתר וגיטרה, והשפעות מוזיקליות הן מעולמן של REM ו-U2 והן מהרכבים כמו אייר ורויקסופ, אפשר היה כבר מתחילת הדרך לזהות ש"לאונרדו" לא יודע להעיד על כל מה שלידר יודע לעשות.
"פרחה במרצדס" בביצוע של לידר. רצו רוקר וקיבלו אלקטרוניקה
כבר ב"מלטף ומשקר", האלבום הראשון, אפשר היה למצוא את "מרי לנצח" שכמעט הקדים את זמנו והפך ללהיט ענק (שגם עבר שיפוצים ועדכונים עם השנים). היה זה השילוב המוקלט הרשמי הראשון שלו בין רוק לאלקטרוניקה, שאפשר היה למצוא בהמשך גם ב"הכוס הכחולה" ו"בחולצת פסים", ב"על קו המים", "האנשים החדשים", ב"בקצב אחיד בתנועות של הגוף" ובהפקות שעשה לאחרים כדוגמת "בחום של תל אביב" של שרית חדד, וביצע גם בעצמו.
את הסטטוס העדין שבין הרוק הדומיננטי לאלקטרוניקה המעטרת את השירים, הוא העז לשבור בדרך יצירתית וחדשנית, כשהקים יחד עם ג'וני גולדשטיין את TYP, הרכב הדאנס שלהם ("The Young Professionals"). אז, נפרצו החומות ולידר העז להניח את התופים לטובת הסינתיסייזרים ולתת במה מפוארת לפופ ולדאנס שבעבעו בו לאורך כל השנים.
ביחד הם יצרו כבר אלבום אחד, בינלאומי ומצליח במיוחד בשם "09:00 to 17:00, 17:00 to Whenever", ששיאו בחידוש ללהיט האייטיז "D.I.S.C.O", אך לצדו גם כמה להיטים נוספים כדוגמת "Fuck off Berlin" המצוין.
נדמה שהן המחסומים המקצועיים של לידר נפרצו בעידודו של גולדשטיין, והן אלה האישיים, כאשר אותו אמן קצת כבד שהכרנו לאורך השנים נתן סוף סוף חופש לעצמו ליצור מתוך פאן ואהבה לתרבות הפופ והקאמפ, ולאו דווקא למטריות ומזג אויר ברלינאי. לא לברוח מהשמש אל הקיץ הבא באירופה ("כי שמה לא קר"), אלא לחבק את השמש חזק חזק, עד שכולם יורידו חולצות.
לצד ההתלהבות המקומית מהדיסקו המרענן של TYP, גם בצרפת הביעו התעניינות רבה בהרכב, ובהמשך גם במדינות אחרות באירופה ובדרום אמריקה. אפילו לנה דל ריי צייצה בהתלהבות מחמאות לגרסה של השניים ל"Video Games" שלה. לידר הצליח להמציא כאן את עצמו מחדש בדמות מעניינת ומגוונת, וברמה הבינלאומית אין ספק שעבור השניים האלה זו רק ההתחלה.
שיתוף הפעולה עם אווה סימונס. מתוך האלבום הבא
בתחילת החודש יצא סינגל ראשון מתוך אלבומם השני. מדובר בשיתוף פעולה עם הזמרת ההולנדית אווה סימונס, שביצעה עד היום לא מעט שירים של די ג'ייז ומפיקים אחרים. כן, שוב חידוש מרענן בתעשיית הבידור הלבנטינית. האלבום המלא השני של TYP ייקרא, אם עוד לא יצא לכם להכיר, "Quick Quick Star Star Money Money". קשקוש משעשע, אבל כל כך מתאים לשניים האלה.
הסטרייט-אקטינג-גיי
אם הזכרנו קודם הורדת חולצות, אי אפשר להתעלם מהנוכחות הגאה המרשימה של עברי לידר בעשור האחרון בתרבות הישראלית. כבר מתחילת הדרך, עוד בטרם ממש יצא מהארון, הרמזים לאהבת גברים היו שם. "מתי היתה האהבה הראשונה שלך", שאלה אותו ריקי שבח בראיון ל"7 לילות" (19.12.1997). "לא יודע, לא זוכר, לפני שבוע. אמרתי, ואני לא מדבר יותר. אני עוצר כאן", ענה הילד הנבוך.
"זכיתי לאהוב". צלילים מחבקים בקליפ מרגש
למרות הסערה האדירה שעוררה יציאתו של עברי מהארון קבל עם ועיתון, אפשר לומר שלצד הגבות שהורמו היו גם לא מעט כאלה שסודרו.
עניין אישי, כזה שהורס את הקריירה אמרו פעם, והוא - הוכיח אחרת. לגמרי. החשיפה של עברי השפיעה באופן אדיר על יצירתו, ועל חייהם של המוני צעירים בארון ומחוצה לו, שהתחברו מאוד לטקסטים וללחנים, לתהליך שהוא עבר - והם עברו.
למרות התקרבותו עם השנים לגורמים דומיננטיים בקהילה כדוגמת גל אוחובסקי, עברי לא יצא מעולם בהצהרות גאות קיצוניות או מתריסות. הוא אמנם דאג להופיע במצעדי הגאווה לפני וגם בזמן TYP, אך נדמה שמלך המיינסטרים שמר על אופיו גם בעניין זה - הן ציבורית, והן אישית.
גם לאחר שיצא מהארון המשיך להימנע משיתוף העולם ואחותו בחייו הפרטיים, והכי רחוק שהוא הלך וששמענו ממנו בעניין, היה כששר את הצלילים המחבקים של "זכיתי לאהוב" (ויש לציין גם את הקליפ לשיר, אחד המרגשים שנראו במחוזותינו).
מספר רומנים הודבקו לו, חלקם היו קשקושים מוחלטים, חלקם או ליתר דיוק ה-רומן מהעבר שלו, תאם בדיוק את אותה תבנית "סמי-סטרייטית" שהיכרנו. בן זוגו במשך שנים ארוכות היה יניב ויצמן, אז קצין בדרגת סרן, לימים חבר מועצת העיר תל-אביב ויועץ ראש העיר לענייני גייז.
"יאן" בבכורה של "מישהו פעם", נובמבר 2013 (צילום: IvriLiderFanTV)
מפתיע היה, אם כן, לגלות באלבומו האחרון של עברי שיר אודות בן זוגו בשלוש השנים האחרונות, יאן בוילה, הצעיר ממנו ביותר בעשור. יאן הוא איש הייטק מגרמניה שפגש את עברי בארץ כתייר, ולבסוף עשה עלייה לטובת בן הזוג, הכוכב המקומי. "אני רוצה להקים משפחה, שנינו רוצים", אמר בראיון נדיר שהעניק יאן ל"ערב טוב עם גיא פינס". לידר הנהן בהסכמה, וחיזק פעם נוספת את תדמית הגיי הסטרייטי ביותר בישראל.
המנטור המוערך
עם ביסוס מעמדו בלב התרבות הישראלית, ואחרי אינספור שיתופי פעולה - בהם עם ריטה, שרון חזיז, שרית חדד ורבים אחרים, היה זה אך טבעי שלידר ימצא את עצמו גם בלב הפריים-טיים הישראלי.
למרות פניות רבות מתוכניות קודמות, הוא החליט לעשות זאת רק כשהגיעה הצעה שמנה ומכובדת מ"אקס פקטור", שם צפינו בו כמנטור של קבוצת הלהקות, ובה גם "פיוז'ן" שהורכבה תוך כדי התוכנית והגיעה עד לגמר (והתפרקה קצת אחרי, אבל לא שזה באמת משנה).
כמו כל יוצר שלוקח על עצמו תפקיד שכזה הכולל גם שכר מכובד ביותר, נשמעו גם המצקצקים שדיברו על תעשיית האינסטנט ורדידות התכנים אותם לידר ושכמותו מביאים אל המסך. הוא מצדו, קיבל ליטוף לאגו (אין ספק מי היה הסיימון קאוול של העונה), וגם ביסס את מעמדו לא רק כיוצר מוערך במוזיקה המקומית, אלא גם ככזה מספיק משמעותי שעל כתפיו מונח דור ההמשך של היוצרים והמבצעים בישראל.
עברי וכוכבי "אקס פקטור" מבצעים את "הכוס הכחולה"
לצד העבודה באקס פקטור, אפשר לראות בלידר מנטור גם של ג'וני גולדשטיין, שותפו ל-TYP. בגיל 23 בלבד, החצי הצעיר של הצמד זכה להדרכה אישית ומקצועית שרבים היו יכולים רק לחלום עליה.
אייקון אופנה
עברי לידר של 2014 כבר לא חושש מהתווית הכל כך בזויה בישראל (וכל כך חיה ובועטת בעולם) הנקראת "התמסחרות", זו שאולי דבקה בו לאחר כניסתו ל"אקס פקטור".
תווית אחרת שדווקא מצאה חן מאוד בעיניו היא זו על קולקציית הבגדים בעיצובו, שהפציעה במהלך העונה הקודמת של "קסטרו". אם לא יצא לכם להיתקל, תוכלו לנחש זאת לבדכם. גם כאן מדובר בז'קטים ופרטי אופנה קלאסיים, לא שוברי מוסכמות ולא פרובוקטיביים במיוחד. ממש כמו האדם.
אם היה זה הצעד החכם בקריירה של לידר או לא, אפשר להתווכח - אבל ללא ספק מדובר באחד המהלכים המעניינים שעשה, כאשר אחרי שנים של מחמאות שיקיות, ביסס עצמו גם כאייקון אופנה. תואר כמעט הכרחי כשאתה נחשב לאחד ממאה הגייז הנחשקים בעולם.
ומה הלאה?
40 זה ה-20 החדש. אם יש מסר אחד שאפשר ללמוד ממסלול הקריירה של לידר - הוא זה. הגיל הוא רק מספר עבורו, ומי שהצליח להמציא את עצמו מחדש לקראת גיל 40 ולהפציץ את תעשיית הבידור עם עולם תוכן עשיר ופורץ דרך אחרי כמעט 20 שנות יצירה, אין ספק שגורלו ללוות אותנו כאן, לעוד שנים רבות.
מזל טוב, עברי.