שתף קטע נבחר

 

תקלת האשראי: עשרות רשתות נפגעו

רשתות מזון, הלבשה וחנויות נוחות נפגעו מהתקלה. רמי לוי: "הפסדתי 200 אלף שקל, אז לא אתבע בגלל זה, אבל הם צריכים לפצות צרכנים". מנכ"ל שב"א, האחראי על העברות הנתונים: "שלשום הכנסנו תוכנית אוטומטית חדשה. היא עבדה. אלא שאתמול בערב, היא הופעלה במקביל עוד פעם, גם ידנית על ידי אחד העובדים וזה גרם לתקלה"

חברת שירותי הבנקאות האוטומטיים (שב"א), המקשרת בין מסופי האשראי בבתי העסק לבין חברות האשראי, כינסה אחר הצהריים (ה') מסיבת עיתונאים בעקבות התקלה הנרחבת שאירעה הבוקר. החברה היא מונופול הנמצא בבעלות הבנקים, ומקור התקלה שאירעה במסופי ריטליקס שמהווים 20% מכלל המסופים בישראל, היה במערכות שלה.

 

 

צילום: ניצן דרור

צילום: ניצן דרור

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

חברת שב"א מתפעלת את התקשורת בין המכשירים בנקודות המכירה ובין חברות האשראי לצורך אישורי עסקות, והיא האחראית הבלעדית להעברת המידע בין המסופים בבתי העסק ובין הסולקים וחברות כרטיסי האשראי. מדי יום שולחת שב"א קובץ נתונים לחברות המפעילות את מסופי האשראי. קובץ הנתונים שנשלח מחברת שב"א, לחברת ריטליקס – אחת החברות המספקת מסופי ותוכנות סליקה לבתי עסק, לא היה תקין.

 

עשרות בתי עסק מתחומי המזון, ההלבשה, הדלק וחנויות הנוחות נפגעו מהתקלה. היא אירעה אמנם במהלך הבוקר, אך משך התקלה השתנה בין רשת לרשת וכרגע לא ברור בדיוק כמה בתי עסק נפגעו ממנה. כמו כן, לא ידוע מה גובה הפגיעה בקופות, שכן ברשתות שנפגעו לא ששים להסגיר נתונים.

 

"פגיעה במחזור של מיליון שקל"

רמי לוי אמר ל-ynet: "התקלה החלה בלילה, אנחנו גילינו אותה בבוקר והיא נמשכה אצלנו מ-7:00 עד 9:00. זה מיליון שקל במחזור – הפסד של 200 אלף שקל".

 

תתבע אותם? תבקש פיצויים?

 

"בשביל 200 אלף שקל, אני לא יודע אם אלך לתבוע. אין לי מושג. מה שכן אני אבקש מהם שיתנו לי משהו כדי לפצות את הלקוחות שלי שמילאו עגלות ונאלצו לעזוב אותן. שישחשבו על איזה רעיון".

 

יוסי שלו מטיב טעם, אמר ל-ynet: "התקלה התגלתה אצלנו אתמול ב-1:00 ותוקנה בסביבות 10:42. יש נזק, אך אנחנו לא יכולים לאמוד אותו כעת".

 

במגה מסרו ל-ynet שעדיין אין הערכת נזק, "תהיה בשבוע הבא". בשופרסל וחצי חינם שמחזיקות גם הן במסופי ריטליקס, נמנעה התקלה, הואיל ומדובר בדגם שונה של מסופים.

 

על פי הערכות גורמים בענף, היקפי הנזקים לבתי העסק באומדן ראשוני יכולים להגיע לכמה מיליוני שקלים. עם זאת ייתכן ובחלק מהרשתות ובתי העסק קיים ביטוח נגד תקלות תקשורת וכשלים במערכות המחשוב.

 

"שלשום הכנסנו תוכנה אוטומטית חדשה"

גדעון מלוויצקי מנכ"ל שב"א סיפר במסיבת העיתונאים: "הבוקר בשעה 7:30 נודע לנו שיש בעיית התקשרות וביצוע עסקאות מול שב"א, אנחנו משדרים כל יום מספר פרמטרים. אחד הפרמטרים הוא שער הדולר. הוא קיבל בטעות את הערך אפס. וזה גרם למסופים מסויימים של יצרן מסויים (ריטליקס – א.ר.) לבעיה".

 

מלוויצקי הוסיף "עד לאחרונה היינו מקלידים ידנית את הנתונים שאנו מקבלים מבנק ישראל. שלשום הכנסנו תוכנית אוטומטית חדשה. היא עבדה. אלא שאתמול בערב, היא הופעלה במקביל עוד פעם גם ידנית על ידי אחד העובדים וגם אוטומטית וזה גרם לתקלה. בערך בשעה 10 בבוקר עלינו על התקלה הזו, סידרנו את זה תוך דקות ספורות ועד השעה 11 וחצי הבעיה נפתרה".

 

משעות הבוקר התקבלו עשרות דיווחים על תקלה ברחבי הארץ בסליקת כרטיסי אשראי. לקוחות דיווחו כי אינם מצליחים לבצע עסקאות בתחנות דלק ובמרכולים. התקלה היתה בעיקר בתחנות דלק ובין היתר בסניפי הרשתות מגה, הום סנטר ורמי לוי.  בשב"א סרבו להתייחס לנזקים שנגרמו לבתי העסק כתוצאה מהתקלה.

 

כאמור, התקלה התרחשה לאחר שבקובץ הנתונים שהגיע מחברת שב"א היתה טעות בפרמטר שער הדולר, ונרשם שערכו הוא 0. בחלק מהמסופים שאינם תומכים במטבע זר - לא היתה תקלה, אולם באלו שבהם ניתן לבצע עסקאות במט"ח – הקובץ גרם לשיבושים.

 

עם תיקון התקלה נמסר מחברת שב"א, כי היא "השפיעה על פחות מ-10% ממסופי האשראי הקיימים במערכת האשראי". שב"א הבהירה כי "אין מדובר באירוע זדוני או במתקפת סייבר, אלא בתקלה תפעולית. במהלך הטיפול בתקלה לא הייתה זליגת מידע מתוך המערכות של חברת שב"א".

 

יש לציין כי המערכת משרתת למעלה מ- 120 אלף בתי עסק וכמיליארד עסקאות בשנה.

 

גם השב"כ החל בבדיקת המקרה, אך התברר כי אכן מדובר בתקלה תפעולית ולא במתקפת סייבר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
סניף רמי לוי, הבוקר
צילום: ירון ברנר
מומלצים