כך תזהו אם הסמארטפון מזויף או מחודש
בעקבות החיבה של הישראלים לטלפונים סלולריים, יש בשוק לא מעט רמאים שמוכרים לנו שקרים. בישראל מסתובבים מכשירי סלולר משומשים שנמכרים כחדשים, מכשירים יקרים עם חלקים זולים, מכשירים שנמכרים בלי אוזניות בערכה, או עם מטען לא מקורי. ויש גם מכשירים מזויפים. הנה טיפים כיצד להישמר מהתופעה
בשלהי 2012, רגע לפני שהמהפכן הסלולרי משה כחלון, מקפל את הדגל ופורש מתפקידו כשר התקשורת, הוא מחליט להשלים רפורמה אחת קטנה. כזאת שאמורה היתה לנקז את השומן ממחירי מכשירי הסלולר, מחירים ששלוש מפעילות הסלולר הוותיקות ניפחו בעשרות אחוזים, כדי להעשיר את הקופה.
- צרכנים: סמארטפונים מעוכבים במכס
- סלקום: חוב של 0 שקלים תפח ל-5 שקלים
- "אני יודע שיש לכם כלב ויודע איפה בעלך עובד"
כחלון ומשרד התקשורת ביטלו את הדרישה לרשיון סחר ואישור סוג לצורך ייבוא מכשירי סלולר, כדי שהמפעילות לא יהיו הדלת הראשית שצרכנים יתדפקו עליה בבואם לרכוש מכשיר סלולרי. כך, יבואנים פרטיים יכלו להוריד מחירים. זו היתה רפורמה טובה לצרכנים, אך היא עדיין לא הורידה מאוד את המחירים ומנגד היא הגדילה את מספר הזיופים והתיחמונים, כך טוענים בשוק הסלולר. כדי ליהנות ממחירים נמוכים בלי דאגות לטיב המכשיר - הצרכן צריך לדעת איך לקנות וממי לקנות.
לא קל לזייף מכשיר סלולרי, בטח לא של אפל או סמסונג, או LG ו-HTC, אבל מי שמצליח – מרוויח בענק וגם מי שסוחר במכשירים כאלה לא יוצא נפסד. זיוף לא חייב להיות העתק של המכשיר המקורי (למרות שגם יש כאלה שמסתובבים בשוק), זה יכול להיות גם מכשיר משומש שנמכר כחדש, מכשיר משוחזר עם חלקים זולים שנמכר כחדש, מכשיר שנמכר עם אוזניות לא מקוריות, או עם מטען שנראה מתאים, אך למעשה הוא זול יותר, עם אמפר נמוך שעלול לשחוק את הסוללה או לגרום לפיצוץ.
אחת הסיבות לכך שרוב השוק עדיין שייך לחברות הסלולר - רמאויות
"הרפורמה בייבוא הסלולר היתה טובה. היא הובילה להגדלת התחרות בענף וכפועל יוצא להורדת מחירי המכשירים", אמר ל-ynet מנכ"ל רשת מכשירי הסלולר בסט מובייל (מקבוצת ח.י) עמי צים, "יחד עם זאת, חשבנו שהיא תהיה יותר מהירה, אבל שוק הסלולר בארץ עדיין לא דומה לשוק מסכי הטלוויזיה. 60% מהשוק עדיין שייך לחברות הסלולר ורק 40% לשוק הפרטי ורמאויות זו אחת הסיבות שצרכנים עדיין לא לגמרי בוטחים בשוק הפרטי.
"כמו שבעבר היו זיופי וידיאו, ככה יש היום בשוק לא מעט זיופי סלולר. זה ענף עם תדמית שלילית. המכס לא צריך להתמקד בצרכנים פרטיים, אלא במבריחים הגדולים. השוק מוצף במכשירים מחודשים ובזיופים שנמכרים כחדשים. הצרכן מאבד את ביטחונו וחוזר לנקודת המוצא, קנייה ביוקר דרך אחת ממפעילות הסלולר. לא חבל"?
איפה הישראלים קונים מכשיר סלולרי
צרכנים יכולים לקנות סמארטפון בכמה ערוצים:
1. חברות הסלולר: בעבר הן הפקיעו מחירים בבוטות, כיום חלקן משתדלות להתחרות במשווקים הפרטיים, אך לרוב, המחיר אצלן עדיין גבוה ב-10%-40% ממחיר השוק בגין המכשירים. היתרון שלהן: יש "אבא ואמא" למכשיר. החיסרון: המחיר, שיטות מצליח למיניהן והתדמית החזירית.
2. רשתות חשמל וסלולר: בסט מובייל, הום סנטר, מחסני חשמל ואחרות. היתרון: המכשר מגיע מבית אמין, ברוב המקרים. החיסרון: לפעמים המחירים אצלן לא פחות גבוהים ממחירי חברות הסלולר וגם הן נופלות לפעמים באמינות.
3. חנויות פרטיות – לעיתים הן מציעות מחירים נמוכים במיוחד. החיסרון: אמינות שלעיתים מוטלת בספק. מומלץ לקנות בהן כשהחנות מוכרת או ותיקה ובעיקר - כשהיבואן הוא נותן האחריות ולא בעל החנות.
4. רכישה באמצעות הזמנה או יבוא מחו"ל - יתרון: מחירים נמוכים, מבחר רב של מוכרים ודגמים. חיסרון: המוכר המרוחק עלול לסדר אותך באי אלו דרכים, אפילו אם קנית דרך אתר אמין.
בידקו: מי מספק את האחריות
אחריות גם בייבוא מחו"ל: היבואניות הרשמיות לא תמיד מספקות אחריות בינלאומית ואם המכשיר יתקלקל יתכן שהתיקון במסגרת האחריות ינתן רק במדינה ממנה הצרכן רכש את המכשיר. כדאי לבדוק זאת מראש.
בידקו מי היבואן: רוב המכשירים הנמכרים ברשתות הפרטיות ואצל ספקיות הסלולר מיובאים ע"י יבואן רשמי או מקביל. מה ההבדל בין ייבוא רשמי למקביל מבחינת האיכות? כל עוד היבואן המקביל אמין – אין ממש הבדל עבור הצרכן.
יבואן רשמי הוא יבואן אשר מקבל אישור והסמכה מהיצרן הבינלאומי ובכך ישנה התחייבות של היבואן לספק אחריות מלאה, מעבדות עם טכנאים מקצועיים ומוסמכים, חלקי חילוף מקוריים, הדרכה ותמיכה בעברית מלאה.
יבואן מקביל מייבא באופן חוקי לארץ, רק שהוא לא הנציג הרשמי של היצרן. דוגמא לייבואן מקביל - רם-פל, חברת בת שלRCS העולמית המשווקת מכשירים ב-127 מדינות, דוגמאות נוספות הן החברות אורפארק, שיאקום ומובייל BD. החברות האלה משווקת לכל הרשתות הפרטיות ומחזיקות במעבדה עם טכנאים מוסמכים וחלקי חילוף.
אחריות הניתנת על אביזרים נלווים – אם היא נמוכה מ- 12 חודשים, סביר להניח שהאביזרים אינם מקוריים והם תחליפים סיניים זולים שעשויים לפגוע במכשיר עצמו ואף לגרום להתפוצצותו. חשוב לבדוק על אלו חלקים ניתנת האחריות ומי היבואן, כי הוא זה שנותן את האחריות, אם המוכר מתחמק מתשובה - הישמרו. גם בעל חנות או רשת שמחזיקים מעבדה, עשויים להחזיק חלקי חילוף לא מקוריים.
איך תזהו זיוף או מכשיר משומש
מחיר נמוך מדי: אם מצאתם באתר ישראלי אייפון S4 חדש למכירה ב-1,400-1,200 שקל, סביר להניח שהוא לא חדש. לפעמים, ימכרו לכם סמארטפון במחיר סביר, אך עד מהרה תגלו שהמוצר שאינו 100% מקורי, כך שתצטרך להחליף חלקים כל הזמן. באופן הזה, המוכר עושה עליכם קופה.
איך נזהרים? מנהל מעבדת באג חיים קפוזה: "רוב היבואנים, הרשמיים והמקבילים, ימכרו את הטלפונים היקרים בטווח של 300-200 שקל. אם המחיר נמוך משמעותית – זה אומר שהמכשיר, גנוב, מחודש, משומש, או מזויף".
בידקו את הת.ז של המכשיר: • לכל מכשיר יש מספר סידורי המשמש כ "תעודת זהות" המונפקת לו בעת הייצור. לרוב, המספר יהיה בן 15 ספרות. לפי המספר הסידורי נוכל לדעת אם המכשיר תואם לאריזתו ואם הוא מכשיר חדש. לת.ז של המכשיר קוראים: International Mobile Equipment Identity (IMEI).
המספר הסידורי חייב להופיע ב- 3 מקומות ולהיות זהה בשלושתם: בגב המכשיר מתחת לסוללה (במכשירים בהם הסוללה לא נשלפת המספר הסידורי יופיע בגב המכשיר או לחילופין על תושבת/מגירת הסים), על הקופסא ובצד המכשיר. המיקום השלישי הוא על צד המכשיר: כשמקישים #06#* זה חושף את תעודת הזהות של המכשיר שמופיעה על הצד. אין תאימות? יש עוקץ. מומלץ לבדוק את שלושת המיקומים האלה וכן, להוציא את המכשיר מהקופסא בחנות ולבדוק אם המספר מופיע על הצג. אפשר גם לחפש את מספר ה-IMEI בגוגל ולראות אם הוא קיים שם ומה גילו של המכשיר.
בסמסונג- בגב המכשיר
איך המכשיר נראה? חפשו באינטרנט או אצל חברות הסלולר: למרכז המכירות של מפעיל סלולרי כלשהו, רק כדי לראות איך המכשיר נראה. או היכנסו לאתר שנקרא GSMarena.com אם תכתבו את שם המכשיר יופיעו תמונות רבות שלו מכל כיוון אפשרי. גם סרטוני יוטיוב זו אופציה טובה.
הקופסא לא תואמת למכשיר: בגלקסי 3, צבע המכשיר חייב להיות תואם לצבע הקופסא. כך גם ב-LG.
איך מזהים: מבקשים לפתוח את הקופסא בחנות. אז בקשו לפתוח את המכשיר בחנות (בידקו קודם מה זה אומר לגבי מדיניות ההחזרה והאחריות. בחנות או רשת ידידותית ונוחה לצרכן - הפתיחה לא תשפיע על שתי אלה, לא משנה מה אומר החוק.
בסאני תקשורת, היבואנית הרשמית של סמסונג מובייל בישראל, ממליצים לחפש את מדבקת שירות ה-fota שהוא שירות עדכון גרסאות תוכנה "דרך האוויר", ואת מדבקת תו היבואן על גבי מארז המכשיר. שתי מדבקות אלה ממבטיחות שהמכשיר שאתם רוכשים מקורי עם אחריות יבואן רשמי למשך שנתיים. יצוין כי השירות - firmware over the air - מאפשר שליחה ישירה של גרסת מערכת ההפעלה העדכנית ביותר ישירות למכשיר הטלפון ללא כל צורך בהגעה למרכז שירות. השירות ניתן אך ורק למכשירים מבוססי אנדרואיד של היבואנים הרשמיים, ולא למכשירים ביבוא מקביל, מוברחים או מזויפים.
מראה אינו חזות הכל לעיתים גם אם המכשיר לא מזויף, חלקו החיצוני של המכשיר נראה זהה, אך חלקו הפנימי והחומרה שונים.
כך למשל, לסמסונג גלקסי 3S יש כמה גרסאות. ישנה הגרסה האמריקאית, GALAXY S3 i747, עם מעבד בעל 2 ליבות, כדי להוזיל את המוצר עבור האמריקאים. וישנה גרסה אירופאית GALAXY S3 i9300 - עם מעבד בעל 4 ליבות. צרכן שאינו בקיא במכשירים, עשוי להתבלבל ולרכוש מכשיר חלש במחיר זהה למכשיר רגיל.
בישראל, שוכחים להגיד לצרכן שהמכשיר ששווק לאמריקאים עולה 150 דולר פחות והוא יקבל מכשיר פחות טוב. "את באה לקנות רולס רויס ומקבלת סוסתיא", אמר לנו גורם בשוק.
גם לגלקסי 4 יש שתי ורסיות: 9500 וגרסה נוספת: 9505. ל-9500 יש מעבד של 8 ליבות. לגלקסי 4 9505 יש מעבד 4 ליבות, אבל הוא כבר תומך בדור 4, מה שהמכשיר השני לא עושה. אז כאן – למכשיר הזה יש יתרון ולמכשיר הזה יש יתרון. רק חשוב שהמוכר יסביר את התירונות האלה.
חלקים לא מקוריים
המסך לא מקורי: צרכן קנה אייפון S4 זול, רק שהסתבר לו שהמסך של המכשיר ככל הנראה נשבר והמוכר החליף אותו במסך סיני זול.
איך נזהרים? ממששים ומתפעלים אייפון S4 בכמה מקומות לפני הקנייה. כך תזהו אם איכות מסך המגע כלל לא דומה לזו של אייפון S4.
הסוללה לא מקורית: הסוללה הפנימית של סמארטפון, עולה למוכר 50 שקל. סוללה זולה, תחליפית, עולה לו 20 שקל. אז למה שלא יחליף ביניהן? עקב כך, הצרכן מקבל מכשיר עם סוללה שלא מותאמת ב-100% ותוקפה עלול לפוג מוקדם מהצפוי.
האוזניות לא מקוריות: אוזניות מקוריות של אפל עולות לקמעונאי 90-70 שקל ולא מקוריות: 20 שקל. הן נראות זהות לחלוטין, כך שאפשר להחליף אוזניות מקוריות בלא מקוריות בערכה. אוזניות שאינן של אפל עולות לקמעונאי 50 שקל ולא מקוריות: 10-15 שקל.
איך מזהים? לצרכן מאוד קשה להבחין בהבדל. לא לכל האוזניות, כמו לאוזניה של סמסונג למשל, יש כיתוב מאוד מובהק. כדאי לשאול את המוכר.
מטען לא מקורי: סמארטפונים מהדורות האחרונים, צריכים מטען של 2.4 אמפר. עד לדור המכשירים הזה, המטענים היו זקוקים ל-1 אמפר. אז חנויות מסוימות או יבואנים מסוימים, מחליפים את מטען 2.4 אמפר ונותנים לצרכן מטען 1 אמפר. דופק הסוללה במכשיר. מוצאת עצמך עם מכשיר שנכבה לך. מטען של 1 אמפר עולה לקמעונאי 10 שקלים ו-2.4 אמפר עולה לו 30 שקל.
איך מזהים? בודקים את כיתוב האמפר. חיים קפוזה: "הסיבה שלפעמים מוכרים מכשירים בלי מטען כי כי לוקח לו זמן לקבל את אישור מכון התקנים. זה בסדר לקנות מטען בנפרד, אך ורק אם הוא מקורי ולא מוסיף לעלות. למשל יש חנויות שמוכרות סמסונג בלי מטען, אבל מספקות 'בצד' מטען מקורי של סמסונג בייבוא של סקיילקס שהיא היבואנית הרשמית של סמסונג. אם ההספק הוא אותו הספק – זה בסדר".
מוכרים ערכה בלי אוזניות: ל-LG יש אוזניות מיוחדות שעולות למשווקים 120 שקל. אז למה למכור אותן עם המכשיר, כשאפשר לא למכור אותן עם המכשיר? חלק מהנוכלים מחליפים אותן באוזניות זולות ואחרים פשוט מוציאים אותן מהערכה.
איך נזהרים? חשוב מאוד לבדוק קודם כל, באינטרנט, איך נראית ערכה של המכשיר שאתה עומד לקנות ומה היא כוללת. שלא יהיה חסר בה כלום.
המוכר חוסך עלייך: בסיכומו של דבר, כשהמוכר מוציא מהמכשיר את הסוללה המקורית ואת האוזניות המקוריות והמטען – הוא חוסך לא מעט כסף. וכשאתה חוזר לחנות, כדי לקנות סוללה או מטען חדשים, הוא ימכור לך את המקוריים שהיו אמורים במילא להיות שלך.
הטעיה: צרכן נכנס לזאפ ורואה שחנות מסוימת מציעה את המחיר הכי נמוך על סמארטפון. החנות מצהירה שהסמארטפון כולל כבל USB, אוזניות וסוללה. רק כשהצרכן יגיע לחנות הוא עשוי לגלות שהאביזרים לא מקוריים. המוכר יגיד לו: "התחייבתי שיהיו אביזרים, לא התחייבתי שהם יהיו מקוריים".
הפיתרון: להתקשר לחנות ולשאול מראש.
מכשירים משומשים או מחודשים
מכשירים מחודשים (refurbished) – אלה מכשירים משומשים, אבל די חדשים, שהוחזרו אחרי זמן קצר לחנות. בארה"ב, קמעונאים מוכרים מכשירים כאלה במוצהר, במחיר נמוך ממכשיר חדש. בארץ כמובן, יש גם חנויות, רשתות ואפילו נתקלנו בחברות סלולר שעובדות על על צרכנים.
איש טכני סיפר ל-ynet: "בארה"ב אפשר לקנות מכשיר סלולרי להשתמש בו ולהחזיר ואז הוא הופך להיות מכשיר מחודש. הוא נראה חדש, אך נמכר כלא חדש. יש חבר'ה שמביאים קרטונים כאלה מחו"ל. לוקחים את המכשיר, שמים עליו פאנל ופאנל קדמי כך שהוא נראה חדש ומאפסים אותו. נתקלתי במכשיר שנראה חדש אבל היה בן שנתיים וחצי".
מכשיר משומש של מפעילה סלולרית: גם חברות הסלולר מנסות לעיתים לעבוד על צרכנים. אחת מדרכי הזיהוי של מכשיר משומש היא "שאריות" של הצרכן הקודם שנותרו בסמארטפון. למשל: כש"שם המכשיר" שייך לאדם שאינכם מכירים.
מוכרים לכם אייפון 4 או S4 כחדש? היזהרו אין כמעט אייפון 4 או S4 חדשים בשוק. לכן לרוב, מה שתקנו יהיה מחודש. גם חברות הסלולר מוכרות מכשירים מחודשים כאלה. לרוב, הן מצהירות על כך.
שימו לב למדבקת היבואן: חיים קפוזה מבאג מייעץ: "עוד דרך לבדוק שהמכשיר לא משומש היא להסתכל על מדבקת היבואן. המדבקה בדרך כלל מודברת על אחד הברגים שיש בלוח האם. אם היא מקולפת, או קרועה, סימן שפתחו את המכשיר בעבר. זו מדבקת אל חזור. יש כמובן סימנים נוספים שברור שכדאי לשים לב אליהם: כדאי לבדוק אם יש שריטות על המכשיר, מכות, לבדוק את איכות החומר. אם זה נראה כמו משהו זול אז זה בדרך כלל זול".
ויש גם זיופים של ממש. טכנאי אמר ל-ynet: "זו מגפה. באתר bigso.co.il אפשר לראות תואם גלקסי 4 שעולה רק 1,490 שקל. זה זיוף. מוכרים מפוקפקים מוכרים את האלה ומוכרים כגלקסי".
כשקונים מכשיר בחו"ל או מחו"ל
בידקו: יש למכשיר כרטיס סים? כשקונים מכשיר בחו"ל, כדאי לבדוק האם הוא עובד על כרטיס סים או שמא כCDMA- ואז יהיה צריך "לצרוב" את המספר על המכשיר עצמו.
טווח תדרים: בארץ קיימים שני סוגי תדרים: GSM:900/1800 שעליו פועלות סלקום, אורנג', גולן טלקום ו-012 מובייל; ו-WCDMA - 850/2100 שעליו פועלים פלאפון, רמי לוי, הום סלולר ו-HOT. מתישהו בקרוב, יפעל בארץ תדר LTE (רשת דור 4).
בחו"ל ישנם תדרים נוספים. אם צרכן יקנה מכשיר שפועל בטווח התדרים 900/2100 ב-WCDMA וינסה להפעיל אותו ברשת פלאפון, יש סיכוי שהסים שלו יעבוד, אבל עליו לזכור שמתוך 2 תדרים, רק תדר אחד פעיל, מה שעלול ברוב המקרים להוביל לניתוקים בשיחות, איכות שיחה ירודה וניתוקים בחיבור לאינטרנט. במכשיר כזה, בחוץ תהיה לי קליטה מצויינת בדור 3, אך ברגע שאכנס לבית לא אקלוט כלום כי התדר הקצר במכשיר הוא 900 ואילו בארץ התדר הוא 850 ברגע שאין תדר 850 במכשיר, הוא הופך להיות דור 3 חלקי.
איך אבדוק בארץ על אלו תדרים עובד המכשיר כדי שלא ירמו אותי? על גבי קופסת המכשיר יש מדבקה של היבואן ועליה פירוט של כל התדרים הנתמכים. באתר משרד התקשורת מופיעה רשימת התדרים בישראל.
למרות שיש עברית, אין התאמה מלאה לישראל: לא כל אחד חייב שהשפה העברית תהיה מותקנת במכשיר שלו, אך לרוב הצרכנים זה חשוב. יבואנים חאפרים מוכרים גלקסי note 3 בגיור חלקי, מה שגורם לשיבושים במכשיר, למשל, פונקציית העט לא עובדת טוב. במכשירים אחרים אין מקלדת בעברית ולא ניתן להתקין מקלדת בעברית.
הפיתרון: אחרי שמוודאים שז לא פוגע באחריות, מומלץ לפתוח את הקופסא בחנות ולבדוק את פעולות המכשיר.