כמו באתרי היכרויות: כך תמכרו את הדירה
אם אינכם עוסקים בשיווק אבל רוצים למכור את הדירה שלכם, ייתכן שזו תהיה הפעם היחידה שתיאלצו להתמודד עם ניהול מו"מ על רכושכם הפרטי, עם קידום מכירות של מוצר ואפילו עם כתיבה שיווקית. איך עושים את זה? מדריך
החלטתם למכור את הדירה ואתם יוצאים למסע לא פשוט. רק באחרונה פורסם שזמן ההמתנה למכירת דירה בארץ הכפיל את עצמו, ובאין בולם - התהליך ילך ויחריף. אם אתם לא מגיעים מתחום השיווק, זו אולי הפעם היחידה בחייכם שתיאלצו להתמודד עם ניהול מו"מ על רכושכם הפרטי, קידום מכירות של מוצר וכתיבה שיווקית.
מדריכים נוספים בערוץ הנדל"ן של ynet:
- השאלות שרוכשי הדירות שוכחים לשאול
- איך משפיעה הסביבה על מחיר הדירה שלכם?
- מה עדיף - דירה מקבלן או דירה יד שנייה?
- עוד סיפורים חמים - בפייסבוק שלנו
הביטויים הללו אולי נשמעים מעט מסובכים, אבל תתפלאו לדעת שזה אפשרי. במספר צעדים פשוטים, תוכלו לקצר את זמן ההמתנה לסגירת העסקה ואף להרוויח מעט יותר על הנכס שלכם (או לפחות לא להתפשר על המחיר ההתחלתי שביקשתם).
השלב המקדים: מתחברים למציאות
אתם רוצים לצאת ברווח. אז, לפני איקס שנים, שילמתם איקס שקלים. אתם מודעים לעליות במחירי הדירות וחושבים שכיום מגיע לכם לפחות כפול, כי ככה אומרים בחדשות. תשכחו מכל סכום חלומי שגלגלתם בראש ונסו להיות ריאליים. עשו בדיקה קצרה על נכסים דומים באזור מגוריכם, ובדקו במחירון דירות (כמו המחירון של לוי יצחק למשל) מה שווי הנכס על פי קריטריונים של עיר ומספר חדרים.
אחרי שקיבלתם הערכה מציאותית ככל הניתן על שווי המבנה, בחנו את יתרונותיו או חסרונותיו: האם שיפצתם לאחרונה? החלפתם צנרת? יש לכם חניה ו/או מרפסת? מה מצב ארונות המטבח? זכרו שאלה יכולים להופיע כיתרון, אך היעדרם יהווה גם חיסרון. אמנם מדובר בהשפעה מזערית על המחיר הסופי שתרצו לדרוש, אך גם אלפי שקלים בודדים משמעותיים לכל אחד ואחת מאיתנו.
השלב החינמי: יוצאים לדרך
קצת קשה לתחום בזמנים את השלב השני, אבל תוכלו בקלות לעשות זאת בעצמכם: לפני שאתם יוצאים לדרך, בחנו את הסיטואציה הפרטית בה אתם נמצאים. האם אתם לחוצים למכור? מצאתם דירה שהתחבבה עליכם ואתם צריכים את הכסף? החלטתם לצאת במקביל לתהליך של חיפוש דירה ומכירת הנוכחית? אולי בחרתם להתחיל מוקדם על מנת להימנע מלחצים מיותרים? נסו לשער מהו הדד-ליין שלכם, והחליטו שעד חודש לפקיעת התאריך הסופי - אתם נעזרים בכלים חינמיים למכירה.
השלב החינמי לא דורש יותר משעת עבודה, אולי אף פחות. לרשותכם יש לא מעט לוחות מכירה ברשת, ללא עלות, בהם תוכלו לפרסם את הדירה שלכם - ופשוט להמתין לטלפונים מקונים פוטנציאליים. האתגר היחד הוא לגרום לנכס שלכם להיות האטרקטיבי ביותר מבין מגוון המודעות המופיעות בלוחות.
הקפידו לסמן את כל הרובריקות: קונים פוטנציאליים המחפשים לפי כלי חיפוש מתקדמים, עלולים לפספס את המודעה שלכם כי לא ציינתם שהדירה כוללת חניה, מעלית או ממ"ד. בחיפוש המתקדם יכניסו מחפשי הדירות את התוספות הנחוצות להם, וחבל שסימן פשוט של "וי" לא יציג את הדירה הנפלאה שלכם.
הרחיבו במילים בתיבת הטקסט החופשי: לפני למעלה מעשור, כאשר מודעות התפרסמו רק בלוחות המודפסים בעיתונים המובילים, הוגבלו מספר המילים לכל מודעה והנוסח היה אחיד: "שמורה, מסודרת, מטופחת". היום בעידן הדיגיטלי, כבר אין צורך "להתקמצן על מילים" וניתן (ואף רצוי ונחוץ) להרחיב את המלל.
הבליטו את כל היתרונות של הדירה עצמה ושל סביבת המגורים. ספרו לקונים הפוטנציאליים אם שיפצתם בשנתיים האחרונות, את גודלם של החדרים, את איכות מוסדות הלימוד באזור ואת הקרבה למרכזי הקניות. נסו לחשוב מהם השימושים היומיומיים שלכם בסביבת המגורים והוסיפו גם אותם בקצרה.
השקיעו בתמונות: חשבו על עצמכם כצעירים רווקים המחפשים אחר החצי השני באתר היכרויות. נכון שחשוב לכם הגיל, מקום המגורים וחשובה גם הסביבה, אבל אם לא אהבתם את המראה - כנראה שתעברו הלאה. אותו דבר עם דירה. הרוכשים הפוטנציאליים עוברים ברפרוף על עשרות מודעות, ועד שלא יתקלו בזו שתגרום להם לדמיין את עצמם גרים בה, הם לא יעצרו.
צלמו את הדירה במצלמה טובה. לרוב מכשירי הסמארטפון מציעים מצלמה איכותית מספיק, אך אם אין כזה ברשותכם - אל תתעצלו וצלמו במצלמה רגילה. בחרו 4 זוויות מחמיאות לדירה, מהן תוכלו להמחיש כמה שיותר. הקפידו לצלם באור יום, בתריסים מורמים. החלל המואר ייתן תחושה של חלל רחב יותר ומזמין.
הקפיצו ושתפו: אחרי ששיגרתם את המודעה המוכנה ללוח, אתם יכולים להיות רגועים. המודעה באוויר והיא נחשפת ל"פוטנציאליים". הקפידו להיכנס אחת לכמה ימים ו"להקפיץ" את המודעה מעלה, דרך ה"אזור האישי". בעידן הרשתות החברתיות, כל מילה שתכתבו בפייסבוק תגיע לקהל רחב של אנשים. נכון, אולי החברים הקרובים שלכם לא מחפשים ממש עכשיו דירה, אבל נסו לבקש גם מהם לשתף את הפוסט שלכם - אולי מישהו מקרב החברים שלהם עשוי למצוא בה עניין.
השלב הלחוץ: זו לא בושה לבקש עזרה
אתם קרבים לדד-ליין, ואחרי שדחקתם ככל האפשר התערבות של גורם חיצוני (שכידוע לא עובד בחינם), הבנתם שאין מנוס. ראשית, חשוב לדעת: עמלת תיווך מקובלת היא 2% מסכום המכירה, אולם גם כאן אתם מוזמנים להיעזר בכישורי המו"מ ולנסות להוריד את הסכום מעט. זכרו שכל מאית האחוז שווה לכם בסוף היום הרבה מאוד כסף.
הדרך הטובה ביותר לאתר מתווך היא מפה לאוזן: שאלו חברים ומכרים שנעזרו בשירותים אלו בתקופה האחרונה, וקבלו המלצות על ה"בולדוזר" המקומי. תוכלו גם לאתר, בחיפוש פשוט באתרי החיפוש, משרד תיווך באזור מגוריכם. לא לחינם הדגש הוא על איש מקצוע אזורי, שכן חשוב שהמתווך יכיר את סביבת המגורים הקרובה על יתרונותיה ועל חסרונותיה. בהצלחה!
הכותב הוא מנהל אתר האינטרנט, לוח WinWin-ידיעות אחרונות