דובאי רוצה להיות בירת האופנה העולמית
אחרי שהקימה את המגדל הגבוה בעולם והפכה שם נרדף לראוותנות ומוצרי יוקרה, דובאי מסמנת את היעד הבא: רובע מעצבים שיתחרה בפריז ומילאנו. איך זה מסתדר עם השמרנות של המפרץ וכיסויי הגוף של הנשים?
"דובאי" ו"לוקסוס" הן שתי מילים כמעט נרדפות. הנסיכות שבאיחוד האמירויות כבר בנתה את המגדל הגבוה ביותר בעולם, הקימה איים מלאכותיים ענקיים בצורת עץ דקל ומחזיקה בצי של מכוניות יוקרה כמו פרארי ולמבורגיני המשמשות את המשטרה המקומית לסיורים שגרתיים ברחובות. עכשיו, כדי לשוות לעצמה קסם רב עוד יותר ולקדם את כלכלתה, העיר לוטשת עיניים לעבר תעשיית האופנה העולמית המגלגלת מיליארדי דולרים בשנה, תעשייה שנשלטת כעת על-ידי ארה"ב, אירופה ויפן.
עוד חדשות מהעולם :
- מפולת סלעים במכרה: חשש לחיי 200 כורים
בעוד אנשים בחלקים אחרים של העולם הערבי עסוקים בהפגנות מחאה, אלימות וטלטלות פוליטיות, גורדי השחקים המודרניים של דובאי, הראוותנות שלה והכישרון שלה לעשות כסף מספקים כנראה הסחת דעת. חברת שירותי הנדל"ן CBRE מדרגת את דובאי כיעד השני בחשיבותו בעולם לקמעונאים בינלאומיים אחרי לונדון. ליותר מחצי מכל רשתות הקמעונאים הגדולות בעולם יש סניפים בדובאי, וכשליש מכל הוצאות היוקרה במזרח התיכון נעשות בדובאי.
אבל אנשי הרשויות בדובאי רוצים יותר. הם רוצים שדובאי תהפוך למרכז של יצירתיות שתמשוך את המעצבים הטובים ביותר באזור. לכן כבר החלו עבודות הבנייה בפרויקט ענקי שנקרא "רובע המעצבים של דובאי", או בכינויו הקצר - D3. האתר מיועד להיות מוקדש לתעשיית האופנה, ויארח בתי אופנה, מלוני בוטיק, דירות יוקרה וכמובן אזור קניות.
השלב הראשון של בניית האתר, שגודלו יהיה 1.7 מיליון מטר רבוע, יעלה כמיליארד דולר ויהיה מוכן בשנת 2015. כך אומרת אמינה אל-רוסתמני, מנכ"לית "טקום השקעות", המפתחת את המקום. היא אומרת שהרעיון הוא לאגד מוחות יצירתיים תחת אותה מטרייה.
בהתחשב בכך שתושבים זרים מהווים קרוב ל-90% מאוכלוסיית דובאי, מעצבים בדונאי אומרים כי העיר היא יעד נהדר עבור מותגים חדשים ויזמים שרוצים למשוך את תשומת לב העולם. גם מיקומה של עיר הנמל, על דרך המסחר בין המזרח למערב, מוסיף לה תועלת.
"דובאי היא כור היתוך", אומרת שאימה גרגש, אחת משלוש אחיות העומדות מאחורי בית האופנה House of Fatam. "יש כאן אנשים מיותר מ-200 מדינות, כך שתמיד יש קהל יעד שונה לספק אפילו מבלי לעזוב את המדינה". מתוך 7.6 מיליארד דולר שהוצאו על אופנה במזרח התיכון בשנת 2012, קרוב לשליש הוצאו בדובאי לבדה.
מעצבים מקומיים אומרים כי יש תפישה לא נכונה שלפיה הנשים הערביות במפרץ - שבאופן מסורתי לובשות כיסויי גוף שחורים על בגדיהן וכורכות רעלות שחורות סביב שיערן ופניהן - אינן נועזות כשהדברים נוגעים לבגדים שהן לובשות מתחת לכיסויים האלה ובפני נשים אחרות. "למעשה הן יותר הרפתקניות ממה שאנשים חושבים", אומרת למיה גרגש, אחת המייסדות של בית האופנה.
המעצבת הלבנונית זיאן רנדור אומרת כי אופנה אינה רק לוקסוס, אלא צורך של ממש בחלק זה של העולם. היא אחת משלוש נשים המחזיקות בבעלותן את רשת חנויות הבוטיק Sauce שלה שישה סניפים באיחוד האמירויות. לדברי רנדור, רוב לקוחות המותג שלהן הן נשים ערביות מהמפרץ שאינן חוששות לנסות צבעים בהירים, תכשיטים ואת הטרנדים האחרונים. "האישה בחלק זה של העולם לוקחת את עניין האופנה
שלה ברצינות רבה", היא מסבירה.
המעצבת הסעודית למה טאהר אומרת כי המותג שלה, Lumi, מצליח ברחבי האזור משום שהנשים הערביות למדו להעריך מוצרים מתוצרת מקומית ולא רק ללבוש מותגי יוקרה בינלאומיים. "הן אוהבות להתרברב ביופי שלהן, אבל יש דרכים שונות לעשות זאת ופלטפורמות שונות. זה יכול להיעשות באופן ציבורי או במפגשים פרטיים, במסיבות ובאירועים", אומרת המעצבת בת ה-27.
מתחם האופנה החדש D3 יוקם במהלך העשור הקרוב. "אנחנו מאמינים שרובע המעצבים של דובאי יהיה שונה ממה שאתה שומע במילאנו או פריז... אנחנו רוצים ליצור זהות משלנו", אמרה אל-רוסתמני.