יכולה לנסוע בשבת לבתי שחזרה בתשובה?
אנחנו מתגעגעים לבתנו שחזרה בתשובה, ותומכים בדרך שעשתה - אך היום היחידי שבו אנו יכולים להתראות עימה הוא שבת. האם מותר לנו להגיע לבקר אותה ברכב? - ומה ענה הרב? תתפלאו
שאלה:
בתי חזרה בתשובה, התחתנה לפני חודש ועברה לגור בבני ברק. אני חייבת לציין שאני מברכת אותה ומתפללת שתמשיך בדרך הזו.
לא מתאפשר לנו להיפגש באמצע שבוע ובמוצאי השבת מסיבות אישיות. האם אנו יכולים (אני, בעלי ובנותינו) להגיע לבתי ברכב לסעודה ביום שישי?
אני מדגישה שאני מברכת את התהליך שהיא עשתה ועושה, ורוצה לתמוך בה בכיוון הזה. אך מצד שני, אני מתגעגעת אליה והיא אלי, ולבעלי ולאחיותיה.
<< לכל השו"תים במדור החדשו"ת >>
תשובה:
הבעיה שאת מעלה, היא קושי ידוע בקשרים בין בני המשפחה, שחלק מהם שומרים מצוות, וחלק אחר אינם
מקפידים על כך. הדבר מביא להתנגשות ערכית: מצד אחד, צריך לכבד הורים ולשמור על קשרים ביניהם - גם אם אינם נוהגים באופן המקובל והרצוי על ילדיהם. תופעות של ניתוק בין הורים לילדים ש"חוזרים בתשובה", הינה תופעה פסולה ואינה רצויה כלל ועיקר. ארוחות שבת משותפות, בוודאי תורמות לקשר החיובי במשפחה.
מצד שני, על פי ההלכה אסור לגרום לאדם אחר לעשות מעשה אסור. הזמנת אורח שיבוא בשבת ברכבו, גורמת לו לעשות איסור בשבת בגלל המארח (אף על פי שממילא הוא נוסע). יש לכך הגדרות הלכתיות של "לפני עיוור", או "מסייע".
על שאלה דומה דן הרב שלמה זלמן אוירבך זצ"ל, שהיה מגדולי פוסקי דורנו (שו"ת "מנחת שלמה", חלק א, סימן לה). הוא נשאל על אדם, "שבא אליו אורח חשוב, אשר איננו שומר תורה ומצווה... ואם לא יתנהג אתו בנימוס המקובל... בגלל זה שמצד הדין אסור ליתן לאכול אלא למי שיודע שנוטל ידיו ומברך... יֵרָאה הדבר כפגיעה ועלבון בכבודו, וזה גם ירגיז אותו מאוד, וייתכן שבגלל הדבר הזה יתרחק... ביותר מהתורה, וגם יבוא לידי כעס ושנאה על כל ההולכים בדרך התורה..."
והוא משיב כי במקרה זה, "נכון באמת לכבד אותו באכילה ושתייה, ולא לחשוש כלל לאיסור של לפני עיוור לא תיתן מכשול... כיוון שאם לא ייתן לו לאכול, הרי ייכשל האורח באיסור יותר גדול (של שנאת המארח)". כלומר, הוא פוסק שעדיף לכבד את האורח במאכלים, אף על פי שלא יברך על אכילתם, כיוון שמניעת הכיבוד עלולה להביא את האורח לידי כעס ושנאה.
אמנם, יש הבדל בין המקרים, שכן בשאלתך מדובר על איסור חמור של חילול שבת, ושם - על מניעת ברכה לפני האכילה. ואף על פי כן, אפשר ללמוד מדבריו עיקרון חשוב, שאיסור "לפני עיוור" נדחה בגלל איסור חמור יותר של שנאה ופגיעה באחר.
ואלו האפשרויות:
לכן, צריך להשתדל למצוא דרך לארֵחַ אתכם, ולא לגרום לריחוק. האפשרויות הקיימות (לפי סדר העדיפות)
במצב זה הן, לדעתי, כך:
א. שיזמינו אתכם לכל השבת. ב. שתבואו לפני שבת (אם אחר כך אתם נוסעים, זה לא עניינם).
כל זה בתנאי שהדבר מקובל על בתך ועל בעלה, ולא יגרום למתח ביניהם. לפעמים הם עלולים להתנגד בגלל היחס של השכנים והחברה, שהיתר כזה אינו מקובל עליהם. לכן, צריך להיות קשוב ורגיש לתחושותיהם.
מאחל שתצליחו למצוא את הדרך המקובלת על כולם, כי כאמור, הקשרים בין בני המשפחה חשובים מאוד-מאוד. כל טוב (משיב: הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר).