שתף קטע נבחר

פייסבוק: מלחמות הלייק

הרשת החברתית הגדולה בעולם משיבה לטענות בלוגר, על אודות לייקים מזוייפים. הם לא ממש סותרים את טענותיו. אולי כי אי אפשר

לצד חגיגות העשור יש לפייסבוק, הרשת החברתית הגדולה בעולם, גם בעיות. לאחת מהן יש שם: קוראים לו דרק מולר (Derek Muller). הוא בלוגר, יוטיובר (יותר ממיליון מנויים) ופרשן מדע שטען שיש כשלים בדרך הפעולה של פיד פייסבוק בסרטון קודם שהעלה לרשת, וכעת הוא אומר שיש כאן אפילו סוג של הונאה. למה זה כל כך מפריע לפייסבוק? כי יש לו מיליוני צפיות לסרטונים. איך אנחנו יודעים שזה מפריע? כי היא טורחת להגיב.

  

 

 

אבל קודם הטענות: בסרטון החדש שנקרא "הונאת פייסבוק", אומר מולר כי הרווח של הרשת מתבסס על לייקים מזוייפים, ושבניגוד להצהרה של פייסבוק כי ניקתה את הרשת, הבעיה נמשכת. כדי להוכיח זאת, פתח מולר את עמוד החתול הוירטואלי.  בעמוד נכתב "כאן נפרסם את ההבלים המעצבנים והגרועים ביותר שאתה יכול לדמיין. רק אדיוט יעשה לייק לעמוד הזה".

 

הסרטון הקודם:

 

מולר שילם על קידום העמוד 10 דולר והפנה את המיקוד לאוהבי חתולים בארה"ב ובריטניה. הוא קיבל 39 לייקים מאוד מהר. הפרופילים שעשו לייק הם אנשים שאוהבים המון דברים. 900, 1000 לייקים לפרופיל - לא הגיוני לפי מולר, שהאנשים הללו באמת אוהבים כל כך הרבה דברים. לאחר מכן הוסיף מולר עוד 15 דולר והגיע ל-262 עוקבים. 

 

מולר מדגים את הבעייתיות גם באמצעות הדף שלו בפייסבוק - מה שגרם לו לחשוד. במקרה ההוא, לאחר ששילם על קידום לפייסבוק, הוא הרוויח 80 אלף עוקבים נוספים, במדינות מתפתחות. בודדים היו מעורבים בעמוד (הגיבו, שיתפו או עשו לייק לפוסטים).  

 

 

משתמשים לפי מדינות. הכי הרבה לייקים מהמזרח הרחוק, הכי פחות פעילות ()
משתמשים לפי מדינות. הכי הרבה לייקים מהמזרח הרחוק, הכי פחות פעילות

 

הוא מציין כי דבר דומה קרה גם לכתב BBC עם העמוד שהקים לבייגלים וירטואליים ב-2012. הכתב, רורי קאלן ג'ונס, הראה כי למרות ששילם לפייסבוק על קידום ממומן, רוב הלייקים שקיבל היו מארצות מתפתחות מפרופילים שלא נראים אמיתיים, ושהציגו חוסר מעורבות (לייקים, תגובות). זאת ועוד: העמוד מציע לשלוח בייגלה וירטואלי באמצעות הרשת - למה שמישהו יעשה לייק?

 

עמוד החתולים הגרועים ()
עמוד החתולים הגרועים

 

חשוב לציין: מולר אינו טוען שפייסבוק מרמה במזיד. הוא טוען כי זו נגזרת על עבודת חוות הלייקים. כלומר, ארגונים מחוץ לפייסבוק שמוכרים לייקים בכסף עושים גם לייקים בחינם. למה? מולר חושב שזה כדי שיהיה קשה לפייסבוק לזהות את הפעילות החריגה הזו. הבעיה המרכזית על פי מולר: שילמת כדי להגיע לקהל, אחר כך תשלם על פוסטים שיגיעו אליו - בזמן שהוא בכלל לא מתעניין במה שאתה מוכר.  

 

פייסבוק מכה שנית

תגובת הרשת החברתית הגדולה בעולם לדברים של מולר, הגיעה כשברקע הסרטונים שלו מגיעים למיליוני צפיות. לשון התגובה כפי שנמסרה גם ל-ynet מחשבים: "לייקים מזוייפים אינם עוזרים לנו. בשנתיים האחרונות התרכזנו בלהוכיח שהמודעות שלנו מביאות תוצאות ואפילו עדכנו אותן; כדי להתאים למטרות החברות שמשתמשות בהן. תוצאות מהעולם האמיתי שכאלה, לא היו אפשריות עם לייקים מזויפים. בנוסף, אנחנו ממשיכים לשפר את המערכות שיש לנו כדי לנטר ולהסיר את הלייקים המזויפים מהמערכת".

 

עוד אומרים בפייסבוק: "כדי להיות ברורים, הוא (מולר א"מ) יצר עמוד באיכות נמוכה עם נושא המון אנשים אוהבים – חתולים. הוא הוציא 10 דולר והשיג 150 איש שעשו לייק. יכול להיות שהם אוהבים עוד הרבה דפים. זה לא אומר שהם לא אנשים אמיתיים - הרבה אנשים אוהבים הרבה דברים".

 

והוא עונה

נראה שלא נמאס לו למולר, והוא מגיב לתגובה של פייסבוק. באופן אירוני - בעמוד של החתולים המטופשים. "נכון", הוא כותב, "המטרה הייתה להראות אם אנשים לוחצים לייק באופן עיוור, כולל עמוד שברור שקורא להם אידיוטים אם הם עושים עליו לייק. והם עשו. המשמעות הייתה שהם אפילו לא הביטו על העמוד, וזה גם מגובה בנתונים שיש לי.

 

עוד הוא מוסיף כי זו נראית לו התנהגות לא הגיונית לעשות לייק לעמוד מבלי לדעת לאיזה מותג או לבדוק את הדף קודם. לטענה כי אנשים אוהבים הרבה דברים הוא עונה כי הממוצע הוא 40 לייקים לגולש. הוא ראה אלפים.

 

 

 

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים