צמיג נכון
איזו מידה מתאימה לי, כמה הוא שוקל, איזה פרופיל עדיף ובכלל - עם או בלי פנימית. הגיע הזמן לדבר על צמיגי אופני השטח שלכם, ויש לנו אפילו כמה טריקים וטיפים
יש באופני שטח - או קיי, גם באופני כביש - מספר לא מבוטל של מרכיבים חשובים. וכל אחד מהם, בדרכו, אמור לסייע בחוויית הרכיבה. ובין אלה, אחד החשובים - יש הגורסים אפילו החשוב ביותר, אחרי שרירי הרגליים - הוא הצמיג. אותה חתיכת גומי שחורה האמורה לאפשר לנו לשמור על קו התקדמות נאות, לבלום ולפנות במהירות ובעוצמה שנרצה, ומה בעצם לא.
- לאתר מגזין שטח
שלא במפתיע, הצמיג הוא גם אחד המכלולים הפחות מושקעים, ובוודאי פחות מוקפדים לעומת סעיף המתלים וההילוכים, אם לנקוב רק בשניים. הסיבות לכל מורכבות ורבות, אבל הטעות כולה שלנו. בקיצור, הנה מה שאתם צריכים לדעת על הצמיג.
עם או בלי פנימית
הבחירה האוטומטית לרוכבים תהיה ללא ספק צמיגי טיובלס - ללא פנימית. הם לא בהכרח קלים יותר, אבל הם מאפשרים רכיבה עם לחץ אוויר נמוך יותר מבלי להסתכן בתקר, ומשפרים כך - בדרך כלל - את האחיזה בשטח. צריך גם לזכור כי משקל גלגל עם צמיג כולל פנימית ונוזל נוגד תקרים - גבוה יותר. ואפרופו, הצמיג נטול הפנימית יכיל בדרך כלל נוזל נגד תקרים שיאפשר המשך רכיבה גם עם קוץ או מסמר נעוצים בו. הקרע גדול מדי לנוזל? הכניסו פנימית והמשיכו לרכוב.
החסרונות: צריך חישוקים המיועדים לכך, ומוסך (חנות) אופניים עם אנשי מקצוע. אחרת אתם צפויים לאכול - תרתי משמע - הרבה חצץ וחול, ומהר מאד תחזרו לפנימיות. בשורה התחתונה: טיובלס עדיף.
קרקע רכה? צמיג קשה
בחירת הסוליה ורוחב צמיג הם עניין קריטי. במקרה זה תהיה חייבים להפגין מעט כנות עצמית (לא עניין טריוויאלי), בנוגע לשטחי הרכיבה המועדפים עליכם. כך למשל, צמיג רחב ("2.2 ומעלה) עלול שלא להתאים לשלדה, וימנע כך אפשרות לפינוי בוץ מצטבר. בנוסף, לצמיג רחב יש התנגדות גדולה יותר לגלגול, וברכיבות קרוס-קאנטרי ארוכות הוא עלול לייאש אתכם. הוא נראה טוב, זה נכון, אבל האם אתם באמת צריכים אחד כזה?
ומה עם סוליה? אם אתם רוכבים בעיקר על קרקע מהודקת ויציבה - כמו למשל שבילי בן שמן כרגע - תפיקו את המירב מסוליה בעלת מבנה קוביות נמוך וצפוף. לסוליה כזו התנגדות קטנה יותר לגלגול, ותוכלו גם לרדת מעט ברוחב הצמיג כדי לשפר את המהירות בשבילים הפתוחים ו-או המהודקים.
אם לעומת זאת אתם מבלים יותר בשטח עם דרדרת, סלעים ואולי גם בוץ, תדרשו בכל זאת להרחיב את הצמיג, לבחור ברווחי קוביות גדולים יותר בעל יכולת אחיזה אגרסיבית ויכולת ניקוי עצמי גבוהה יחסית. צמיג כזה יהיה בדרך כלל בעל הרכב גומי רך יותר, במטרה לשפר את האחיזה. מצד שני, אותה רכות תקצר - לעיתים משמעותית - את חייו.
לא בטוחים, לא רוצים להחליט או פשוט רוכבים במגוון שטחים רחב? עבורכם יש צמיגי כלבו, צמיגי-ביניים שאינם מצטיינים בשום תחום אמנם, אך מעניקים פתרונות למגוון רחב של סוגי קרקע. בדרך כלל הם מאופיינים על-ידי סוליה עם קוביות צפופות וקוביות דופן מוגדלות, מתגלגלים בקלות ומשלבים הרכב גומי רך.
חסכון במשקל
הדרך הזולה ביותר לדיאטת אופניים היא לא להפסיק לאכול, אלא להחליף לצמיג מירוץ. המחיר: עלות גבוהה יותר (כמובן) של הצמיג, ודפנות וסוליה דקים מאד ופגיעים. מצוין ליום של תחרות (אם הכל מסתדר כשורה) אבל לא יחזיק לתקיפת סינגל מסולע.
הצמיגים המתקפלים לרוב יהיו קלי משקל, יקרים יותר ועשויים מחומרים אקזוטיים כמו קבלאר, ומתאימים לדהירות קרוס קאנטרי ומרתון. הפשוטים יותר לא יתקפלו, שכן יש להם טבעת תיל בכתף הצמיג. רוכבים הנסמכים על כוח משיכה להנעה, ומעדיפים עמידות על חסכון של מספר גרמים, ייהנו מהחוסן העדיף.
טיפים וטריקים
יוצאים למירוץ אפיק או רכיבת XC ארוכה? הרכיבו צמיג צר יחסית - עד 2.1 - והעלו את לחץ האוויר. אם פני השטח מתאימים, בחרו בסוליה בעלת מבנה צפוף וקוביות נמוכות. זה ישפר מאד את הגלגול, יהפוך את הדיווש ליעיל יותר ויעזור לכם לשמור מהירות על השביל.
מתכננים מפגש עם החבורה בסינגל טכני? לכו על צמיג רחב והפחיתו את לחץ האוויר כדי למקסם את האחיזה בקרקע, ואת יכולת הספיגה של חבטות. לצמיגים רחבים יש לרוב גם דפנות עבות יותר, ההופכות אותם עמידים יותר בפני "צביטות" ותקרים. מידות רוחב מומלצות: XC בטווח שבין 1.9 ל-2.1, AM בטווח בין 2.1 ל-2.3, DH בטווח בין 2.3 ל-2.7
27.5 אינץ' או מה?
אם יש קונצנזוס כלשהו בעניין צמיגים, הרי שהוא מתייחס למידת הגלגל האופנתית ביותר. חצי מיצרני האופניים טוענים שזו מידה שהמציא החצי השני, שלא השכיל לפתח אופני "29 מוצלחים. טענה הפוכה מוטחת כלפי אלה שהמרו את כל הקלפים על "29, והזניחו את המידות הקטנות יותר. בקיצור - ובאופן מאד כללי, מגיב 12 - בחרו באופניים עם גלגלי "29 אם אתם רוכבים בעיקר בשבילים פתוחים ו-XC. הקנס שתשלמו יהיה משקל גלגלים גדול יותר וגמישות שאינה תמיד נעימה, אבל המהירות תפצה על כך.
היתרון של "27.5 מתבטא בכך שהם ירגיש מוכרים למי שרגיל ל-"26. לעומתם, יכולת התמרון הטובה נשמרת, כמו-גם התאוצה. יכולת הגלגול מעט טובה יותר, וכיסוי ק"מ ללא מאמץ הוא עניין פשוט יותר. בסופו של דבר מדובר בפשרה די טובה בין השניים, ועם היצע רחב של שלדות ורכיבי הנעה קל למצא זוג מענג למדי. טיפ: היתרון מורגש ביותר באופניים עם מתלה בעל מהלך של 130 מ"מ ומעלה.
באופן כללי, אם ה-"29 ממוקמים בקצה המהיר-יציב של סקאלת הצמיגים, ה-"26 נמצאים בצד השני בו שולטות חדות-אגרסיביות. אם הצמיגים הגדולים מיועדים למי שרוכב בעיקר בשביל מהיר ואחיד, הרי שהקטנים יותר מתאימים למסלולים טכניים ואיטיים יותר.
במקביל, צמיג 26 יהיה קל יותר מ-27.5 שיהיה קל יותר מ-29. הפערים: בין 50 ל-100 גרם בין המידות. רק שימו לב, ההתייחסות היא לצמיג מאותו דגם, באותו רוחב ומאותו הרכב חומרים. מתי צמיג נחשב לקל? אם הוא שוקל כ-450 גרם ומטה. מתי הוא כבד? 600 גרם ומעלה.