קירות שקופים: הצלם שמביט לאוכל בעיניים
ביקור אצל קצב בשוק בנתניה גרם לצלם רועי שפרניק לתעד מסביב לשעון את שגרת החיים של פרות, עגלים, חזירים ותרנגולות ברפתות, לולים ומשחטות ברחבי הארץ. פרויקט "קירות שקופים" מעניק הצצה אמנותית לא קלה לעיכול על המתרחש בתעשיית המזון מן החי. "אף אחד לא שם עליהם קצוץ", הוא אומר. "הם בגדר רוחות רפאים. חפצים עם עיניים"
בשוק בנתניה - "הקצב קרא לי להיכנס פנימה"
דממה ורוח בבית מטבחיים נטוש
באחד מביקוריו הוא הגיע לבית מטבחיים נטוש. "החוויה שם בלתי ניתנת לתיאור ואולי הקשה ביותר מכל המקומות שהייתי בהם. היה לנו מידע שיש שם כלבי תקיפה והמקום מוקף גדרות תיל, מרושת מצלמות אבטחה עם הרבה שלטי אזהרה. עשינו סיבוב מסביב לבית המטבחיים וגילינו שאריות של עצמות וקרניים ואחר כך נכנסתי פנימה לבד", הוא מתאר.
"המקום היה ענק. בן שלוש קומות, מרתף ולפחות 20 מקררים. ידעתי שיש לי זמן קצוב להוציא תמונות טובות מהמקום הזה. השילוב של הדממה והרוח השורקת מבין כל הפתחים, הגודל העצום של המקום, הריח בתוך כל המקררים שפתחתי בחשש רב שאולי אמצא שם ערימה של ראשים כרותים של חיות".
בזמן הצילום - "משתדל לא לערב רגש"
שפרניק תיעד את המקום ואת האביזרים המשמשים לשחיטת החיות. סכינים, מסורים וסינרים מוכתמים בדם וגם את התאים בהם נשחטות החיות. "האנרגיה הכללית בצירוף החשש שמישהו יתפוס אותי, זו הייתה חוויה עוצמתית מאוד הרגשתי את מה שעברו עשרות אלפי בעלי חיים שנטבחו שם במשך עשרות שנים. אחרי חוויה כזו אין דרך חזרה".
אחרי צילום של תוצר הבשר המעובד ובתי השחיטה, שרפניק עבר לצלם בעלי חיים לפני שסיימו את חייהם בדרך לצלחת. המעבר לא היה פשוט מבחינתו. "אני די מנותק ונעול על המטרה כדי לצלם הכי טוב והכי מהר את כל מה שקורה שם. אני משתדל לא לערב לרגש עד כמה שזה קשה. ברגע שאני מוריד את המצלמה זה כבר סיפור אחר. יש רגש. יש כאב, יש כעס, רצון לשחרר אותם משם. אין לנו שום זכות לשלול מהם את החופש שלהם", הוא מסביר.
"היגיון פשוט של אדם שעומד מול יצור חי"
המראות הקשים בהם הוא נתקל משפיעים על אורח חייו, אך הוא מציין כי הוא ממשיך לתעד את מצב בעלי החיים כדי ליידע את הציבור על המתרחש בתעשיית המזון מן החי. "בעלי החיים זקוקים לקול שידבר בשמם ולכבוד הוא לי להיות הקול שלהם", הוא מבקש להדגיש.
באחת הפעמים תיעד בית מטבחיים בדיר אל אסאד לפנות בוקר והצליח לצלם עגלים רגעים לפני השחיטה. בדרכו חזרה בשביל גישה סמוך, הוא הבחין בפסולת שהגיעה לדבריו לגובה של הר קטן, והכילה ראשים, קרנייים ופגרים שלמים של עגלים, שכלל הנראה היו מיועדים לשריפה. הוא הספיק לתעד את השאריות עד שהתבקש לעזוב את המקום.
שפרניק מקווה כי הצילומים, למרות שחלקם קשים לצפייה יגרמו לצופים לחשוב מחדש על בחירת המזון שלהם. "בעלי החיים נועדו אך ורק למען עצמם ולא למען צרכי האדם. רובנו לא נעשה את הצעד של להביט לחיה בעיניים ולשסף לה את הגרון בשביל ארוחה. אין לנו שום צורך הישרדותי בכך. זה היגיון פשוט של אדם שעומד מול יצור חי".
צילומים נוספים מפרויקט "קירות שקופים" של רועי שפרניק