שתף קטע נבחר
 

קנס של 12 מיליון לנמל אשדוד: ניצל המונופול

הרשות להגבלים עסקיים הוציאה להנהלת נמל אשדוד זימון לשימוע, לפני הטלת קנס של 12 מיליון שקל. הסיבה: ניצול לרעה של כוחו המונופוליסטי בשוק פריקת כלי הרכב. למעלה מ-90% מכלי הרכב שיובאו מאירופה ואמריקה בשנים 2012-2011, עברו בנמל אשדוד

הממונה על ההגבלים העסקיים, דיוויד גילה, הוציא להנהלת נמל אשדוד זימון לשימוע לפני הטלת עיצומים כספיים בהיקף של 12 מיליון שקל בגין "ניצול לרעה של כוחו המונופוליסטי בשוק פריקת כלי הרכב". זימון זה בא בהמשך להחלטת הממונה על ההגבלים מנובמבר האחרון, להכריז על נמלי הים של ישראל כעל קבוצת ריכוז בתחום פריקת המכולות.

 

 

ברשות להגבלים עסקיים מציינים כי בעוד שרכבים המיוצרים במזרח הרחוק מגיעים לישראל אך ורק דרך נמל אילת, בשוק היבוא של כלי רכב המיוצרים באירופה ובארה"ב, אמורה להיות תחרות כאשר ליבואן עומדת האפשרות לבחור בין יבוא דרך נמל אשדוד ליבוא דרך נמל חיפה. עם זאת, מציינים ברשות כי בפועל כמעט כל הרכבים המיובאים מארה"ב ואירופה עוברים דרך נמל אשדוד. בשנים 2009-2011 עברו 99% מהרכבים דרך אשדוד וב-2012 95% מהם.

 

לטענת הרשות להגבלים עסקיים, הסיבה היא שבנמל אשדוד השתמשו בכוחם המונופוליסטי כדי למנוע תחרות מול נמל חיפה. בנמל אשדוד הציעו לחברות המרכזיות המייבאות רכבים מאירופה ואמריקה הנחות משמעותיות על עמידה במכסות של יבוא דרך הנמל. המכסות חושבו כך, שעל מנת לעמוד בהן וליהנות מההנחה, היה על היבואנים להעביר את כל הסחורה שלהם דרך נמל אשדוד.

 

כמו כן, חושדים ברשות להגבלים עסקיים כי גורמים בהנהלת הנמל פנו לחברת ג. דניאל, העוסקת בהענקת שירותים לוגיסטיים לפריקת כלי רכב בנמל, וניסו להגיע עימה להסכם שלפיו היא תעניק שירותי פריקה ליבואנים אך ורק בנמל אשדוד, ולא בנמל חיפה.

 

לאור המידע הזה, שוקלים כעת ברשות להגבלים עסקיים להכריז על נמל אשדוד כמונופול בתחום פריקת כלי הרכב, צעד שכרוך בהטלת מגבלות שונות על פעילות הנמל, ביניהן איסור על הענקת הנחות בתמורה לעמידה במכסות. בנוסף, שוקלים ברשות להגבלים עסקיים להטיל קנסות על הנמל ועל המנהלים שהורו על מבצעי ההנחה.

 

גובה העיצומים נקבע, כאמור, על 12 מיליון שקל. בנוסף מבקשים ברשות להגבלים עסקיים להטיל קנס של 200 אלף שקל על שוקי סגיס, ששימש כמנכ"ל הנמל בתקופה שבה בוצעו, לכאורה, ההפרות. קנס בשיעור זהה מבקשים להטיל גם על סמנכ"ל הלקוחות - אלי בר-יוסף.

 

גובה הקנס נקבע על סמך העובדה שהכנסות נמל אשדוד מפריקת כלי רכב עמדו על 100 מיליון שקל לשנה בשנים 2011-2012 ועל העובדה שלמעלה מ-90% מהרכבים שיובאו מאירופה ואמריקה באותן שנים, עברו בנמל.

 

בנמל אשדוד אמרו היום בתגובה, כי הם לא קיבלו את פניית הממונה על ההגבלים. "כאשר חברת נמל אשדוד תקבל את פניית הממונה על ההגבלים העסקיים, היא תלמד את הנושא ותתייחס בהתאם", נמסר מנמל אשדוד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלעד גרשגורן
נמל אשדוד
צילום: אלעד גרשגורן
מומלצים