שתף קטע נבחר
 

קריאה ללפיד: לקדם בנייה בשכונות העוני

ביקורת הוטחה על הצעת החוק שמקדם האוצר לבנייה במתחמים מועדפים לדיור. בדיון נוסף שערכה ועדת הפנים בנושא, טענו חברי כנסת שהבירוקרטיה המעכבת את הרפורמה בתכנון ובנייה - תפיל גם את החוק החדש. במקביל הועלתה הצעה: לבנות בשכונות עוני במקום בשטחים פתוחים בשולי הערים

בנייה לא רק בשולי הערים? יממה לאחר הביקורת שהוטחה על שר האוצר בדיון על הצעת החוק לבנייה במתחמים מועדפים לדיור, התכנסה היום (ג') ועדת הפנים של הכנסת לדיון נוסף - הפעם כדי להציג חלופות להצעה שמקדמת בנייה בשטחים פתוחים בשולי הערים. אחת החלופות הייתה של עו"ד שרגא בירן העוסק בנדל"ן, שהציע "לשלב בחוק בנייה בשכונות העוני ולא רק בשטחים פתוחים".

 

חוק הותמ"ל - עוד כותרות בערוץ הנדל"ן :

 

בירן ציין כי 190 שכונות העוני העירוניות משתרעות בכל הארץ על פני 150 אלף דונם, ומכילות כשליש מהדירות בישראל - אשר מאכלסות כ-750 אלף משפחות. "המשפחות העניות הן קורבנות של כשל שוק הנדל"ן, כתוצאה מהזנחה רבת שנים. בשכונות העוני לא מתבצעות עסקאות בהיקף משמעותי, שהיו יכולות להשביח את הנכסים, ובגלל הקיפאון העוני עובר מדור לדור", טען.

 

בירן הוסיף כי התחדשות עירונית במסגרת שיקום שכונות העוני נכשלה, למעט מספר הישגים פרטניים. לדבריו, הצעתו תאפשר דיור בהישג יד, בהשכרה וברכישה במתחמי ההתחדשות העירונית הלאומית, ותמקסם את הבנייה בתוך הערים - תוך ניצול התשתיות ומבני הציבור הקיימים.

 

אולם תוכניתו של בירן הייתה ההצעה המעשית היחידה בדיון, שברובו הוטחה ביקורת נוספת על החוק החדש. פקידי הממשלה, ראש מנהל התכנון במשרד הפנים, בינת שוורץ, והממונה על התקציבים באוצר, אמיר לוי, היו הסניגורים היחידים של החוק. היא דחתה טענות לפיהן קיימת כפילות בחוק, בכך ש"הכלים הקיימים משומנים - אבל עובדים בהיקף פי 3 מבעבר. הברירה היא מסלול נוסף או להגדיל את העומס המוטל על הוועדות המחוזיות שהן לא יעמדו בו".

 

לוי דחה את הביקורת לפיה האוצר מחפש בחוק החדש מקורות נוספים להכנסות. "המטרה היא למקסם את השימוש בקרקעות המדינה ולא להגדיל הכנסות", אמר, "אנחנו משקיעים מאות מיליוני שקלים באיתור קרקעות למתחמים; ובזירוז הפינוי של מחנות צה"ל, מפעלי תע"ש ושדה דב ממרכז הארץ. ליזמים אנחנו כבר נותנים מענקים והתחייבויות לממן תשתיות ופיתוח כדי להסיר חסמים ולתמרץ את ניצול היתרי הבנייה הקיימים".

 

"גם החוק החדש ייפול"

עם דברי הביקורת שנאמרו בדיון ניתן למנות טענה גורפת, לפיה מדובר בחוק שאינו נחוץ בטרם מוצו הרפורמות ברשות מקרקעי ישראל ובחוק ועדות הדיור הלאומיות (הוד"לים). "תפעילו היטב או תבטלו את הרפורמות הקודמות שלא היו גרועות כל כך", אמר ח"כ נחמן שי (עבודה). "החסמים שמעכבים את הרפורמות יפילו גם את החוק החדש. גם בעזרתו לא תצליחו לקדם את פתרון מצוקת הדיור בתוך זמן קצר".

 

"לפיד ראוי למחמאה כשהוא מזהה ומתייחס לבעיית הדיור, וגם הקמת חברת הדיור הציבורי להשכרה היא מהלך נכון", ציין ח"כ דב חנין (חד"ש) אך הוסיף כי "הבעיה של החוק הזה שהוא מתייחס רק להיצע ולא לביקוש של אלה הזקוקים לדיור זול - הוא עונה על בעיה שלא קיימת. יש קרקע מתוכננת בשפע, אבל יש חסמים לבנייה. החוק מייצר אונס תכנוני, כפילויות ואי-ודאות קיצונית שרק תקשה על הבונים".

 

חנין הציע לשריין במתחמים לפחות 30% של דירות זולות ובנות השגה ברכישה או בשכירות. ח"כ איציק שמולי (עבודה) ציין כי מלאי התוכניות מספק 250-300 אלף יחידות דיור, אבל הן תקועות בלי תשתיות. "פה חסר מחלף, שם חסר בית חולים", אמר שמולי, "החוק טומן את הראש בחול. הוא מבטא את חוסר האמון במערכות הקיימות ולא מחזק את אמון הציבור בממשלה בגלל יוקר המחייה שמאמיר - למרות כל ההצהרות".

 

אמיר הלר מהתאחדות בוני הארץ אמר שאין הבדל בין מגמת החוק לנצל 80% מאדמות המדינה, לתיקון שהתקבל לא מכבר בחוק הוד"לים - אשר הוריד את קרקעות המדינה ל-40% ממתחמי הדיור הנלווים. "אני לא רואה סיבה מדוע לא לקדם תוכניות בלי קשר לבעלות על הקרקע", אמר.

 

נציג קואליציית הארגונים הציבוריים למען דיור בר-השגה טען שהתכנון בחוק "יהיה על גב הציבור - על חשבון ריאות ירוקות והתרחקות ממרכזי העסקים והתעסוקה". נציג מרכז השלטון המקומי הוסיף כי "החוק יפגע ברשויות המקומיות אם לא תתאפשר הגשת עררים למועצה הארצית לתכנון ובנייה על התוכניות למתחמי הדיור המועדף".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים