שתף קטע נבחר
 
צילום: ויז'ואל/פוטוס

לנשום את החיים: שיעורי יוגה לילדים

ילדים נוטים להתרוצץ ולהוציא אנרגיות עד שהם מותשים, אז איך גורמים להם לשבת בשקט ובלי לזוז? אלירן חביב המעביר בהתנדבות שיעורי יוגה לילדים גילה שלמרות המרץ העודף, הילדים מחפשים את השקט ואת הרוגע בחיים, ומתוך השקט הם גם לומדים על החיים. "בגוף ראשון", הוא משתף

כשסיימתי את הכשרתי כמדריך יוגה לילדים, חיפשתי מסגרת ללמד בה, וכשעידית, ידידתי, הציעה לי להתנדב בעמותת 'חינוך לפסגות', שבה היא עובדת כרכזת, שמחתי לנסות וללמד ילדים שלא התנסו מעולם ביוגה ולפתוח בפניהם את העולם הזה.

 

המפגש הראשון עם הילדים היה מצוין. ארבע קבוצות ילדים הגיעו אחת אחרי השניה, ועברנו שיעור היכרות עם היוגה וסיפורה. הילדים גילו התלהבות רבה. כבר מתחילת התהליך הילדים היו סקרנים לגבי מהי היוגה, וזו סקרנות שקשה לספק, כי אין תשובה אחת לשאלה הזו.

 

כיום אני עובד עם שתי קבוצות ילדים באופן קבוע (בכיתות ג'-ה'), והאתגר לא קטן. הילדים מגיעים ליוגה מאד נלהבים, באנרגיה גבוהה. נכנסים לשיעור, חולצים נעליים ומתיישבים על המזרונים שגייסנו בתרומה.

 

בדרך כלל אנחנו מתחילים בתרגיל "התכנסות" - תרגיל שמטרתו ליצור ריכוז, שקט - או באמצעות נשימה מודרכת עם קערה טיבטית שמייצרת מוזיקה, או באמצעות אתגר שיווי משקל. אח"כ אנחנו מחממים מפרקים, ולמעשה עוברים בתנוחות היוגה השונות - האסנות, בהרפיה ובדמיון מודרך, בפילוסופיה של היוגה ובמדיטציה. הילדים אוהבים מאד את השימוש באבני הזכוכית (שמים אותן על המצח) ובקערה הטיבטית שמפיקה צלילים.

 


תנוחת העץ בשלבים שונים - בשיעור יוגה לילדים

 

יש הבדלים מהותיים בעבודה עם ילדים לעומת מבוגרים. מצד אחד, המבוגרים מחזיקים זמן רב יותר בריכוז ובהקשבה. מצד שני, אני מתרשם שאצל הילדים יש הפנמה ולמידה מהירה יותר, לפחות מילולית. מבחינה גופנית, הילדים עוד גדלים, התבוננות והיכרות עם הגוף היא מושג מעורפל עבורם, שלא כמו אצל מבוגרים.

 

לחתור למקום השקט, הפנימי

הילדות היא תקופה רועשת וסוערת. המקום אליו אני מנסה לחתור בשיעורי היוגה הוא המקום השקט, הפנימי, המתבונן והסביל. עבור הילדים זה מאד מאתגר לא לדבר, לא להתפזר, להתרכז בדבר אחד ולהיות שקטים.

 

יחד עם זאת, אני רואה שזה המקום שהם נמשכים אליו במיוחד ומאד מסוקרנים לגביו. אולי דווקא השבירה הזו של רצף הרעש, וההתכנסות אל השקט, מעוררת בהם את התגובה החזקה ביותר.

 

מהפעם הראשונה שהתנסינו יחד בהרפיה, הילדים חוזרים ומבקשים עוד זמן בהרפיה, ומשהתחלנו לתרגל מדיטציות, הם מבקשים עוד זמן ומנסים להחזיק יותר במצב השקט והמתבונן. אנחנו מגיעים היום אפילו ל-3 דקות שלמות של ישיבה בשקט מוחלט! זה לא מעט.

 

בשבוע שעבר, במדיטציה, אחרי 2 דקות החלו חלק מהילדים לחייך, לפקוח עיניים ו"להתעורר". ילדה אחת נותרה זקופה ומרוכזת במשך יותר מ-3 דקות. הייתי כל כך גאה בה, ראיתי שהיא הצליחה להתחבר למהות העניין.

 

זה בהחלט מרגש לראות אותם יושבים בשקט עם גב זקוף ומתרכזים בנשימה. שבירת רצף הרעש החיצוני והתודעתי היא דבר חשוב ומועיל. מועיל לריכוז, לשקט הנפשי, לשמחת החיים, להסתפקות במועט ולבריאות הפיזית.

 

יוצא לנו בשיעורים גם לשוחח על ענייני התנהגות שנובעים מהיוגה, אבל נכונים גם לחיים בכלל - על הערות מעליבות, צחוק לא במקום, על החשיבות של כל אחד להתרכז במה שהוא יכול ולא במה שאחרים עושים. זה הפן החינוכי שהיוגה מאפשרת לי להגיע עם הילדים.

 

אני מקווה שהעניין ימשיך והילדים יפנימו כמה שיותר מפילוסופיית היוגה. מי ייתן והזרעים שנשתלים במסגרת 'חינוך לפסגות' יגדלו לעצים נושאי פרי בדמות אנשים בוגרים, ערכיים, שקטים ומעורבים. אני מרגיש שבאמצעות היוגה הם מקבלים מתנה אמיתית.

 

  • אלירן חביב, סטודנט בקמפוס "ברושים" של אוניברסיטת תל-אביב ומעביר שיעורי יוגה לחניכי מרכז קרית שלום של 'חינוך לפסגות' .
  • "בגוף ראשון"- מדור המאפשר למתנדבים לספר בעצמם על פעילותם והמקום בו הם מתנדבים. חומרים ותמונות שלחו ל- shlomit-sh@y-i.co.il וציינו - למדור "בגוף ראשון". הפרסום בהתאם לשיקולי המערכת.

     

  • לעדויות נוספות של מתנדבים לחצו כאן.

     

  • רוצים להתנדב? עמותת "רוח טובה" מחברת בין אנשים הרוצים להתנדב וארגונים הזקוקים לעזרת מתנדבים. העמותה מתאימה התנדבות לפי תחומי עניין, שעות נוחות ואיזור מגורים. היכנסו או התקשרו ל-9093*.  


 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חינוך לפסגות
צילום: חינוך לפסגות
צילום: חינוך לפסגות
צילום: חינוך לפסגות
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים