ציר עוקף בנימינה: בואינג רוצה למכור לאיראן
יממה לאחר הפרסום כי ישראלים ניסו להעביר לאיראן חלקי חילוף של פנטומים, נחשף כי בואינג וג'נרל אלקטריק ביקשו להעביר חלפים למטוסים איראניים. מ-1979 נאסר על חברות אמריקניות לסחור עם טהרן
השבוע נחשף ניסיון נוסף של ישראלים למכור נשק לאיראן - אבל יכול להיות שבעתיד הקרוב האיראנים כבר לא יצטרכו את אותם סוחרים קטנים, אלא יקנו ישירות מהחברות הגדולות בעולם. סוכנות הידיעות רויטרס חשפה אמש (יום ו') כי חברות הענק "בואינג" ו-"ג'נרל אלקטריק" הגישו בקשה לייצא חלקי חילוף לאיראן בתקופת המשא ומתן על תוכנית הגרעין.
עוד סיפורים חמים - בפייסבוק שלנו
עוד בחדשות
"אמא, אמא". מתה הילדה שהקסימה את העולם
צפו: פילה פוגשת פילה, לראשונה זה 30 שנה
בשלושת העשורים האחרונים, מאז משבר בני הערובה בשגרירות האמריקנית בטהרן, נאסר על חברות תעופה אמריקניות לקיים קשרי מסחר עם איראן. אבל הסכם הביניים עם איראן, שבעקבותיו החלו שיחות בין המעצמות לרפובליקה האיסלאמית לגבי הסכם קבע, שינה את התמונה.
דובר ג'נרל אלקטריק אמר כי החברה מבקשת מ-2004 אישור להעביר חלפים למנועים של מטוסי הנוסעים האיראניים לצרכי בטיחות בלבד. "אנחנו לא רוצים לקבל פני. זה אך ורק למען בטיחות בתעופה", אמר הדובר ריק קנדי, והוסיף כי החברה תעביר לצדקה כל רווחים מעסקאות כאלו - אם יהיו. בבואינג סירבו להגיב.
החברות האירופיות המתחרות דווקא הגיבו באיטיות יחסית - הן בגלל אי הבהירות בנוגע לסנקציות והן בגלל החשש מתגובה קשה מצד ארצות הברית, שהזהירה אותן לא לחזור ולסחור במהירות עם איראן.
בצי המטוסים של חברת התעופה האיראנית הממלכתית, "איראן אייר" מטוסי בואינג ואיירבאס שחלקם נרכשו עוד ב-1978 - לפני המהפכה האיסלאמית. בכיר איראני אמר לרויטרס כי טהרן תצטרך לרכוש בין 250 ל-400 מטוסים, אם וכאשר הסנקציות יוסרו לחלוטין.
ג'ואל ג'ונסון, אנליסט בחברת טסה-גרופ, ציין כי בכירים אמריקנים רואים את מכירת החלפים כ"גזר" מרכזי לאיראן, שבמשך שנים התבססה על חלפים מהשוק השחור או על חלפים מועתקים מתוצרת עצמית. לדברי ג'ונסון, עסקה שכזו יכולה לאפשר לחברות האמריקנית "להכניס רגל מבעד לדלת, ולחדש יחסים שלא היו קיימים במשך יותר מ-20 שנה".
הדיווח על הגשת רישיונות הייצוא של בואינג וג'נרל אלקטריק התפרסם יממה בלבד לאחר חשיפת פרשת ניסיון מכירת חלקי חילוף של מטוסי פנטום מישראל לאיראן, דרך יוון. כמו לפני עשור, חשודים בפרשה החסידים אלי כהן וגיסו אביחי ויינשטיין, שלפי הפרסום בעיתון יווני העבירו מכולות ליוון דרך חברת קש יוונית בשם Tassos Karras S. מקום מושבה של החברה הישראלית הקשורה לכהן ולויינשטיין הוא בבנימינה וששמה RSP.
חברת התעופה הלאומית האיראנית נשענת על מטוסי נוסעים ישנים של בואינג, שנרכשו בתקופה שלפני הפלת משטר השאח ב-1979. מטוסי הנוסעים האיראנים סבלו מהיעדר חלקי חילוף, והייתה פגיעה משמעותית בבטיחות התעופה האזרחית האיראנית, ונרשמו כמה תאונות. הפסקת החרם על חלקי חילוף למטוסי נוסעים היוותה מרכיב חשוב בהסכמה האיראנית ליישום השלב הראשון של הסכם המעצמות עם איראן.
בהסכם נכתב כי ברגע שהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) מאשרת שאיראן מילאה את התחייבויותיה לשלב הראשון של ההסכם - המעצמות והאיחוד האירופי מתחייבים ביום הראשון שלאחר היישום "להעניק רישיונות בדחיפות לאספקת חלקי חילוף ושירותים, כולל שירותי פיקוח, למען הבטיחות של הטיסות של מגזר התעופה האזרחית באיראן".
ואכן מיד לאחר שסבא"א אישרה שאיראן עומדת בתנאי ההסכם, נפתחו ההליכים למכירה לאיראן של חלקי חילוף למטוסים מחברת "בואינג", ושל מנועים וחלקי חילוף למנועים תוצאת ג'נרל אלקטריק.