אתה צריך משטרה חדשה
איך נזנחה המלחמה בפשע לטובת מערך ארגוני "מפלצתי", המונה כל כך הרבה בכירים? רק הקמת משטרת חקירות ולוחמה בפשע תציל את המצב
שנים רבות עוסק הציבור, יחד עם נבחריו ועם התקשורת, בסוגיית ההידרדרות הבלתי פוסקת ביכולתה של משטרת ישראל להתמודד עם הפשיעה החמורה, ההולכת ומסלימה משנה לשנה. בניסיונות משטרת ישראל להסביר את מחדליה, נשמעים בעיקר התירוצים המוכרים והחוזרים על עצמם זה שנות דור על תקציבים חסרים, מספר שוטרים לא מספק, משכורות נמוכות ועוד.
האמת היא, שגם בשנים שבהן ממשלת ישראל הגדילה משמעותית את תקציבי המשטרה ואת תקני כוח האדם שלה, מעט מאוד השתנה. הישגיה של המשטרה בחזית הלחימה בפשיעה החמורה - האלימות, הסחר בסמים, העבריינות הקשה בקרב בני הנוער וההתמודדות עם ארגוני הפשיעה המתמחים בסחיטת דמי חסות, הימורים, סחר בנשים, סחר בסמים ובהשתלטות על קרקעות ומשאבים כלכליים של המדינה - נמצאים בנסיגה מתמדת.
עוד בערוץ הדעות של ynet:
נשים עובדות, גברים משתמטים / דפנה הקר
טר"ש לציונות הדתית / יאיר פינק
כבר לפני מספר עשורים הונחו בפני המפכ"לים והדרגים הפוליטיים המלצות על הצורך בביצוע שינויים מבניים וארגוניים משמעותיים להצלת מערך המודיעין והחקירות במשטרת ישראל. למרבה האבסורד, אימצה המשטרה אך ורק את השינויים הארגוניים שגררו בצדם הכפלה ושילוש של מספר בעלי הדרגות הבכירות. תחנות הפכו למרחבים, מספר המחוזות גדל ויחד איתם אינפלציה במספר נושאי הדרגות, כמעט כולם ברמת הקצונה הבכירה. השוואה פשוטה של מספר סגני הניצבים, ניצבי המשנה ותתי הניצבים של היום מול מספרם בשנות ה-70 וה-80 היה מעביר חלחלה בכל בר דעת.
ביטחון הפנים במקום מלחמה בפשע
בפועל, כמה תהליכים קיבעו את מצבה הקשה של המשטרה בעשורים האחרונים בתחום הלחימה בפשיעה, תהליכים בתחום הארגוני ותהליכים בתחום התרבות הארגונית והאתית של משטרת ישראל. הבולט והמרכזי שבהם נבע מהחלטת ממשלת ישראל ב-1974 להטיל על משטרת ישראל את האחריות על ביטחון הפנים. השנים הקשות של פיגועי טרור אכזריים והצורך להגן על הציבור הישראלי מפני אימת הטרור, תפסו את המשטרה לא מוכנה הן בכוח אדם מקצועי והן באמצעים. כדי לתת תשובה למטלה הקשה מנשוא קלטה המשטרה לשורותיה עשרות קציני צבא בעלי רקע וכישורים רלוונטיים להתמודדות עם הסוגיות המבצעיות הכרוכות באתגר זה.
במקביל עבר "משמר הגבול" שינוי אוריינטציה והוא הפך יחד עם ה"משמר האזרחי" ומערך החבלה לזרוע המבצעית של המשטרה בהתמודדות עם אחריותה על ביטחון הפנים. עליהם נוספו במהלך השנים יחידות היס"מ ויחידות ייעודיות אחרות. בתוך המשטרה, שעיקר משאביה הופנו בעבר לתחומי החקירות, המודיעין, הבילוש והסיור, צמח תוך כמה שנים מערך ארגוני "מפלצתי" המונה אלפי אנשים, ששאב את מרב המשאבים הכלכליים, המשאבים האנושיים והחשוב מכול, את משאבי המיקוד, סדר העדיפויות ומדדי ההצלחה.
אט אט, בתהליך שבתחילה היה סמוי מהעין, נדחק לקרן זווית ייעודה המסורתי של המשטרה, קרי להילחם בפשע. מיטב כוח האדם האיכותי אשר בנה את מערך המודיעין, הבילוש והחקירות, הלך ונמוג, הלך והתמסמס. על הנייר הוא המשיך להתקיים, אבל מהר מאוד הבינו השוטרים והקצינים שפעלו במערך זה שכדי להתקדם במשטרת ישראל ובעיקר ברמות הקצונה הזוטרה וקצונת הביניים, שמוטב להם להתנתק ולעבור מוקדם ככל האפשר למערך העוסק בביטחון הפנים ובסדר הציבורי.
המודיעין והבילוש ירדו לטמיון
"בריחת מוחות" שיטתית ומתמשכת זו אל מסלולי הקידום המהירים במערך ביטחון הפנים דיללה את מערך החקירות מהידע, הניסיון והמקצועיות שנרכשו בשנים של עבודת שטח קשה. מקצועות המודיעין המשטרתי, הבילוש והחקירות ירדו לטמיון.
כך, בתהליך מתמשך, בתוספת הנורמות האתיות החמורות שבתהליכי המיון וקידום הקצונה הבכירה, אשר מפאת קוצר היריעה אמנע מלגעת בהן כאן, רוב המינויים לתפקידי הפיקוד והמטה היו מקרב קצינים יוצאי הימ"מ, מג"ב, חבלה, המשמר אזרחי, טייסים, מסתערבים ושאר בוגרי מערך ביטחון הפנים. מעולם הם לא פיתחו שום מיומנות, ידע, כישרון, ניסיון וסמכות פיקודית ומקצועית לפקד ולנהל את אתגר המלחמה בפשיעה. התקבעה התפישה כאילו לתפקידים בתחום זה "כל אחד יכול לנהל ולפקד". מה שכמובן הוא שטות גמורה.
בחינה, אפילו שטחית, של מי שהיו הרוב המוחלט של מפקדי המרחבים המחוזות, קציני המטה הבכירים והמפכ"לים, בעשורים האחרונים, מהו הרקע המקצועי שממנו באו ואילו כלים היו להם לפקד ולנהל את מערך הלוחמה בפשיעה חושפים את האמת העירומה והעצובה.
FBI ישראלי
הפתרון לבעיה אינו חדש ועלה לשולחן הדיונים יותר מפעם אחת. צריך לנתק את מערך הלוחמה בפשע על גווניו השונים ממשטרת ישראל במתכונתה הנוכחית. יש להקים, כמו ברוב מדינות העולם הנאור, "משטרת חקירות ולוחמה בפשע" דוגמת ה-FBI והסקוטלנד יארד, שעיסוקה היחיד יהיה לבנות מערך מודיעין פלילי ראוי לשמו. יהיה זה גוף מבצעי של יחידות עיקוב ובילוש שיהיה מצויד באמצעים טכנולוגיים מתקדמים ובמערך חקירות מקצועי ויעיל וגוף תביעה שיחד עם הפרקליטות יידע לייצג את המשטרה באופן מקצועי בבתי המשפט. רק ארגון כזה יצליח לבנות מחדש את המיומנויות הנדרשות מגוף ייעודי מתמחה ומקצועי. צריך לאפשר לארגון הזה לגייס לתוכו כוח אדם איכותי, להכשירו ולאפשר לו אופק שירות, מסלול קידום ותגמול אטרקטיבי.
משטרת ביטחון הפנים, הסדר הציבורי והתנועה תצטמצם משמעותית ברמת המטות והמפקדות העודפות, תאורגן מחדש על פי יעדיה החדשים ותמשיך להתמקצע ולהתפתח על פי סדרי העדיפויות שיוגדרו עבורה מחדש.
התופעה של לוחם ימ"מ עז נפש, קצין חבלה מוכשר או בוגר המשמר האזרחי בעל גישה קהילתית מוצלחת, המקבלים אחריות פיקודית ומקצועית על יחידות, מעורבות או ייעודיות, העוסקות במלחמה בפשיעה, חייבת להיפסק.
פרי הבאושים של תופעה זו עולה וצף לנגד עינינו בשנים האחרונות כשהמשטרה עומדת חסרת אונים מול תופעות הפשיעה החמורה, ההולכות ומתגברות והמשאירות את הציבור הישראלי נבוך, מאוים וחסר אונים.
ניצב משנה בדימוס יגאל ארבל
גולשים מוזמנים להציע טורים במייל הבא: opinions@y-i.co.il