שתף קטע נבחר

following י"א7: מעודדים לימוד באינסטגרם

אם לא תנצח אותם - תצטרף: משרד החינוך קורא לתלמידים להעלות תמונות שיתחברו לחומרי הלימוד ויעוררו דיון. ומה יעשה מי שאין לו סמארטפון?

יצאת לבלות, נסעת לטיול, הכנת משהו טעים לאכול או היית עד לתופעה יוצאת דופן? אצל רבים, כל התרחשות כזו מובילה לצילום בסמארטפון ושיתוף באפליקציית אינסטגרם. במשרד החינוך הבינו שבעבור התלמידים, האינסטגרם הפך כבר ממזמן לבמה שנועדה לספר את סיפור חייהם בתמונות, והחליטו להכניס את האפליקציה לתוך כיתת הלימוד.

 

עוד סיפורים חמים - בפייסבוק שלנו

 

בימים האחרונים הוציאה המזכירות הפדגוגית איגרת לתלמידים ולמורים שקוראת להם להעלות לאתרי הכיתה תמונות שפרסמו באינסטגרם, שמבטאות וממחישות את תחום הדעת הנלמד בכיתה.

"הלימוד יהיה משמעותי כי הוא מחובר לחיים" (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
"הלימוד יהיה משמעותי כי הוא מחובר לחיים"(צילום: shutterstock)

אכלת אצל סבתא וסבא וצילמת את האוכל המסורתי או הלבוש המיוחד? התמונות שיעלה התלמיד לאינסטגרם ואחר כך לאתר הכיתה יאפשרו דיון בסוגיה בשיעור מורשת. במסגרת לימודי פיזיקה למשל מומלץ לקיים תחרות צילומי תופעות פיזיקליות. בשיעורי תנ"ך מומלץ לקיים תחרות צילומים הממחישים פסוקים, וגם תמונה שהעלה תלמיד מביקור באתר מקראי תוכל לפתוח דיון בכיתה.

 

נדב שמגר, מורה לגיאוגרפיה בתיכון גבעת ברנר, מספר שבתחומו ישנה חשיבות לראות את הדברים בשטח, "אז אני מבקש מהתלמידים לצלם דברים שהם רואים, להעלות לאינסטגרם ולתייג באופן ייחודי, כך שתלמידי הכיתה יוכלו להיחשף לתמונה. לאחרונה ביקשתי מהתלמידים להעלות תמונות של שינויים במרחב הכפרי - נושא שעליו דנו בכיתה", הוא מספר.

 

אחת הפעמים שבהן הוצף האינסטגרם בתמונות של התלמידים הייתה בזמן סופת השלג בירושלים. "התלמידים העלו תמונות מכל מקום, והתפתח ויכוח אם בחלק מהתמונות אנו רואים שלג או ברד, ומה גורם לזה. דנו על האקלים בישראל, והתפתח בכיתה דיון פורה בזכות התמונות. יותר מזה, הורים סיפרו לי שהדיון על התמונות הגיע גם לארוחות המשפחתיות".

 

חנוני? מיותר?

שמגר מספר כי יש היענות מתלמידי הכיתה, אך היא עדיין לא מלאה. "זה הולך ונבנה. יש תלמידים שלא מרגישים כל-כך בנוח להעלות תמונות, יש תלמידים שמעדיפים לשלוח את התמונה בצורה אחרת ולא דרך החשבון שלהם. עכשיו העלינו רעיון לפתוח באינסטגרם חשבון כיתתי שאליו נוכל להעלות את התמונות. באופן כללי הם מאוד מתלהבים מהרעיון".  

 

עם זאת הוא מזכיר כי יש תלמידים שלא מחזיקים בטלפון חכם. "יש לי תלמיד אחד בכיתה שאין לו טלפון חכם. לא מצאתי שהוא לא מתחבר לזה, כי אם הוא מצלם במצלמה רגילה הוא יכול לשלוח אליי את התמונה. עד עכשיו הוא צילם עם חבר והעלה לאינסטגרם שלו, אבל מובן שצריכים להיות ערים גם לזה".

 

המטרה לדברי המורה היא לחדש את ההוראה, "להעביר את החומר בצורה מקורית יותר. מחקרים רבים מראים ששימוש בטכנולוגיה הופך את השיעור למרענן יותר,

 נותן לו ממד נוסף. אצלנו זה הופך את הנושא למאוד רלוונטי, ומאפשר לשמור על קשר עם הנושא הרבה מעבר לשעות הלימודים". 

  

במזכירות הפדגוגית במשרד החינוך כבר הבינו ש"היום הסמארטפונים הם מכשירים בעלי עוצמה אדירה, ואנחנו רוצים שהתלמידים יתעסקו בהם לא רק לצרכים חברתיים, אלא גם לתהליכים לימודיים. תלמיד יראה תופעה, הוא יקשר אותה למה שלמד בכיתה, יצלם אותה, יערוך את התמונה ויחד עם חבריו לכיתה והמורה יתפתח דיון בשיעור הרלוונטי. אנחנו מאמינים שאם יישברו המחיצות בין מה שקורה בכיתה לבין מה שקורה מחוצה לה, הלימוד יהיה יותר משמעותי כי הוא יהיה מחובר לחיים".

 

ומה אומרים התלמידים? יעל מהתיכון בברנר בטוחה שזה צעד יעיל ו"ממש לא חנוני. זה יהפוך את הלמידה בכיתה לחווייתית יותר". מנגד, שלי, תלמידת תיכון ממרכז הארץ, טוענת ש"האינסטגרם מיועד למשהו ספציפי מאוד ואני לא חושבת שיהיה חכם להכניס אותו לכיתה. אנחנו כבר משתמשים היום בפייסבוק ובווטסאפ לצורכי לימוד ונראה לי שזה מספיק, זה עלול לבלבל את התלמידים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אפשר גם ללמוד פה?
צילום: shutterstock
מומלצים