שקר השוויון והבל הנטל
אין דבר כזה "שוויון בנטל". לא יכול להיות שוויון בין לוחמים קרביים, לבין חיילים שאינם מסכנים את חייהם. רוצים שהחרדים יהיו שותפים? הפסיקו עם ססמאות השוויון בנטל, ודברו על "שיתוף בנטל". ראשי הישיבות, אל תחכו למכסות הגיוס. הוציאו את בחורי הישיבות לקורסי הצלה וסיוע בשעת חירום
סיסמת ה"שוויון בנטל" היא בלתי אפשרית, ויש בה שקר ברור אפילו ביחס לאורך השירות – ולכן היא מוכרחה להיכשל, ולהותיר אכזבה ותסכול. לא יכול להיות שוויון בין לוחמים קרביים, המשקיעים מאמצים יוצאי דופן ואף מסכנים את חייהם במהלך השרות הסדיר ובמילואים, ובייחוד בעת מלחמה – לבין חיילים המשרתים במערכות חשובות וחיוניות, בתפקידים חשובים הדרושים לצה"ל, אבל אין בהם אימונים מפרכים, ולא סכנת חיים.
<< לעוד חדשות ועדכונים - היכנסו לדף הפייסבוק של ערוץ היהדות >>
איך אפשר להשוות (למשל), בין חיילים קרביים במסלול סדיר מקוצר של ישיבת הסדר הנמשך 16 חודשים, שלרוב ישרתו במילואים שנים ארוכות - בין שלוש לארבע שנים קרביות (עוד לפני שדיברנו על מלחמה) - לבין חיילים שישרתו שלוש שנים במודיעין, באספקה או בשלישות, ולרוב לא ייקראו כלל לשירות מילואים (בין היתר, כי חסר תקציב ליחידות מילואים שכאלו)? אצל מפקדים וקצינים הפער גדול בהרבה.
עוד דעות בערוץ היהדות :
- הפגנת המיליון? ל'חרדים השקופים' לא אכפת/ אליעזר היון
הכי קרביים, הכי תורמים: למי מפריעים הסדרניקים?/ הרב אליעזר מלמד
כשחכמים טועים: יש שנאת נשים בתלמוד/ רוחמה ווייס
אם הסיכומים של ועדת שקד ייבחנו מנקודת מבט של "שוויון", הם בוודאי יאכזבו. כשם שאין שוויון בכישרונות וביכולות, וכשם שאין שוויון כלכלי-חברתי, כך לא היה ולא יהיה שוויון בנטל.
שלבו את החרדים במערך התרומה
במקום שוויון בנטל, צריך לדבר על "שיתוף בנטל" – אחד המרבה ואחד הממעיט, ובלבד שכולם שותפים בשירות משמעותי. שירות קרבי בצה"ל מבוסס במידה מכרעת על מוטיבציה התנדבותית, ואי אפשר כלל להעלות על הדעת לגייס חיילים לשירות קרבי מכוח "חוק שוויוני". צה"ל מבין היטב את משמעות השירות הקרבי, ומצליח מאוד בגיוס טובי הבחורים למסלולים הקרביים מתוך מוטיבציה גבוהה, ובכלל זה גם בחורים חרדיים שמתגייסים ברצון למסלול הנח"ל החרדי, ולמסלולים נוספים.
אחד הרעיונות המוצלחים שעלה בוועדת שקד, הוא שילוב החרדים המתנדבים בזק"א וב"איחוד-הצלה" ביעדי הגיוס לציבור החרדי. לרוב הציבור הישראלי המשרת והנושא בנטל (בלי שוויון) חשוב לדעת שבחורים חרדים וגם בחורי ישיבות נכנסים למסלולים של עזרה ראשונה, חילוץ והצלה, כך שבשעת חירום הם יהיו שותפים מלאים בנטל.
בעידן הנוכחי העורף חוזר להיות חזית בשל מלחמת הטילים הנורים לעברו, ובשל הסכנה החמורה לרעידת אדמה קטלנית. הצורך האמיתי בעת חירום עלול להיות עצום בהיקפו, ואפשר לומר בוודאות שכוח האדם המיומן של פיקוד העורף כיום רחוק מלהספיק, ועלול להתברר ככשל מערכתי חמור במבחן האמת.
גם מתנדב בזק"א שותף בנטל
לו יכולתי להשפיע על הדיונים בכנסת ובצה"ל, הייתי יוזם מפגשים של ראשי ישיבות בציבור החרדי,
מציג בפניהם את בעיות האמת של שעת חירום צפויה, ואת ההיקף של הסכנה לחיי אדם, ומציג לפניהם באופן לא פוליטי ונטול אידיאולוגיה, את תרומתם האפשרית של בחורי הישיבות להיערכות נכונה – גם על פי ההלכה – למצבי חירום צפויים.
כל בחור ישיבה, שיעבור קורסים בסיסיים בעזרה ראשונה, חילוץ והצלה, הוא כבר שותף משמעותי בנטל, וכך גם יבין זאת רוב הציבור בישראל.
כל מי שמכיר את עולם התורה באמת, יודע ששילוב קורסים כאלה בימי שישי ובחופשות "בין הזמנים" לא יפגע בלימוד התורה, לא בזמני הלימוד, לא בהתמסרות המלאה ללימוד תורה, ולא באווירה הישיבתית. אין שום צורך להוציא שום בחור ישיבה מלימוד התורה, ולא מאווירת הישיבה – די לקבוע שיש חובה הלכתית להתכונן לשעת חירום, ולשלב קורסים אחדים בישיבות בזמנים מתאימים ובאווירה מתאימה.
באותו מקור במסכת קידושין שבו מופיעה חובת האב על הבן "ללמדו תורה", נזכרת גם החובה "להשיטו במים" (ללמדו לשחות), וכתב שם רש"י "שמא יפרוש (יפליג) בספינה ותטבע, ויסתכן אם אינו יודע לשוט" (דף כט, עמוד א'). אחד מחשובי ראשי הישיבות בירושלים אמר לי, לפני כחמישים שנה (בהיותי בחור צעיר בישיבת "מרכז הרב"), שאימון בסיסי קצר צריך לתת לכל בחור ישיבה, לפי ההלכה הזאת, בדיוק כמו "להשיטו במים".
קריאה קדושה לראשי הישיבות
ראשי הישיבות יכולים לשכנע את רוב הציבור הישראלי, שהם ותלמידיהם שותפים מלאים בנטל הביטחוני האמיתי, לא רק בעצם לימוד התורה - אלא גם בהיערכות לסכנות בשעת חירום. אם הציבור יראה בעיניו קורסים של הצלה לבחורי ישיבות, יצטמצם מאוד הלחץ הציבורי שפוגע כל כך בלימוד התורה, וישתתק הכוח הפוליטי המאיים על תקציבי הישיבות.
ברגע שלומדי התורה ינהגו בעצמם לפי ההלכה, ויכינו את עצמם גם לשעת חירום - יחזור המאור שבתורה ויאיר לכלל הציבור הישראלי, גם בחלקיו החילוניים ביותר.
מורי הדרך לעולם התורה, אל תחכו למכסות הגיוס המתוכננות לשלוש שנים מעכשיו. הוכיחו "שיתוף בנטל" כבר כעת. הקדימו את הנהגת קורסי ההצלה לבחורי הישיבות, וייצרו אווירה אחרת לגמרי סביב הדיון הציבורי.
בצעד כזה אתם יכולים להציל את כבוד התורה, ואת עולם התורה במדינת ישראל, לסלק מעל השולחן את כל האיומים התקציביים והפוליטיים, לקרב רבים לתורה וללומדיה, ולהרבות קידוש השם בארץ, ובעולם כולו.