חסיד ורע לו: תום גרציאני מחפש מקום בגן עדן
ההפתעה הגדולה של "מקום בגן עדן" היא תום גרציאני, שנכנס לנעליו של נמרוד החוזר בתשובה, בסרט שכולו הומאז' לתנ"ך וליחסי אבות ובנים. "התחלתי להתפלל. הלכתי לבית כנסת והנחתי שוב תפילין לאורך כל תקופת הצילומים. רציתי לראות אם אני יכול להחזיר לעצמי סוג של אבא"
<< לעוד חדשות ועדכונים - היכנסו לדף הפייסבוק של ערוץ היהדות >>
תום גרציאני מגלם בסרט את נמרוד, יתום מאם ופצוע מאב. את נקודות ההשקה ליהדותו פגש על הסט, דרך הדמות שאותה הוא מגלם. אבל לא צריך ידע מקדים עמוק מדי בתנ"ך כדי לזהות את הנגיעות התנ"כיות לאורך העלילה כולה.
עוד תרבות בערוץ היהדות :
הסרט פותח בסיפורו של הגנרל הנועז כורת עורלות מחבלי הפדאיון (הומאז' תנ"כי לשמשון), המוכר את מקומו בגן עדן לטבח הדתי תמורת שקשוקה (אפיזודה מסיפור יעקב-עשיו). על הדרך הוא מספיק להתאהב בביתו של יהודי אדוק, שעושה אתו עסקה: בתו היחידה - תמורת שנת עבודה בשדה שלו (יעקב ולבן, מישהו?) ושמירת מצוות.
האילוץ שנכפה עליו, מייצר בו דחייה גדולה אף יותר לכל הרעיון הדתי, שגם כך לא התחבב עליו מעולם, ועם מות אשתו בלידת בנו (מי אמר רחל ולא קיבל?) הוא חופשי לעצב את בנו נמרוד בדמותו: קשוח, נוקשה, בעל בוז לרעיונות דתיים, חסר רחמים או פחד. הבעיה היא שבתמורה, הוא מקבל את האנטיתזה המושלמת.
ימי התום של תפילין ותפילות
תום גרציאני (25), סטודנט למשחק בסטודיו של יורם לוינשטיין, מתגלה כהפתעה המסקרנת ביותר של הסרט.
את הקשר שלו, "ילד טוב מודיעין", לעולם החזרה בתשובה, הוא מתאר כהתנסות הדומה להפליא לזו שעוברת על הגיבור שהוא מגלם בסרט.
"בתוך ילד הייתה לי תקופה אחרי הבר מצווה, שהתקרבתי לדת", הוא מספר. "שמרתי כשרות והנחתי תפילין. במשפחה שלי צחקו עלי, אמרו תמיד שאהפוך לרב. בתהליך החיבור לנמרוד, ניסיתי להתחבר לאותו המקום".
גרציאני מגדיר את עצמו כ"אדם רוחני מאוד", ולדבריו התחבר להפליא לסצנות המתעתעות שבהן מציאות טריוויאלית ישראלית נמזגת עם המיסטי והתנ"כי. "אישית, אני חושב שדברים לא קורים סתם, ושלכל אחד יש משבצת בעולם שהוא צריך למלא. נמרוד רוצה לשנות את השם שלו, והרב שלו בישיבה אומר לו שעליו לאמץ את השם, ולא לברוח ממנו. להעניק לו את הפרשנות שלך".
תסביך אב זה דבר אוניברסאלי
אחת הסצנות הקשות בסרט, היא ביקורו של האב במחסן הישיבה שבו מתגורר בנו המורד, בניסיון לשכנע אותו לחזור הביתה. "הוא באמת מכון ללכת בשבילו הכי רחוק שיש. הוא זונח את הגאווה ונוקשות, ומתחנן לקשר. אבל גם כשהוא בא אליו לישיבה, ברגע הכי שפל של שניהם, הם לא מצליחים לתקשר, וזה מה שמוביל את שניהם לסוף של הסיפור. לסליחה שלא יכולה להתרחש במציאות הקשה של שניהם".
זה מחזיר אותך ליחסים שלך עם אבא שלך?
"היחסים עם אבא שלי מעניינים, אבל לא יודע כמה אני רוצה להיכנס לזה ולחשוף. בסופו של דבר, קיבלתי תפקיד שמספר סיפור של יחסי אב ובן, וזה אישיו שיש בני לבין אבא שלי עד היום. כשהייתי ילד, רוב החברים שלי ברעות היו בנים של אנשי צבא, וכשאתה עובד על דמות אתה צריך לבדוק במה אתה דומה לה ובמה אתה שונה, ולעבוד על השונות. אבא שלי מעולם לא היה מודל לחיקוי עבורי. לא חייתי תחת הרושם שאני צריך להמשיך את דרכו, אבל דווקא בגלל שלא הייתי במקום הזה, ניסיתי כן לדמיין את זה, ולייצר את זה עבור נמרוד".
אך אם בחוויה האוניברסאלית של אב ובנו היה לגרציאני עוגן לאחוז בו, עולמם של החוזרים בתשובה על שלל הקונפליקטים שבו, היה זר לו. "נפגשנו עם זוג כזה, וניסיתי להבין את מערכת היחסים שלהם; איך הם חווים את העולם החדש שלהם. זו הייתה חוויה אחרת לראות את הדברים מנקודת המבט שלהם".
לחיות כחוזר בתשובה מיוסר
לטובת סצנת החתונה צפו השחקנים בווידיאו מחתונתם של זוג חרדי. אך האם כל זה מצליח לחבר "אאוטסיידר" לסצנת השידוכים החרדית? לדברי גרציאני, זו הייתה משימה כמעט בלתי אפשרית.
"זה הזוי. נקודה. בסרט, כאשר נמרוד מדבר עם הרב שמציע לו את השידוך - רואים שהוא פשוט מפחד מזה, ובצדק. הוא גם בתול בנוסף לכל. התשובות של הרב לשאלות שלו, והעובדה שמוקצבות שתי פגישות, ולא מעבר - ברור שזה הזוי. אי אפשר לתאר את זה אחרת.
"מה עובר לבנאדם בראש? מה עובר עליו שהוא רואה אותה מתחת לחופה? כשהוא לא שלם עם הבחירה שלו? היא לא 'טהורה' מספיק בשבילו בגלל שהיא הייתה עם גברים. היא אישה טובה ובעלת תשובה, והיא יפה, וגם זה לא טוב. הוא לא מצליח אף פעם למצוא שלמות. ברגע הזה שהוא מסתכל עליה - כבר אז הוא רואה בה טעות".
איך זה לחיות חודש וחצי בתוך נעליו של חוזר בתשובה מיוסר?
"האמת שזה היה קצת דיכאוני. דברתי עם יוסי (מדמוני, הבימאי), ואמרתי לו: אני בקושי מחייך. במקביל, אני בעצמי התחלתי להתפלל. הלכתי לבית כנסת והנחתי שוב תפילין לאורך כל תקופת הצילומים. חיפשתי את זה. רציתי לראות אם אני יכול להחזיר לעצמי סוג של אבא. אבא שנמצא מלמעלה, שייטיב אתך אם תטיב עמו.
"יש לו חיים איומים, לנמרוד. הוא חוטף כאפות, רואה את אבא שלו מתרסק לו מול העיניים, וזה לא קל. מכאן נוצר המשבר שהוביל, בסופו של דבר, לדת. זה מאוד סימבולי שביום שאבא שלו מודח מצה"ל, הוא מוצא את התפילין. התפילין הם נס המרד".
בסופו של דבר, כובד המשקל היה ונותר הקונפליקט הדתי-חילוני; זה שממשיך כל העת להדהד בחברה הישראלית מכל כיוון אפשרי, ואליו גם חותרת סצנת הסיום, כשהבן הסורר עסוק במאמצים קדחתניים לאתר את "רבי שמחה" - הטבח הדתי שלו מכר אביו את מקומו בגן העדן, כדי שלא ילך עם מותו הקרב ובא לגיהינום.
"סצנת הסיום מבטאת עבורי, בסופו של דבר, סוג של יישור קו. לא משנה מי אתה באמת - דתי או אתיאיסט. הדרך היא אותה הדרך. זה לא רק לשמור מצוות או לרצות ישות רוחנית, אלא זו מערכת היחסים שאתה בונה עם האנשים שסביבך. בסופו של דבר, ממבט על, אנחנו שווים, או לפחות המקום שלנו בגן עדן, מה שזה לא יהיה".