אלון ליבנה: FedEx עשתה לי פדיחה בהוליווד
המעצב נתבקש לעצב שמלות עבור כמה מכוכבות הוליווד ולשלוח אותן לשואו רום בהוליווד. במקביל, שלח משלוח אחר של שמלות יד שנייה לניו יורק. "FedEx החליפו בין המשלוחים", טוען מנכ"ל החברה. "ונגרם לנו נזק תדמיתי ועסקי שכמעט הרס לנו את השנה". כעבור שנה, FedEx תובעת את התשלום על המשלוח: "צר לנו שהלקוח בחר לא לשלם"
מה עושים כשמשלוח שיכול לבנות קריירה הולך לאיבוד? לפני כשנה, מעצב האופנה הבינלאומי אלון ליבנה ומנכ"ל החברה שלו גיל אילון, שלחו שני משלוחים לארה"ב. האחד היה מיועד לדוגמניות בניו יורק והשני - לכוכבות הוליוודיות באל.איי. המשלוחים נשלחו באמצעות חברת FedEx (פדאקס).
- מחקר גנטי אבד. FedEx: המשלוח הבא חינם
- איקאה: חלקים חסרים במשלוח? סעי לחנות
- שיווק טלפוני: קנו פסוק ב-120 ש' לחודש לזכר מרן
לטענת גיל אילון, מנכ"ל החברה, שפיקח באופן אישי על המשלוח, FedEx בילבלה בין המשלוחים וגרמה להם למבוכה מול הסטייליסטים בהוליווד ולהזמנת משלוח הצרחה בהול כדי להחליף בין החבילות. רוב הכוכבות שהתעניינו בעיצוביו של לבנה - לא לבשו את השמלות כי לא היתה להן אופציה לשזוף בהן את עיניהן. ב-FedEx לא רק שלא פיצו, אלא גם דורשים כעת כסף מהחברה ואף מאיימים בתביעה.
אלון ליבנה אמר ל-ynet: "כשמעצב ישראלי מקבל טלפון מהמלבישים של הכוכבות הכי גדולות בהוליווד, הוא יודע שזו הזדמנות חייו. כשזה לא מגיע למקום הנכון ובזמן הנכון רק בגלל טעות טכנית - זו ההחמצה הכי גדולה".
הכנו את הקולקציה הכי מושקעת - לשווא
המשלוח לניו יורק, היה מחווה של המעצב לדוגמניות שצעדו בתצוגת האופנה הראשונה שלו מחוץ לישראל. "שלחנו להן עודפי מלאי, פריטים מעונות קודמות במתנה, כפי שנהוג בארה"ב", אמר ל-ynet גיל אילון. המשלוח השני לעומת זאת, היה קריטי לקריירה של ליבנה.
"המשלוח לאל.איי, היה ארגז עם שמלות באלפי דולרים, שעוצבו במיוחד לכוכבות הוליווד שהתעניינו באלון לקראת אירועי השטיח האדום", מספר אילון. "אחרי התצוגה הראשונה של אלון בניו יורק, קיבלנו הרבה מאוד פניות, בעיקר מצד סלבריטאיות מהשורה הראשונה שביקשו לראות פריטים שלו לקראת תקופת הטקסים באל איי. הכנו קולקציה במיוחד, אולי הכי מושקעת עד אז, עבודות יד, סוורובסקי, מיטב היצירה. השמלות היו אמורות להישלח לשואו רום באל.איי שמתמחה בטיפול בסלבס.
"שני המשלוחים יצאו במקרה באותו היום, משהו שקורה לנו היום רבות. בשל החשיבות העצומה של המשלוח לאל.איי, אני נכחתי בתהליך העמסת הארגזים ב-FedEx וטיפלתי בכל הסידורים והמסמכים. אחרי 3 ימים אני בודק ורואה שהמשלוח לא הגיע לאל.איי ומתחילים להלחיץ אותי, כי מדובר בשחקניות מאוד ידועות.
"בארץ היה סוף שבוע והיתה לנו בעיה לקבל תשובות. בשלב הזה, קיבלנו טלפון מניו יורק. מישהי ערנית התקשרה ואמרה לי: 'איזה נדיב אתה, אתה בטוח שזו מתנה?' ביקשתי ממנה לצלם את המשלוח וחשכו עיני. אלה פריטים שלקח הרבה מאוד זמן לתכנן אותם, חלקם לפי סקיצות שנשלחו בהזמנה".
"הם מנומסים, אז לא אמרו: 'חתיכת דביל, מה שלחת לנו'?"
לבנה ואילון לא הצליחו לקבל תשובה מפדאקס, לטענתם והחליטו להחליף את המשלוח על חשבונם. "זה לקח עוד יומיים וכבר היה מאוחר מדי", טוען אילון. "באל.איי פתחו את המשלוח של העודפים והתבאסו. הם מאוד מנומסים, אז אף אחד לא אמר, 'חתיכת דביל, מה שלחת לנו', הם רק חשבו לעצמם: 'עוד אחד שחושב שהוא מעצב'.
"אלה שמלות שנראות טוב, אבל הן לא לטקסים, למרות שהיתה מישהי באחד הטקסים שכבר לבשה דגם מסחרי שלנו. הסטייליסטים שם לא סלחניים. יהיה מאוד קשה להיכנס שוב לשואו רום. לא הלבשנו שחקניות בגלל הטעות הזאת.
"רדפנו אחרי השחקניות וחלקן כמו ליאה מישל ונעמי קמפבל הצלחנו להשיג, אבל אחרות ויתרו. אני לא יודע אם הן ראו את פריטי היד שנייה או לא ואפילו לא רוצה לחשוב על זה".
חטפנו מכה. השנה כמעט ירדה לטימיון
העלות הישירה של המשלוחים היתה 12 אלף שקל. "זה המחיר של משלוח הראשון והמשלוח המתקן", אמר אילון. "נגרם לנו נזק תדמיתי חמור וגם נזק עסקי - הקניינים בארה"ב נותנים בך אמון כשהם רואים כוכבות שלובשות את השמלות שלך. הפסדנו הזמנות עתידיות בגלל הפשלה הזאת. למזלנו השנה, לא לגמרי ירדה לטימיון כי עשינו אחר כך מאמצי על עם ביונסה, אבל חטפנו מכה קשה. זה נזק של מאות אלפי שקלים.
אילון פנה לפדאקס מיד כשנודעה לו הטעות בעקבות השיחה מניו יורק. "לא האמנתי שזה קורה לי. הקפדתי אישית ובדקתי את האריזות והכתובות, אז הרמתי טלפון מיד ל-FedEx. זה היה יום שישי ואמרו לנו שאין כרגע מה לעשות. לכן הוצאנו משלוח על חשבוננו כי הרגשנו שכל דקה יקרה".
מכתב התראה לפני הוצאה לפועל
אחר כך הגיע שלב הבירורים. "בלי להתבלבל, הם טענו שהם היו בסדר", טוען אילון. "אחר כך גם הגיעו דרישות תשלום. התכתבתי איתם ארוכות במייל וביוני אחרי שהפסיקו לענות לי גם שלחתי מכתב מעו"ד. אוקיי, אל תתנצלו אל תיקחו אחריות, אתם מפחדים מתביעה, אבל היה ברור לחלוטין שהם לא ידרשו תשלום על הבלבול שלהם, אבל הם בכל זאת דרשו. והנה, בימים אלה, 5 חודשים אחרי שלא ענו לנו במייל, קיבלנו התראה לפני הוצאה לפועל על חוב של 12 אלף שקל. אנחנו מתכוונים לתבוע אותם על הנזק הישיר ובטח העקיף".
יש סיכוי שאתה התבלבלת?
"לא. אני הייתי אישית על הדבר הזה, אני יכול לשים את שמי הטוב ואת כל כולי בעניין הזה. היום אנחנו מוציאים פי 7 יותר משלוחים לחו"ל, עובדים בחו"ל, מכינים סאמפלים בחו"ל, חבילות יוצאות ומגיעות לסטודיו בת"א על בסיס יומי ודבר כזה לא חזר על עצמו. וזה היה המשלוח הכי חשוב שיצא מפה, חוץ מהמשלוח לביונסה כמובן".
תגובת פדאקס: "הלקוח לא הגיש תלונה בכתב"
מחברת FedEx Express ישראל נמסר בתגובה: "עם קבלת הפנייה ביצענו בדיקה מעמיקה של המקרה ולצערנו התלונה אינה צודקת ואינה עניינית.
"צר לנו שהלקוח בחר לא לשלם את התשלום לחברה בגובה 12,000 שקל, במקום להגיש תביעה או תלונה בכתב אשר הייתה מטופלת על פי נהלי FedEx Express העולמית.
"לאור זאת, החברה החליטה לתבוע את הלקוח על תשלום החוב הכספי שלו. יודגש בזאת כי מדובר באירוע שקרה לפני שנה ורק ברגע שהגשנו נגד הלקוח תביעה בנושא הוא החליט לפנות לתקשורת. הנושא עומד בהתדיינות משפטית בין הצדדים".