תהיי יפה ותמכרי: דמות האישה בפרסום
מעקרות בית חסרות תושיה שנתונות למרותו של הבעל, הפכו הנשים לחתולות מין פתייניות: התבוננות ב-100 שנים של נשיות בפרסום מספקת דוגמאות רבות, שמעניין ואפילו משעשע לזכור, אבל היה נחמד גם לשכוח. האם בדורנו חל שינוי ביחסם של פרסומאים לנשים?
הפרסומאי הצרפתי, ז'ק סגולה, אמר פעם: "אל תגלו לאמא שלי שאני עובד בתעשיית הפרסום. זה יהרוס אותה, כי היא חושבת שיש לי עבודה מהוגנת בתור נגן פסנתר בבית זונות". הדימוי של הפרסומאי כמי שעובד בעבודה בזויה עלול (או עשוי, תלוי מי מסתכל על כך) להתעצם כשבוחנים את הדרך שבה פרסומאים הציגו נשים ודימויים של נשים לאורך השנים.
אם נחזור לתחילת המאה העשרים ונבדוק את מודעות הפרסום שפורסמו באותה תקופה בעיתונים, נוכל לראות שבמאה שעברה הדימוי העיקרי של נשים היה של עקרות בית. בריות חסרות תושייה וחסרות כישורים, שגם שמירה על ניקיון הבית והכנת ארוחת ערב לבעל המפרנס, הן משימות קשות ומורכבות עבורן.
אבל למה לדבר כל כך הרבה? בואו נתחיל לראות דוגמאות, שליקטתי בעזרת מייגן גרייס תומס, בעלת הבלוג האוסטרלי Facade.
אוטו דפוק או קמפיין דפוק?
אחד הקמפיינים פורצי הדרך של המאה ה-20 היה קמפיין לדגם החיפושית של פולקסווגן. הוא היה אולי פורץ דרך מבחינה פרסומית, אבל לא מבחינה מגדרית. הכיתוב מתחת לדגם המכונית, שמציג דפיקה בכנף ופונה לגברים, אומר: "במוקדם או במאוחר, אשתך תתחיל לנהוג הביתה. וזו סיבה טובה לקנות פולקסוואגן". שנאמר: אם אתה כבר נאלץ לקנות לה אוטו, ושנינו יודעים שהיא הולכת לדפוק אותו, אז לפחות שזה יהיה רכב זול, ושתיקוני הפחחות שלו לא יהיו יקרים מדי.
אבל לא רק פולקסוואגן חטאה בפרסום שוביניסטי באותן שנים. גם מיני מיינור העלתה קמפיין, שהתגאה בכך שהמכונית החדשה עם הגיר האוטומטי כל כך פשוטה לתפעול, שכל אישה יכולה לנהוג בה:
בכלל, עושה רושם שפרסומאים של מותגים בתעשיית הרכב מאוד אוהבים להחפיץ נשים. הנה, לדוגמא, "הברקה" של ב.מ.וו, שמציגה מהי לדעתה ה"משיכה האולטימטיבית" ומה תפקידה של האישה במערכת הזוגית:
המפרסם שרצה לצאת גבר ויצא גרב
קשה להאמין שמודעה כזו יכולה להתפרסם היום (או שבכלל פורסמה). וקשה עוד יותר להאמין כשמבינים, שקהל היעד של המודעה הזו הן נשים, ושהמפרסם ניסה לשכנע אותן לקנות את מותג הגרביונים שלו. בררר...
כמה נשים צריך כדי לפתוח פקק?
דימוי הנשים ה'לא יוצלחיות' מודגם היטב בשתי המודעות הבאות, המציגות פקק, שנחשב למהפכני באותה תקופה – כל כך מהפכני "שאפילו נשים יכולות לפתוח אותו". מודעה אחרת, שפורסמה בזמן מלחמת העולם השנייה, התהדרה בכותרת שלפיה "מסתבר שלנשים יש ערך" (כשה"ערך" הוא יכולתן לתפור בגדים ומדים לגברים שנלחמים בחזית).
והנה מודעה של קנווד למיקסר בשם "שף", שעושה במטבח ה-כ-ל חוץ מלבשל, כי בשביל זה יש נשים. הכיתוב בתחתית המודעה מצהיר "לאשתי אני קונה את השף של קנווד". הו, איזו זוגיות מתוקה ונפלאה.
רק חכי שבעלך יגלה...
דימוי נשי נוסף הציג את האישה ככזו שצריכה להיות יפה ומטופחת עבור בעלה. הנה שתי דוגמאות שמדגימות יפה את הדרך שבה חשבו פעם שצריך לפרסם לגברים ולנשים. המודעה הראשונה מצהירה ש"ככל שאישה עובדת יותר קשה בבית, כך היא נראית יותר חמודה!", והשנייה מזהירה נשים לגבי מה שבן הזוג עלול לעשות להן אם חס וחלילה לא ירכשו עבורו את מותג הקפה ה"נכון":
עשן בעיניך
את מודעת מותג הסיגריות הבא אין צורך להסביר. מספיק לתרגם את הכותרת "אם רק תנשוף עשן לתוך פרצופה היא תעקוב אחריך לאן שלא תלך".
אבל אל תאשימו את המפרסמים בקפיאה על השמרים. הם לא נשארו יותר מדי זמן בקיבעון תפישתי. מהר מאד הפך הדימוי הנשי בפרסום לכזה המציג נשים כחתולות מין/נזירות, חמדניות או סתם שרלילות עם ישבן מוצק וחצוף, שמישהו צריך לשקשק היטב, כי זה מה שישכנע אותנו לרכוש משקה:
או כאלו שאמורות לחיות את הפנטזיה המינית הגברית המצויה עבור בני הזוג שלהן (כמו למשל במודעה למטה למגזין גברים, שמבקשת מהגברים שנחשפים אליה "להמשיך לחלום על עולם טוב יותר" כמו זה המוצג במודעה):
תמונה
סקסיזם למטרות "טובות"
עד כמה נמוך מעמדו של הדימוי העצמי הנשי בעיני המשווקים אפשר ללמוד מהמודעה שפרסם ארגון שמעוניין לעודד צמחונות בשל הפגיעה בבעלי חיים, שאי אפשר להגיד עליה שום דבר אחר מאשר שהיא אולי מגינה על בעלי חיים אבל בדרך פוגעת מאוד בנשים:
ומעניין לעניין באותו עניין: המטרה טובה (תרומת איברים), התמונה יפה (אישה נאה) אבל הכותרת שמקשרת בין שניהם: "הדרך היחידה שתוכל להיכנס אליה היא לתרום לה איברים" יוצרת בהחלט מוטיבציה לנסות ולמצוא תרומת מוח לקופירייטר שניסח את המודעה.
והנה מודעה, שמעודדת נשים לשמור על אוסטרליה יפה, באמצעות זה שתעשי דיאטה ולא תראי את הצלוליטיס שלך לתיירים, יא בהמה:
על נשים אמיתיות ובני זוגן
לפני מספר שנים, יצא קונצרן יוניליוור בקמפיין למותג הטיפוח הנשי שלו, דאב, שהציע לכל אמא לדבר עם בתה המתבגרת לפני שהבת נחשפת לפרסומות ומאמצת את דימוי הגוץ הנשי שהן מקדמות:
זה נראה כמו שינוי כיוון מעניין למותג למוצרי טיפוח לנשים, שהחליט לצאת נגד המוסכמה המקובלת ואפילו החליט לצאת באסטרטגיה של "נשים אמיתיות" ולהציג בפרסומות שלו נשים, שעד אותה תקופה הודרו מפרסומות: מבוגרות, שמנות, מקומטות ו"פגומות":
יוניליוור נהנתה מיחסי ציבור נפלאים וממחיאות כפיים סוערות מכל עבר. אני לא רוצה להיות זה שהורס את המסיבה, אבל לי באופן אישי קצת מפריע, שאותה חברה בדיוק (יוניליוור) משתמשת באותו פרסום סקסיסטי ישן ו"טוב" לפרסום מותג אחר שלה, LYNX (בישראל הוא ידוע יותר בשם AXE), שמיועד לבני הזוג של ה"נשים האמיתיות".
וכדי לסיים עם טעם טוב בפה (ואני לא מתכוון לקמפיין הדוחה הזה של ברגר קינג):
אני מציע לכולנו להתרווח לאחור, ולהקדיש דקה לצפייה בפרסומת יפהפייה ומעוררת מחשבה של מותג השמפו פנטן. הפרסומת, שהופקה במקור לשוק הפיליפיני, מציגה באופן חד וברור את הדרך שבה הסביבה מתייחסת באופן שונה ומפלה לנשים ולגברים, למרות שהם מתנהגים, נראים ומרגישים אותו דבר.
ערן יסעור הוא מומחה לשיווק ולמיתוג, ומייצג בישראל את ארגון המיתוג הבינלאומי Superbrands