אופניים ב-27 אלף. נכון, הפעם הגזמנו
אחד מענפי הספורט היותר פופולריים בקרב רוכבי אופניים, הוא קיטור-חופשי על המחיר של זוג איכותי. כדי להבין אם יש בתלונות צדק, קפצנו לארה"ב כדי להבין פעם אחת ולתמיד - למה לעזאזל זה כל-כך יקר
אם לא הייתי מרים את הראש ואת המבט, הייתי יכול להשבע שמדובר באחד ממעלות הנגב המוכרים. קרקע תחוחה, אבנים רבות, פודרה, מדרגות סלע, ושיפוע תלול-תלול, שמקשה להצמיד את הגלגל הקדמי לקרקע ובאותה מידה להימנע מלסחרר את האחורי ולאבד מיידית את מעט המומנטום שנצבר. דיוושתי לעבר הפסגה הקרבה, לא נותן לשיפוע להכריע אותי, רק כדי לגלות בקצה שהעיר פניקס מציצה אלי דרך נוף של קקטוסים גבוהים, ודופק גבוה עוד יותר.
- לאתר מגזין שטח
נא להכיר: פיבוט
כריס קוקאליס - הבעלים של מותג האופניים פיבוט ((Pivot) – הוא אייקון בסצינת אופני ההרים האמריקנית, סצינה שסוחפת אחריה את העולם כולו. כילד צעיר בפניקס, אריזונה, החל כריס לשחק ולהתאים שלדות, עוד כשהיה בן 9. אבל את השלדה השלמה שלו יצר רק אחרי שנים ארוכות של עבודה בענף.
בתחילת שנות ה-90 הקים את מותג Titus, כשהרעיון הוא לייצר אופניים בהזמנה אישית, עם זמני אספקה מהירים. להערכת קוקאליס, ב-17 השנים שלו בחברה הספיק להמציא לא פחות מ-5,000 שלדות שונות, וצבר ידע רב לא רק בסגסוגות אקזוטיות, אלא גם סיבי-פחמן (קרבון). עובדה שזיכתה את המותג (ואותו) בסטאטוס מאד-נחשב במדרג מותגי האופניים העולמי.
כשקוקאליס מכר את חלקו בטיטוס, כבר ידע בדיוק לאן הוא הולך. פחות משנה אחר כך (2007) הוקמה על-ידו Pivot, חברה חדשה שהבסיס לה הוא המשך פיתוח פרטני של כל דגם וגרסה, בהבדל אחד חשוב - הייצור הסדרתי יעבור (מטעמים כלכליים כמובן) למזרח. ואם לדייק, לטייוואן.
קקטוסים ומדרגות
לזה ממש לא ציפיתי. אחרי טיפוס קשה וארוך, עם מהלך מתלה של 155 מ"מ - נאלצתי לרדוף אחרי מלווי במורד אחד הסינגלים הנחשבים באזור. הראש עוד מנסה להתמודד עם חווית הטיפוס והאופן בו האופניים נאחזו בסלעים וצלחו דרדרת כל הדרך למעלה, והנה גינת סלעים, והנה עוד אחת. אני תוקף את אבני הגרניט, מרים גלגל היכן שאפשר, נכנס ברבאק וסומך על מזלג פוקס 34 מ"מ שיספוג את הפספוסים שלי.
ואז השביל הופך מתלול לתלול במיוחד, וגינת סלעים משתנה למפל גבוה, ואחריו דרופ אכזרי, ואני חופר עמוק כדי להתמודד עם השביל הלא מוכר ומרגיש - בפעם הראשונה מזה הרבה זמן - שהאופניים האלה מאתגרים אותי, מדרבנים אותי לנסות מכשולים שבאופן רגיל לא הייתי מעז לרדת אותם ברגל. לא יאמן, אבל האופניים האלה הופכים אותי לרוכב טוב יותר כבר ברכיבה הראשונה.
דגם המאך 6 החדשים. אופני אנדורו ארוכי מהלך 155 מ"מ, עם שלדת קרבון, גלגלי "27.5 וקיט שימאנו XT, היו אופני ההתרשמות שלי. והתרשמות היא מילה מתאימה כאן במיוחד. קחו למשל את איכות פעולת המתלה, אשר לגמרי עמד בהבטחות שלא להפריע לדיווש בטיפוס. למעשה, הוא היה כל-כך יעיל, עד שלא נדרשתי להתעסק עם בורר המצבים של ה-Fox מאחור, ויכולתי להשאירו רך ואקטיבי לגיהוץ מרבי.
עם 66 מעלות, זווית ההיגוי שטוחה מאד, אך לא מייצרת היגוי עצל כצפוי. הפרונט מגיע בדיוק לאן שכיוונתי אותו, גם בפניות ארוכות ומהירות ומאד. החבילה הכוללת, וזה הכי חשוב, עבדה ללא דופי ובאופן מרשים במיוחד. האופניים האלה יכולים להיות כלי שבילים נוח ויעיל מאד, אבל גם להפציץ בסינגלים טכניים מאד - כמעט מיני דאון היל. מרשים, כבר אמרנו.
תמונת מצב
כשפיבוט החלה לייצר ב-2007, לא היו לה עדיין שלדות קרבון. קוקאליס הניח שהחומר עדיין לא הגיע לבשלות, ולתכונות הקשיחות והעמידות שרצה. היום יש ל-Pivot שישה דגמי קרבון, בהם גם אופני זנב קשיח ולאחרונה גם אופני סייקלוקרוס. הם נותנים שלוש שנות אחריות לשלדה (שנה אחת לגימור) וטוענים לשיעור כשלי-יצור של 2.5% בלבד. והכי חשוב - האופניים שלהם עושים את דרכם ממש עכשיו במשלוח לישראל.
ומדובר במוצר פרימיום לכל דבר, הנושא תג מחיר בהתאם - למקרה ותהיתם. האופניים עליהם רכבתי עולים באריזונה 6,500 דולרים, הכוללים תוספת של מוט מושב הידראולי. גרסה יקרה יותר מגיעה כבר ל-7,400 דולרים. כמה זה בשקלים ובארץ? קחו אוויר - 27 אלף שקלים. וזהו, עכשיו תחשבו טוב-טוב כמה אתם מוכנים להשקיע באיכות.