לאן נעלם אביהו שבת?
למרות הפריצה המרשימה, תוכניות הריאליטי והייחוס המשפחתי - נדמה שאביהו שבת פשוט החליט לוותר. או שזו רק הפסקה לתכנון המהלך הבא? וגם: איך החדש של דודו אהרון, ומי זה שי צברי? רמז: בקרוב כולם ידעו
יש זמרים שאתה שומע אותם לראשונה ויודע כבר מהשניות הראשונות של השיר שמתחולל פה איזה קסם יוצא דופן. שזה לא עוד שיר, לא עוד זמר חדש, אלא משהו אחר, ייחודי ואפילו סוג של בשורה. זה קרה לי בעבר עם עמיר בניון ודקלה - וזה קרה לי עכשיו שוב עם זמר בשם שי צברי שהוציא סינגל ראשון מתוך אלבום בכורה שלו בשם "קשה בלילה" ולפני שאתם ממשיכים לקרוא, תלחצו play ותקשיבו לשיר.
התאוששתם? אז קצת פרטים עליו: צברי כבר הספיק לעבוד כזמר ליווי של ברי סחרוף, תרם בקולו לשני אלבומים של עידן רייכל, וכן הקליט שני דואטים: האחד בשם "איפה בעולם", עם הזמרת דיקלה - והשני "מעליי דממה", המוכר יותר, ובו שיתף פעולה עם אהובה עוזרי. צברי מצליח להביא צליל מזרחי אחר, שדומה יותר לזה שהקליט זוהר ארגוב בתחילת שנות ה-80. מלא בנשמה, עם כלים כבדים כמו עוּד ופחים, וקול עמוק שקשה להישאר אליו אדיש. או בקיצור: ההיפך מכל המוזיקה המזרחית הפופלארית של היום. אולי בגלל שהוא כבר לא ילד (בן 39), יש בו איכויות שמזכירות זמרים כמו ג'ו עמר ז"ל, זהבה בן וגם עופר לוי של תחילת הדרך.
דבר ידוע הוא שעל מנת להיות זמר מזרחי מצליח, צריך להיות גם יוצר, גם להיראות טוב, גם לדעת לדבר - וגם לעבוד עם סוללה של אנשי מקצוע שידעו לתרגם את המעטפת הזו למוצר מסחרי מצליח. גם כאן צברי הוא דוגמה הפוכה לגמרי: הוא גדל גוף, מעולם לא שמעתי או קראתי ראיון איתו, ולשיר נחשפתי רק כשנכנס לפלייליסט של גלגלצ. ועדיין, אם האלבום שלו יהיה דומה לשיר הראשון מתוכו אז מומלץ שתתחילו לשנן את השם שי צברי כי תהיו בטוחים שעוד נשמע עליו רבות וטובות. במילה אחת: וואוו!
מה קרה לאביהו שבת?
וממישהו שפורץ רגע לפני תחילת העשור החמישי בחייו, למישהו שלפני גיל 30 כבר שוקל את צעדיו. אביהו שבת היה אחד הכוכבים המבטיחים של הפופ הים תיכוני, עם ייחוס משפחתי משובח, והספיק כבר לקטוף את תואר "תגלית השנה" במצעד גלגלצ ולהופיע ב"רוקדים עם כוכבים", וב"חי בלה לה לנד". אבל הזינוק המטאורי התחלף בדעיכה שקטה, וכעת האנשים בסביבתו וגורמים אחרים בתעשייה טוענים: אביהו שבת פשוט החליט לוותר.
"בסופו של דבר, אביהו שבת הוא לא אבא שלו, וחוץ ממראה חיצוני לא היה לו הרבה למכור", אומר גורם בתעשייה שמכיר היטב את הזמר בן ה-28. "קול ענק אין לו, הוא לא יוצר, בקיצור - הוא פשוט זמר לא מספיק טוב". העניין הראשוני של התקשורת ב"בן של שלומי שבת" התפוגג: "למנהלים שלו היה קל לשווק אותו בהתחלה, והוא הוציא אלבום ראשון עם כמה להיטים חביבים - אבל במבחן הזמן הוא כשל: אחרי שההתלהבות הראשונית שככה, התגלה שמדובר במוצר שפג תוקפו". לדבריו, ברגע שהבין שהוא לא מסוגל להתחרות בזמרים כמו משה פרץ ודוד אהרון, הוא ויתר על החלומות הגדולים ונעלם.
מה שבר אותו?
"לדעתי זו היתה ההתעלמות של גלגלצ משני האלבומים שהוציא לאחר אלבום הבכורה. הוא לא הבין איך זמר שהוכתר אצלם כ'תגלית השנה' לא מצליח פתאום להיכנס לפלייליסט. כיוון שהוא לא זמר מזרחי פר-אקסלנס, אז לא היה לו גם מה למכור לרדיו האזורי, והשירים שהוציא לא קיבלו כמעט חשיפה. זה תיסכל אותו".
לבעיית התהודה הצטרפה לדבריו בעיית הפגנת יכולותיו על הבמה, מה שמנע ממנו לתרגם את הפרסום למכירת כרטיסים: "ניסו לעשות מופע משותף שלו עם עידן יניב בזמן ששניהם היו מיוצגים באותו משרד (כחול לבן אמנים, א.ש). אתה היית שם בעצמך וראית את הפיאסקו הזה".
מקורב של משפחת שבת מסביר כי הוא פשוט הרים ידיים מהר מדי: "ניסינו לומר לו שגם לאבא שלו היו תקופות קשות, ושככה זה בכל קריירה - אבל הוא הגיע למצב שהוא כבר לא האמין בעצמו, וחבל. הוא יכול עוד לעשות דברים טובים בתחום המוזיקה. כנראה שהדור הצעיר מחפש סיפוקים מיידים, ואין לו את הסבלנות להתמודד עם תקופות פחות טובות".
ינאי רטפן, מי שהיה מנהלו האישי של שבת, אישר כי "החוזה בינינו הסתיים לאחר חמש שנים והוא ביקש להמשיך בדרכו - ואני מאחל לו הצלחה".
שלומי שבת ביקש לא להגיב בנושא, אך מנהלו בני מנשה הבטיח כי שבת הבן לא פרש ושהוא עובד איתו בימים אלה על "פרויקט גדול". גם אביהו שבת טען בשיחת טלפון שהוא "עובד על חומרים חדשים והכל בסדר".
בואו נעשה שמח
אני חלוק בדעתי לגבי "נתתי לך ללכת", הסינגל הראשון של דודו אהרון מתוך אלבומו הבא והמי יודע כמה, כי הוא כאמור מוציא אלבום חדש כל חצי שנה. מצד אחד אהרון בחור מוכשר שרק הולך ומשתבח עם הזמן ומוכיח כי בניגוד להרבה קולגות שפרצו במקביל אליו, הוא כאן כדי להישאר עם שירים טובים כמו הנוכחי. ומנגד, יש לי תחושה שמרוב רצון לספק אמירה איכותית, אהרון איבד את הפאן הפשוט והקליט שהיה בשירים שלו כמו "תגידו לה", או "הכול זה מלמעלה" - ועכשיו אני מגלה שזה חסר אפילו לי.
אהרון, כך נדמה, עבר מקיצוניות אחת לשנייה ולקח קשה את הביקורת נגדו בתחילת הדרך, ואולי גם את הטראומה מהכישלון של "הרווק" - ומזמר שידע להאביס את הקהל בלהיטי חפלה שהרקידו את התעשייה, הוא הולך כבר יותר מדי זמן רק על הקו האיכותי - ושוכח שהוא צריך לחזור לעשות שמח, ובעיקר למלא את האולמות בסיבוב ההופעות הנוכחי שלו (ב-26 במרץ יופיע במשכן לאומנויות הבמה בבאר שבע).
מה שכן, מההיכרות שלי עם הז'אנר, תהיו בטוחים שבסינגלים הבאים של התעשייה כולה, כבר כולם ינסו להיות זה שיביא את להיט הריקודים הבא, כי עוד מעט פסח ואתם יודעים איזו עונה מתחילה מיד לאחר מכן. אני רק מקווה ששוב לא יהיה מעבר חד מדי עם שירי חפלה שהאוזניים תיצלנה.
משנכנס אדר
ולקראת חג הפורים נקנח עם משלוח מנות צבעוני במיוחד והוא הקליפ החדש של מרגול וזהבה בן ל"עלם חמודות", הלהיט הוותיק של מרגול שזוכות כעת לחיזוק בדמות חברות להקת הדראג "פאות קדושות". וכמו שאמרה סמנתה ג'ונס ב"סקס והעיר הגדולה": "קודם באים הגייז, אחריהם התעשייה, ומשם כל השאר". מופע השקת האלבום יתקיים בשמונה באפריל באולם רדינג 3 שבנמל תל אביב.