שתף קטע נבחר

 

מיקו נגד מקדונלד'ס: תובע 450 אלף על הפרסומת של "צ'רלי וחצי"

בכתב התביעה טוען דוד שושן שדמותו של מיקו היא "יצירה דרמטית עצמאית" ומתאר את הפרסומת שעשתה בה שימוש כ"מעשה בריוני וחסר תרבות המהווה סילוף ופגימה בלב היצירה והפיכתה לכלי פרסומי ריק מתוכן"

כחודש אחרי שהפרשה התפוצצה בתקשורת - תשדיר "צ'רלי וחצי" של רשת מקדונלד'ס מגיע לבית המשפט. בשבוע שעבר הוגשה לבית משפט השלום בתל אביב תביעתו של דוד שושן, מי שבצעירותו גילם את דמותו של מיקו בסרט הפולחן, נגד נציגי רשת המזון בישראל וחברת הפרסום שאחראית על הקמפיין.

 

בכתב התביעה שהוגש על ידי עורך הדין רועי שעיה, דורש שושן פיצויים בסך 450 אלף שקלים בגין הפרת זכויות יוצרים, קניין רוחני, הפרת חוק הפרטיות, גזל, עשיית עושר ולא במשפט וגניבת עין. "לעתים נדירות מגיעה לפתחו של בית משפט אזרחי פרשה כה מקוממת וכה מטרידה", נכתב בתביעה, שבה מתואר המקרה כ"הפרת זכויות היוצרים ופגיעה בפרטיות מהחמורות שהתבצעו בשנים האחרונות בישראל".

 

דוד שושן. הגיש תביעה (צילום: יריב כץ) (צילום: יריב כץ)
דוד שושן. הגיש תביעה(צילום: יריב כץ)

שושן טוען כי בקמפיין הושקעו יותר מ-2 מיליון דולרים, וכי הפרסומת "הופיעה באופן תדיר ומאסיבי ברשתות הטלוויזיה בישראל". לדבריו, זו הועלתה בתגובה לתשדיר של הרשת המתחרה "בורגר ראנץ'", שם שכרו את שירותיו של כדורסלן מכבי תל אביב סופוקליס

שחורציאנטיס עבור 140 אלף דולר. אבל לשושן, כיום נהג משאית מחוסר עבודה שמתגורר עם אשתו ושבעת ילדיו בירוחם, לא שילמו כל תמורה שהיא.

 

למעשה, נטען בכתב התביעה, חברת הפרסום וענקית המזון כלל לא ביקשו את הסכמתו לשידור ואף לא יידעו אותו על הפרסומת. זאת אף שמנקודת מבטו, יש לו זכויות יוצרים בדמות

כיצירה דרמטית עצמאית: "אין כל ספק כי המשחק, אופן ההגשה, העיבוד והביצוע של הסצנה, אשר נוצרו על ידי התובע תוך שימוש בידע, ובכישרון המשחק האישי שלו, דבר אשר כלל שעות רבות של עמל והשקעת זמן ומשאבים מצד התובע (צילומי הסרט נמשכו למעלה משנה), הינם קניינו הבלעדי של התובע, יציר כפיו ומוחו".

  

"מדובר במעשה בריוני וחסר תרבות המהווה סילוף ופגימה בלב היצירה, נהיגה בה בזילות וביהירות שלא יתוארו והפיכתה לכלי פרסומי ריק מתוכן", טוענים שושן ועורכי דינו. "השימוש

בדמותו של התובע לצרכים מסחריים, תוך חיתוכו באופן אופקי, השמטת חלקו התחתון, הוספת דיבוב לדמותו והוספת הפרסומות המסחריות על פניו - כל אחד מאלה מהווה סילוף ופגימה העלולים לפגוע בכבודו של האמן אשר יצר וגילם את הדמות".

 

במקביל לתביעה הזו, מתנהל בימים אלה משא ומתן בין נציגי החברות לבין הבמאי בועז דוידזון, שדרש גם הוא פיצויים על הפרסומת.

 

מבחרת אלוניאל בע"מ (נציגי מקדונלד'ס בישראל) וחברת יהושע TBWA פרסום ושיווק בע"מ טרם נמסרה תגובה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"צ'רלי וחצי". הפרסומת מגיעה לבית המשפט
לאתר ההטבות
מומלצים