שתף קטע נבחר

 

תקוות שווא: חפץ בים נחשד כסירת הצלה

לשעה קלה התמלא הבוקר העולם תקווה: וייטנאם שלחה מסוקים לבדוק "חפץ צהוב" שנמצא באזור שבו נעלם המטוס המלזי, אבל אז התברר - לא מדובר בסירת הצלה. בינתיים נודע: הדרכון הגנוב ששימש את אחד הנוסעים במטוס הופקד על-ידי בעליו כעירבון בחנות להשכרת אופנועים בתאילנד - ולא הושב לו

צוותי החיפוש הבינלאומיים התרים אחר מטוס בואינג 777 המלזי שנעלם בדרך בין מלזיה לווייטנאם, זיהו הבוקר (יום ב') חפץ צהוב כלשהו צף בים. וייטנאם הודיעה כי היא שולחת לשם מסוק כדי לבדוק אם מדובר בסירת הצלה מהמטוס שלפי החשד התרסק, אולם אחרי שעה קלה הודיעה בצער כי לא מדובר בסירת הצלה אלא בכיסוי של סליל כבלים. לא נמסר אם מדובר בחלק מהמטוס שנעלם. אמש דווח כי כמה מאנשי החיפוש זיהו בים חפץ גדול שהיה על פי החשד אחת מדלתות המטוס הנעדר, אולם הם לא הצליחו לראותו שוב הלילה. החוקר הראשי במלזיה אמר הבוקר כי לא ניתן לשלול שום אפשרות, כולל האפשרות שהמטוס נחטף.

החפץ הצהוב שנצפה לכאורה בים. מתוך אתר חדשות וייטנאמי ()
החפץ הצהוב שנצפה לכאורה בים. מתוך אתר חדשות וייטנאמי

העדכונים האחרונים על תעלומת המטוס:

 

בינתיים משטרת תאילנד הודיעה כי פתחה בחקירה בנוגע לרשת לגניבת דרכונים וזיופם. החקירה התאילנדית באה בעקבות הגילוי כי לפחות שניים מנוסעי "טיסת המוות" החזיקו בדרכונים גנובים, של האזרח האיטלקי לואיג'י מרלדי והאזרח האוסטרי כריסטיאן קוזל. שני האזרחים האירופים דיווחו כי הדרכונים נגנבו מהם בשנתיים האחרונות בתאילנד. שניהם הופיעו ברשימת הנוסעים של הטיסה, אולם לא עלו עליה בפועל וסיפרו שלא הם הזמינו את הכרטיסים לטיסה הזו.

 

מדוע נשמע צליל חיוג בשיחה לנעדר?

מדוע נשמע צליל חיוג בשיחה לנעדר?

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

לפי רישומי הטיסה, שני הכרטיסים שנרשמו על שמם הונפקו בפטאיה שבתאילנד ב-6 במרס. לכרטיסים יש מספרים עוקבים ושולם עליהם אותו סכום כסף, כך שהם כנראה נרכשו יחד. מלזיה פתחה בחקירה בנוגע לנוסעים בעלי הדרכונים הגנובים מחשש שמדובר בפיגוע טרור, וארה"ב אף שלחה צוות של ה-FBI כדי לסייע. לדברי משטרת תאילנד, האזרח האיטלקי שבדרכונו הגנוב השתמש אחד הנוסעים במטוס, הפקיד בשעתו את דרכונו כעירבון בחנות להשכרת אופנועים בתאילנד, אולם כשהחזיר את האופנוע - אנשי החנות אמרו לו כי כבר מסרו את הדרכון לאדם שנראה כמוהו.

 

מהאינטרפול, ששני הדרכונים הגנובים הוכנסו למאגר הנתונים שלו אחרי שנעלמו, נמסר אתמול כי מאז שהם הוכנסו לרשימה אף מדינה לא בדקה אותם במאגר הנתונים: "אף שמוקדם מדי לקבוע שיש קשר בין הדרכונים הגנובים האלה למטוס שנעלם, ברור שמדאיגה מאוד העובדה שנוסע כלשהו יכול היה לעלות על טיסה בינלאומית עם דרכון גנוב שפרטיו מופיעים במאגר הנתונים של האינטרפול. זה מצב שקיווינו שלעולם לא ניתקל בו. במשך שנים האינטרפול שאל מדוע מדינות מחכות לטרגדיה כדי לנקוט צעדי ביטחון קפדניים במעברי הגבול ובשערי העלייה למטוס".

החפץ שצוותי החיפוש ראו בים - ואחר כך נעלם. זו דלת המטוס? (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
החפץ שצוותי החיפוש ראו בים - ואחר כך נעלם. זו דלת המטוס?(צילום: רויטרס)

מתכננים את מבצע החיפושים (צילום: AP) (צילום: AP)
מתכננים את מבצע החיפושים(צילום: AP)

"התפללו לאלוהים - נסים אכן קורים". אמן חול הודי בתחינה למרומים (צילום: AFP) (צילום: AFP)
"התפללו לאלוהים - נסים אכן קורים". אמן חול הודי בתחינה למרומים(צילום: AFP)

לואיג'י מרלדי, האיטלקי שדרכונו נעלם בחנות אופנועים ונגנב (צילום: AP) (צילום: AP)
לואיג'י מרלדי, האיטלקי שדרכונו נעלם בחנות אופנועים ונגנב(צילום: AP)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

המטוס המלזי נעלם מהמכ"ם בלילה שבין שישי לשבת (שעון ישראל), כשעתיים אחרי שהמריא מקואלה לומפור בירת מלזיה בדרכו לבייג'ינג. הוא לא שלח אותות מצוקה ולא דיווח על תקלה, ואתמול התברר כי ייתכן שניסה להסתובב ולשוב לקואלה לומפור. העובדה שמדובר בבואינג 777, הנחשב לאחד המטוסים הבטוחים בעולם, והעובדה שבעת היעלמותו שרר באזור שבו טס מזג אוויר נוח, הפכו את ההיעלמות למסתורית עוד יותר. הטייס לא יצר קשר לפני ההיעלמות, מה שמרמז כי ייתכן שדבר מה דרמטי ומיידי קרה למטוס - למשל התפרקות מיידית באוויר כתוצאה מכשל טכני חמור ביותר (אפשרות לא סבירה) או פיגוע טרור.

 

הנזהרת המצטיינת: איחוד האמירויות

לפי האינטרפול, שמאגר הנתונים שלו על דרכונים גנובים ואבודים הוקם אחרי מתקפת הטרור של 11 בספטמבר, בשנה שעברה נוסעים עלו למטוסים יותר ממיליארד פעמים מבלי שהדרכונים שלהם ייבדקו מול רשימות הדרכונים הגנובים של האינטרפול. מאגר הנתונים הזה מכיל היום כ-40 מיליון ערכים.

ממתינים לטיסת אייר מלזיה. רשלנות בבדיקות? (צילום: EPA) (צילום: EPA)
ממתינים לטיסת אייר מלזיה. רשלנות בבדיקות?(צילום: EPA)

קרובי הנוסעים במטוס הנעדר מפנים שאלות לחברת התעופה (צילום: EPA) (צילום: EPA)
קרובי הנוסעים במטוס הנעדר מפנים שאלות לחברת התעופה(צילום: EPA)

קרובי הנעדרים במלון בסין (צילום: EPA) (צילום: EPA)
קרובי הנעדרים במלון בסין(צילום: EPA)

כלי תקשורת בעולם הקדישו ביממה האחרונה סיקור נרחב לתשומת הלב הרופפת שמופנית, אם בכלל, לשימוש בדרכונים מזויפים או גנובים, אף שמדובר באחד מאיומי האבטחה הגדולים ביותר בעידן המודרני. האינטרפול הביע תקווה שהרשויות במדינות אחרות "ילמדו מהטרגדיה הזו". האינטרפול הזהיר מפני הנושא במשך שנים, ורק בחודש שעבר הביע צער על כך ש"קומץ מדינות בלבד" משתמשות באופן קבוע במאגר הנתונים שלו, שמתבסס על נתוני 167 מדינות. כך למשל במאגר הנתונים הזה בוצעו 800 מיליון חיפושים בשנה שעברה, אולם אחד מכול שמונה חיפושים בוצע על-ידי איחוד האמירויות, עובדה המצביעה על החשיבות הרבה שמקדישים לבטיחות שם ולעומת זאת על נתח הפעילות הזעום של מדינות אחרות.

 

מזכ"ל האינטרפול, רונלד נובל, אמר בנובמבר האחרון כי דרכונם של ארבעה מכל עשרה נוסעים עדיין לא נבדק מול מאגר הנתונים של

דרכונים גנובים ואבודים. לפי הנתונים, בשנת 2006 הרשויות בארה"ב השתמשו במאגר הזה כ-2,000 פעמים - אולם רק שלוש שנים לפני כן הן השתמשו בו 78 מיליון פעם. עם זאת, חשוב לציין שארה"ב, בריטניה ואיחוד האמירויות הן המדינות שמשתמשות יותר מכל במאגר הנתונים.

 

סוגים רבים של אנשים רוצים לשים את ידם על דרכונים גנובים: ממהגרים בלתי חוקיים, דרך טרוריסטים וכלה במבריחי סמים. בתאילנד תפסה אשתקד משטרת ההגירה גבר תאילנדי עם 5,000 דרכונים מזויפים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
החפץ הצהוב שנצפה בים
צילום: EPA
לואיג'י מרלדי, האיטלקי שדרכונו נגנב
צילום: EPA
מומלצים