לשרוד התרסקות בים: תקדים הילדה מצרפת
הסיכוי למצוא ניצולים ב"מטוס המוות" המלזי שנעלם קלושים, אבל זו הייתה גם הסברה ב-2009, כשמטוס נוסעים מצרפת התרסק ליד איי קומורו. בהיה בקרי, בת 14, נאחזה אז בשבר של המטוס ושרדה בין הגלים: "חשבתי שאיש לא ימצא אותי". והאם נחשפה זהותו של אחד מבעלי הדרכונים הגנובים?
לשעה קלה, אחרי שצוותי החיפוש זיהו הבוקר (יום ב') חפץ צהוב בים, צצה תקווה קטנה: התקווה שממש כמו בסרט "להתחיל מחדש" עם טום הנקס, לפחות אחד מנוסעי טיסה MH370 שנעלמה בין מלזיה לווייטנאם ביום שבת האחרון ועליה 290 בני אדם הצליח להיעזר בסירת הצלה או בחגורת הצלה - ולצוף אל מעל לפני הים. אבל פחות מ-60 דקות עברו, והבשורה המאכזבת הגיעה: לא מדובר בסירת הצלה, וחיפושים אחרי שרידי המטוס נמשכים.
העדכונים האחרונים על תעלומת המטוס:
- כל הסימנים שמראים: פיגוע במטוס המלזי
- למה יש צליל חיוג? קרובי משפחה התקשרו לנעדר
- מדוע נעלם המטוס המלזי? כל התרחישים
- חשד: עוד שני נוסעים בזהות בדויה במטוס שנעלם
מה הצית את אותה תקווה לא-רציונלית, שסיכוייה להתממש קלושים לאור העובדה שעברו כבר כמעט שלוש יממות מאז האסון? אולי תורמת לכך העובדה שסיפורי הישרדות אחרי התרסקות באוקיינוס הם לא דבר שלא נתקלנו בו בעבר.
המקרה המפורסם ביותר מהשנים האחרונות הוא של הילדה הצרפתייה בהיה בקרי, שהייתה הניצולה היחידה בהתרסקות מטוס חברת התעופה התימנית "ימנייה" ליד איי קומורו שבאוקיינוס ההודי ב-30 ביוני 2009. בקרי הייתה אז בת 14, ומלבדה נהרגו כל 150 האנשים האחרים שהיו על המטוס. בחודש שעבר, ארבע שנים וחצי אחרי הנס שקרה לה, היא גוללה לראשונה בהרחבה בפני CNN את סיפור ההישרדות שלה.
"אני זוכרת שהמטוס התחיל להנמיך טוס", שחזרה בקרי, "הם אמרו לנו להדק את חגורות הבטיחות כי אנחנו מתרסקים. אחרי זה אני לא זוכרת מה קרה". היא סיפרה כי הרגישה תחושה של "הלם חשמלי" - ואחר כך שמעה קולות. "שמעתי קולות אחרים - נשים צורחות, אבל לא שמעתי אותן. ראיתי שברים והחלטתי לשחות ולהיאחז באחד מהם".
בקרי נאחזה באחד משרידי המטוס במשך תשע שעות בחשכה, והצליחה לשרוד אף שהים היה גלי מאוד. "באותו רגע חשבתי שאיש לא ימצא אותי, ואז שמעתי פתאום צעקה, 'בואו הנה!'". לפי CNN, כשהביטה למעלה ראתה סירה וניסתה לשחות אליה. "הים היה סוער מאוד, לא הייתי בטוחה שאני יכולה לעשות זאת". היא חולצה כשהיא סובלת מהיפותרמיה, שבר בעצם הבריח וחתכים.
לפני ארבע שנים וחצי סיפר ליבואנה סלמני מטרפי, אחד מאנשי ההצלה שהגיעו לזירה, על הרגע שבו מצאו את בקרי. "כשמצאנו את הילדה, היא הייתה מוטלת על פיסת עץ. כשהיא ראתה את הסירה שלנו - היא עזבה אותה. שחיתי 30 מטר כדי להגיע אליה כי היא הייתה עייפה מכדי לשחות. היא נאחזה בי והחבר'ה בסירה זרקו לנו גלגל הצלה".
באסון באיי קומורו נהרגה אמה של בקרי. היא עצמה הוטסה אחר כך במטוס פרטי לצרפת, והתאחדה עם אביה ובני משפחתה האחרים. ההתרסקות שבה ניצלה בקרי הייתה ההתרסקות-עם-ניצול-יחיד-באוקיינוס הקטלנית ביותר בהיסטוריה. נתון זה ממחיש את גודל הפלא. לפי דיווחים, בקרי דחתה לפני כמה שנים הצעה של סטיבן ספילברג להפיק סרט על סיפורה.
תעלומה חסרת תקדים בתחום התעופה
מפקד משטרת מלזיה, חאלד אבו בכר, אמר בצהריים כי שלטונות מלזיה הצליחו לזהות אחד משני הנוסעים שהשתמשו בדרכונים גנובים כדי לעלות על המטוס של חברת "מלזיה איירליינס" שנעלם ביום שבת מעל האוקיינוס ומאז לא ברור מה קרה לו. אבו בכר אמר כי מדובר באזרח שלא היה מלזי, אולם לא ברור עדיין מיהו האזרח השני ואם השניים נכנסו למלזיה באופן חוקי או לא. הוא אמר כי האיש זוהה הודות לבדיקה של מצלמות האבטחה בנמל התעופה של קואלה לומפור.
ראש רשות התעופה האווירית של מלזיה, אזהרודין עבדול רחמן, אמר היום כי היעלמותו של מטוס הנוסעים היא "תעלומה חסרת תקדים בתחום התעופה". במסיבת עיתונאים שערך אמר: "למרבה הצער לא מצאנו שום דבר שנראה כמו חפצים מהמטוס, שלא לדבר על המטוס עצמו. אנחנו חייבים למצוא את המטוס, אנחנו חייבים למצוא חלק מהמטוס אם זה אפשרי".
עשרות ספינות וכלי טיס משבע מדינות מסיירים כעת בים באזור מלזיה ודרום וייטנאם ובשמיים שמעליו. גם מטוס P-3 של חיל הים האמריקני, המסוגל לכסות שטח של 1,500 מיילים רבועים בשעה ולזהות פריטים קטנים מגבוה, לא הצליח להביא לתגלית כלשהי. היום התברר כי גם כתמי הנפט הגדולים שהתגלו באזור היעלמות המטוס בשבת אינם קשורים למטוס, מה שמגדיל עוד יותר את התעלומה, משום שסברו כי לפחות הם יהיו עדות מסוימת על שהתרחש. מה שמסתמן כאסון אווירי גרם היום לצניחה של עד 18% במניות חברת התעופה "מלזיה איירליינס" שלה היה שייך המטוס שנעלם. בסמוך לסיום יום המסחר באסיה עמדה הירידה במניות על 4%.
העובדה שטרם נמצאו חלקים מהמטוס עשויה ללמד כי הוא התפרק בעודו באוויר, ולכן התפזרות החלקים שלו הייתה על שטח נרחב מאוד. דבר שכזה יכול להתרחש כתוצאה מפיצוץ או כתוצאה מכשל טכני חמור ביותר. ארה"ב בחנה צילומי לוויין כדי לבדוק אם אירע פיצוץ באוויר, אולם לא מצאה עדות לפיצוץ שכזה. מקור בממשל האמריקני ציין כי הכיסוי הלווייני האמריקני של האזור הזה "יסודי".
השר לביטחון פנים של מלזיה, אחמד זאהיד חמידי, אמר כי שני הנוסעים שהשתמשו בדרכונים אירופיים גנובים היו בעלי חזות אסייתית, ומתח ביקורת על כך שאנשי ביקורת הגבולות לא עצרו אותם. "אני עדיין לא מבין. פקידי ההגירה לא יכלו להפעיל מחשבה? איטלקים ואוסטרים - אבל
עם פנים אסייתיות", אמר השר המלזי. עם זאת, בהמשך אמר חוקר מלזים כי הנוסעים המדוברים לא היו בעלי חזות אסייתית.
דיפלומט אירופי בקואלה לומפור אמר כי בכל אופן אל לעולם להיחפז למסקנות. הוא ציין כי הבירה המלזית היא מרכז אסייתי למהגרים בלתי חוקיים, שרבים מהם משתמשים במסמכים מזויפים ובנתיבים מסובכים, כמו למשל בייג'ינג ומערב אפריקה, כדי להגיע ליעד הסופי שלהם באירופה. לשני הנוסעים עם הדרכונים המזויפים על המטוס היו מוזמנים כרטיסי המשך מבייג'ינג לאמסטרדם ולקופנהגן.
"לא צריך לחשוב אוטומטית שהעובדה שהיו על המטוס שני אנשים עם דרכונים מזויפים קשורה להיעלמות המטוס", אמר הדיפלומט. "ככל שאתה מכיר יותר את התפקיד של קואלה לומפור בשרשרת הזו, כך הספקות שלך לגבי האפשרות של קשר בין הדברים גדלים".