שתף קטע נבחר

הסופרמנים של יוטיוב

יוצרי הלהיט "סופרמן עם מצלמת גו פרו" וסדרות רשת אחרות מספרים על החיים כיוצרי יוטיוב, יצירתיות ומקוריות, ועל השיטה החדשה למימון המונים

הכירו את Corridor Digital - שלישיית יוצרים אמריקאים מלוס אנג'לס בשם סם גורסקי, ניקו פיורינגר וג'ייק ווטסון המוכרים דרך יוטיוב מאז פרצו לתודעה עם סרטון המעריצים שביימו וביצעו את האפקטים לו, שהחייה את הדמויות מסדרת המשחקים Modern Warfare בשם Frozen Crossing.

 

 

הלהיט האחרון של הערוץ הוא Superman With a GoPro שבו רואים מזווית הראיה של סופרמן כיצד הוא מחזיר את מצלמת הגו פרו שהוא מצא לסם גורסקי, הגיע לכ-7 מיליון צפיות. זהו מספר שאינו זר ללהיטים הגדולים של השלושה כמו PoweredUp עם 5 מיליון צפיות, ו-Art of the Instakill עם 7 מיליון צפיות. גורסקי ופיורינגר שעסקו בהתחלה בעיקר במתן שירות לערוצי יוטיוב אחרים כמו freddiew (שלימים הפך ל-RocketJump) וביצוע שוטים של אפקטים והלחנה והקלטה של פס קול מוזיקלי, פיתחו עם הזמן סגנון ויזואלי יוצא דופן משלהם, כשהסרטונים שלהם נשענים בכבדות על אפקטים. להבדיל מערוצים אחרים, בקורידור דיגיטל יש כמעט לכל סרטון וידאו מאחורי הקלעים, המראה כיצד הם ביצעו את האפקטים.

 

לפני כשנתיים הצטרף אליהם המפיק ג'ייק ווטסון, כדי לחזק את הצוות ולעזור להם להפיק את הפרויקטים המסובכים יותר הכוללים מספר רב של משתתפים. עתה אחרי 3 שנים וכשישים סרטונים, קורידור דיגיטל מבקשים לשפר את רמת הסרטונים שלהם, ופונים אל הקהל בעזרה במימון שאינו חד פעמי, אלא מתמשך.

 

דרך חדשה

תרומה לאמנים דרך מימון קהל הפכה למנהג מקובל למדי עם אתרים כמו קיקסטארטר ואינדיגוגו, שדרכם מומנו אלפי פרויקטים בצורה חד פעמית. אך מה קורה כשמדובר ביוצרים הפועלים ברציפות כמו אמני רשת למיניהם? אתר מימון בשם פטריאון שעלה במאי 2013, מציע ליוצרים לקבל מימון מהקהל כל פעם שהם משחררים משהו חדש, או אחת לחודש.

 

 

עבור היוצרים מדובר בפלטפורמה שביחד עם חלוקת ההכנסות המקובלת מפרסומות הקיימות ביוטיוב או באתרים הפרטיים של היוצר, מסוגלת לתחזק ערוצי תוכן מקוונים על בסיס מנוי. אך אם נסתכל על הקונספט הכביכול חדש, נגלה שמדובר למעשה במשהו עתיק - אתה משלם פר תוצר או אחת לתקופה, ומקבל תוכן בלעדי. אך האם המודל הזה לא נכשל בעבר? על היוצרים לייצר תשומת לב לא רק לתוכן שהם מייצרים אלא גם לקמפיין המימון שלהם, או במילים אחרות, למחלקת המנויים שלהם. להבדיל מהרבה חברות, כאן אפשר להפסיק את החיוב בכל רגע שרוצים, ואתם יכולים לקבוע את גובה החיוב לפי דרגות שהיוצר קבע.

 

 

מימון ציבורי

קורידור דיגיטל השיקו קמפיין בפטריאון לא כדי לקיים את ההפקות, אלא כדי לשדרג את איכותן. שלישיית היוצרים מתחזק את הערוץ דרך תוכנית השותפים של יוטיוב שבו הם מקבלים חלק מהרווחים המתקבלים מהפרסומות המוצגות ליד ובתוך הסרטונים שלהם. בסרטון הקמפיין הם נותנים דוגמאות לכמה מהסרטונים היותר מושקעים שלהם ומציינים שאלו שזכו לתקציב נוסף (בגלל שיתוף פעולה עם גוף מסחרי כלשהו), נראו ונשמעו הרבה יותר טוב, "אז דמיינו לעצמכם שכל סרטון יראה ככה" אומר גורסקי.

 

 

מדוע ערוץ מצליח שכזה, הזוכה למיליוני צפיות לכל סרטון ומתקיים מפרסומות ביוטיוב, זקוק להכנסה נוספת? "אנחנו משתתפים בתוכנית השותפים של יוטיוב כדרך של 'הכנסה מסורתית'", אומר ווטסון בראיון ל-ynet מחשבים, "אך בכנות, תזרים ההכנסות אינו מספיק כדי לתמוך בשום דבר שצריך קצת יותר מכמה חבר'ה (אני, סם וניקו) עם מצלמה, שמצלמים ללא היתר (מה שהפך לדרך פעולה נפוצה אצלנו)".

 

"דרך פטריאון אנחנו יכולים ליצור סרטונים מקוריים, שלולא הקמפיין, היו בלתי אפשריים כלכלית מכיוון שהם דורשים הוצאות מסוימות על דברים כמו לוקיישן, פעלולים, אביזרים, עיצב תפאורה, ציוד צילום וכן הלאה. בעוד שבורכנו ביכולת לעבוד עם עם תקציבי הפקה בעבר, התקציבים האלה הגיעו מחברות גדולות בלבד עם הציפיה שאנחנו ניצור תוכן המציג מוצר של החברה - כמו כשמשחק מחשב חדש יוצא לשוק. עם התמיכה מפטריאון, אנחנו יכולים ליצור תוכן מקורי חדש מבלי לקשור אותו לספוסנר של מותג כלשהו".

 

 

"בחרנו בפטריאון במקום קיקסטרטר מכיוון שזה מאפשר למעריצים האדוקים שלנו לתמוך בכל סרטון שאנחנו עושים, כמעט כמו מנוי. בקיקסטרטר לעומת זאת, ניתן לבצע תשלום חד פעמי מהאוהדים לטובת פרויקט אחד ספציפי. אז למרות שכל תקציב אינדבידואלי יכול להיות נמוך יותר מזה שנשיג דרך קמפיין אחד, פטריאון מאפשר לשנו להמשיך ליצור תוכן איכותי לאורך זמן". בדומה לטלוויזיה בלווין או עיתון, פטריאון מאפשרת לעשות מעין "מנוי" מתחדש אוטומטית, שלהבדיל מאותן חברות, ניתן לביטול בכל ברגע בלי שאלות. הפורמט הזה שונה לחלוטין מהדרך שבה הקבוצה פעלה עד כה.

 

האם אתם חוששים שמודל התשלומים הזה יוכל לחזור אליכם כבומרנג ותמצאו עצמכם ללא המימון הנוסף?

 

"היופי בפטריאון זה שהוא שומר את כל התוכן שלנו חינם עבור הצרכנים. בזמן שאחד יכול לתמוך בנו במתן תשלום קטן לכל סרטון שאנחנו יוצרים, שזה אכן סוג של מנוי, זה לא יוצר חומת תשלום המונעת מצפייה בתוכן, שאותו נמשיך ליצור ולשחרר בחינם דרך יוטיוב. בזמן שאנחנו מציעים הטבות מיוחדות לתומכינו דרך פטריאון, תקוותנו היא שמודל תשלומים זה יחזיק מעמד ויתן למעריצים שלנו הזדמנות לתרום לתוכן, אך בכל מקרה הוא לא יפריע לזמינות הסרטונים שלנו".

 

 (   )

 

האם תוכנית המנויים של יוטיוב, שגדלה משמעותית מאז שהתחלתם, מספיקה כדי לקיים את סוג ההפקות שלכם?

 

"כן, אבל עדיין קיימת מגבלה על היצירתיות וכעת עלינו להתאים את גודל ההפקה לתוך מה שאנחנו מרוויחים מתוכנית השותפים של יוטיוב". שלושה אנשים החיים אך ורק מהרווחים מיוטיוב אומר שעלות המחייה של האמנים, העלויות הקבועות הקשורות להפקת סרטונים כמו מצלמות, מחשבים וכן הלאה, ועלות ההפקה של כל סרטון וסרטון, חייבים להכנס בתוך התקציב המוגבל הזה. בעוד שתקציב זה מאפשר קיום מתמשך, כל סרטון מאפשר לייצר רווח בצורה מוגבלת. תמיכה ממעריצנו דרך פטריאון תתן לנו לתת את הקצת מעבר, שיעלה את האיכות והערך האומנותי של כל סרטון והוא בתמורה יביא עוד צופים וכך הערוץ יגדל בטור מעריכי".

  

 

אתה חושב שפטריאון היא פלטפורמה טובה עבור אלו שרק מתחילים בתחום כמו קיקסטרטר, או שעלייך להיות מישהו שיש לו ניסיון מוכח בתחום כדי לקבל תרומות חוזרות שכאלה?

 

"כמו עם כל 'מוצר', ניסיון מוכח יעזור להגדיל את כמות התרומות החוזרות, מה שיהפוך את קמפיין מימון הקהל ליותר מוצלח בכל פלטפורמה. עם זאת, יש לא מעט יוצרים חדשים שמחפשים תמיכה בפטריאון כבר עכשיו. לחלק זה עובד היטב, לאחרים לא כל כך. דעתנו האישית היא שכדאי שמי שרק מתחיל ומחפש הכרה כיוצר, יתמקד על תוכן איכותי ויפיץ אותו בחינם דרך יוטיוב או פלטפורמה חינמית אחרת. לבניית קהל דרך עבודה איכותית יש השפעה לטווח ארוך הרבה יותר חזקה מקמפיין מימון קהל".

 

סרטון לכל כיס

פטריאון עובד כך: אתם בוחרים את האמן שאתם רוצים לתמוך בו, ובוחרים את גובה התשלום. ממש כמו קיקסטרטר, גם כאן ישנן רמות שונות של תשלום עם תמורות שונות בהתאם. תמורת דולר לכל סרטון תקבלו פוסטר דיגיטלי וגישה לפיד המיוחד של פטריאון, שרק תורמים יכולים לראות. אלו שישקיעו 75 דולר לסרטון יקבלו את קבצי הפרויקט המקוריים עם האלמנטים של האפקטים. מהצד של היוצרים, הם מקבלים את כל ההכנסות אחת לחודש או פר תוצר, פחות עמלה לפטריאון על סך 5 אחוז, ועמלת אשראי של 2.9 אחוז + 30 סנט לעסקה, או העמלה של פייפל שגם היא עומדת על אחוזים בודדים. 

 

כמו כל דבר בעולם, גם כאן יש ישראלי - מנהל קבוצת הפייסבוק  Theories of the deep understanding of things המנוהלת על ידי ישראלי, כבר עמד למחוק את העמוד שלו מפאת חוסר תקציב לתחזק אותו. במקום זה הוא החלט להשיק קמפיין באתר ועתה מקבל כ-300 דולר בחודש כדי לתחזק את כל שלוחות מוסד האומנות והטראש שהקים.

 

 

עצות מהמומחים

"לאלו המעוניינים ליצור סרטוני יוטיוב למחייתם, יש מספר כללים שחשוב לשמור עליהם", הוא מסביר, "יש המון 'רעש' לא איכותי, אם תרצו שהחומר שלכם יקבל תשומת לב, חייב להיות משהו יוצא דופן בעבודתכם כדי להתבלט מעל הקהל. יוטיוב רוויה ביותר ממאה שעות של וידאו המועלות כל דקה. חשבו לעצמכם, אם אסרוק את יוטיוב ואראה את התמונה הממוזערת הזו או אתקל בסרטון, האם הייתי צופה בו? אם אין בו דבר מיוחד שגורם לו לבלוט מעל הרעש, התשובה כנראה תהייה לא".

 

"אם זה נשמע מאוד מרתיע, תוכלו להתחיל עם סיפור פשוט וזורם שערוך היטב, ואז התמקדו בלהפוך אותו למיוחד. זה ייקח מספר נסיונות וזה מוביל אותי לנקודה הבאה: אל תוותרו. אם אתם באמת רוצים להתקיים מליצור סרטוני יוטיוב, אתם הולכים להיכשל יותר מאשר תצליחו וזה לא בהכרח דבר רע. זה נותן פרספקטיבה על התהליך היצירתי ומהווה הזדמנות ליצור משהו טוב יותר".

  

 

"אם יצרתם משהו מוצלח, אל תשנו את הנוסחה, רק זכרו שגם אם עשיתם משהו אחד טוב, זה לא אומר שגיליתם את הנוסחה. אנשים יכבדו אתכם יותר אם תצרו תוכן איכותי על בסיס קבוע, ללא שינויים משמעותיים ברמה או בסגנון. ברגע שתהיו טובים במשהו, אתם תדעו את זה. ולסיום, תמיד היו עצמכם. סמכו על האינסטינקטים היצירתיים שלכם ופעלו על פיהם. אל תחכו ליום שבו מישהו יופיע עם המצלמה הנכונה. אם אתם רוצים להיות טובים ביצירת תוכן, פשוט תתחילו ליצור אותו. שימו את מוקד תשומת הלב על להפוך אותו למצוין, ותמיו היו עצמכם, לא משנה מה. אתם תתוגמלו בטווח הארוך".

 

השיטה שתצליח?

יוצרי תוכן מתמשך כמו אלו השוכנים ביוטיוב, מתקיימים בעיקר מתוכנית השותפים שלה שבה הם מקבלים נתח מרווחי הפרסומות, אך בשנים האחרונות עם הגדלת שטחי הפרסום והורדת מחירם, כשיותר ויותר אתרים ויוצרים מבקשים להגדיל את הכנסותיהם, נשחק מודל ההכנסות מפרסומות, וגופים רבים מתקשים לייצר הכנסה ראויה ממודל תשלומים זה. מודל המנויים העתיק לעומת זאת, הוכיח עצמו עם פוטנציאל רווח קטן, אך יציב יותר לאורך זמן. וכפי שקיקסטרטר ואינדיגוגו התחילו את הטרנד שבעקבותיו צצו עשרות אתרי מימון קהל, ייתכן וגם פטריאון תתחיל טרנד חדש שבו צורכי התוכן, ישלמו אקסטרה על מה שהוא בכל מקרה בחינם, כדי לשפר ולשמר אותו.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים