בעזרת הלוויין: חפשו אתם את המטוס המלזי
כוחות מעשר מדינות מחפשים עדיין, ללא שום הצלחה, את טיסה MH370 ו-239 האנשים שהיו על סיפונה. חברת לוויין מקולורדו מציעה כעת לגולשים לסרוק צילומים שהעלתה במיוחד לרשת ולתייג סימנים חשודים. וגם: 4 ימים מההיעלמות, הטלפונים של הנעדרים ממשיכים לצלצל. למה?
מקור בצבא מלזיה אישר הערב (יום ג') כי צבא מלזיה איתר היום, ארבעה ימים אחרי היעלמות טיסה MH370, אותות ששידר המטוס הנעדר בלילה בין שישי לשבת מעל אי קטנטן הרחוק מאות קילומטרים ממסלול הטיסה הרגיל שבו אמור המטוס לטוס מקואלה לומפור לבייג'ינג. לפי האותות האלה, אחרי היעלמותו מהמכ"מים האזרחיים באותו לילה סטה המטוס ממסלולו והגיע למיצר מלאקה. מדובר באחד מנתיבי הסחר הימיים העמוסים ביותר בעולם, והוא די מרוחק מהאזור שבו התמקדו החיפושים עד כה. שום זכר למטוס לא נמצא עד עתה, אפילו לא שברים או חפצים שיכלו להיפלט ממנו.
אם המידע החדש נכון, הרי שהמטוס טס בכיוון ההפוך מהיעד המקורי שלו והיה בצד השני של חצי האי המלזי. ההתפתחות הזו מוסיפה מסתורין נוסף לחקירת היעלמותו של המטוס, ומעלה את השאלה מדוע המטוס לא העביר אותות שניתן לזהות על ידי מכ"ם אזרחי. מפקד חיל האוויר המלזי רודזלי דאוד אמר כי מכ"ם בבסיס צבאי קלט אותות מהמטוס בשעה 02:40 לפנות בוקר בין שישי לשבת ליד פולאו פראק שבצפון מיצר מלאקה. "לאחר מכך האיתות של המטוס נעלם". לפי ההערכות, המטוס טס אז בגובה נמוך. המידע הזה מחזק את ההערכה הקודמת שהמטוס חזר על עקבותיו.
עוד חדשות מהעולם :
- מאיפה השרירים של פופאי הברזילאי?
- הרעב בסוריה: משפחות נאלצו לאכול כלבים
- "איראן ביצעה את הפיגוע בלוקרבי - לא לוב"
- אין כסף, יש כפפות. המתאגרפות של קאבול
החיפוש מתבצע לא רק מהאוויר ומהים, אלא גם מהחלל, וסין נעזרת בעשרה לוויינים כדי לחפש את המטוס. הלוויינים האלה מצוידים ביכולות צילום מתקדמות וברזולוציה גבוהה, אולם לפי שעה אפילו הלוויינים האלה לא הצליחו לסייע למצוא את המטוס במרחבים העצומים של הים.
בינתיים, גם אתם יכולים לסייע בחיפושים אחרי המטוס, מסוג בואינג 777. חברת צילומי הלוויין "דיגיטל גלוב", שמושבה בקולורדו, השיקה היום מבצע חיפושים מקוון שבו היא מציעה לגולשים לבחון את צילומי הלוויין שלה מאזור מפרץ תאילנד וים סין הדרומי, שם התמקדו החיפושים, ולתור אחר מראות חשודים. החברה כיוונה חמישה מהלוויינים שלה כך שיצלמו את האזור, והעלתה את התמונות לאתר Tomnod.
כעת מבקשת החברה מהגולשים לבחון את התמונות, שבהן כל פיקסל שווה ערך לכחצי מטר, ולתייג כל סימן חשוד. בהמשך מתכוונת החברה להתמקד בעזרת אלגוריתמים באזורים עם הכי הרבה סימונים. כדי להיכנס לאתר החיפושים המקוון, לחצו כאן.
חשוב לציין כי בשעות האחרונות נרשמו מעת לעת קשיי גלישה באתר, אולי בגלל העומס הכבד עליו.
עד כה פרסמה החברה תמונות לוויין משטח המשתרע על פני 3,200 קמ"ר. הן צולמו בסוף השבוע, אחרי היעלמותו של המטוס. לפי שעה התמונות מתמקדות באזור שבו פוגש מפרץ תאילנד את ים סין הדרומי, וכיוון שהיום הורחב אזור החיפושים, היצע תמונות הלוויין לסריקה יתרחב בשעות הקרובות.
הגולשים יכולים להתמקד בעזרת לחצן "zoom-in" בכל תמונה ולסמן כל פרט שהם חושדים כי הוא הריסות המטוס. לוק ברינגטון מהחברה אמר ל-ABC News האמריקנית: "עבור אנשים שלא יכולים להפליג בעצמם בסירה באוקיינוס השקט כדי להגיע לאזור מלזיה או שלא יכולים להטיס מטוס כדי לחפש שם, זאת הדרך לתרום ולנסות לעזור".
ככל שעוברות השעות, עוד ועוד סימני שאלה צצים בנוגע לטיסה MH370, שכבר מוגדרת בפי רבים "תעלומת התעופה הגדולה בהיסטוריה". היום פרסמו 19 ממשפחות הנוסעים הסינים שהיו על המטוס הודעה שבה אישרו כי בימים האחרונים הצליחו להתקשר לטלפונים הניידים שלהם ולשמוע צליל חיוג, אף שכשהמכשיר כבוי בדרך כלל לא שומעים צליל שכזה. חלקם הצליחו להתקשר לטלפונים האלה גם היום, וגם בחברת התעופה "מלזיה איירליינס" שלה שייך המטוס אישרו כי הצליחו להתקשר לאותם מספרים. עם זאת, איש לא ענה להם כמובן מהעבר השני.
קרובי משפחה סיפרו גם שבאתרי רשתות חברתיות חלק מיקיריהם עדיין מופיעים במצב "און ליין", מה שמוסיף לתחושה המוזרה שלהם. אחיו של אחד הנוסעים סיפר כי הוא עדיין מוצג כמחובר בפרופיל שלו ברשת החברתית הסינית QQ. עם זאת, מומחה התקשורת ג'ף קגאן הסביר לרשת NBC כי ייתכן מצב שבו יש צליל חיוג אף שהטלפון כבוי. הוא אמר כי צליל החיוג הוא סימן לכך שהרשת מחפשת את הטלפון במקום שבו היה לאחרונה, לאחר מכן מתרחב מעגל החיפוש, ואם היא לא מוצאת אותו - השיחה מסתיימת.
מוקדם יותר היום נודע כי שני הנוסעים במטוס שהשתמשו בדרכונים גנובים היו אזרחים איראנים צעירים, מהגרים בלתי חוקיים שעשו כנראה את דרכם לאירופה. הצעיר שביניהם התכוון לבקש מקלט מדיני. בעקבות הגילוי פחתה הסבירות שהמטוס התרסק כתוצאה מפיגוע, חשש שהתעורר בעקבות פרסום הידיעה שעל המטוס היו נוסעים עם דרכונים מזויפים, בצירוף נתונים נוספים כמו העובדה שהטייס לא הספיק לשלוח
שום אות מצוקה והעובדה שלא נמצאו עדיין שרידים בים. בדרך כלל כשמטוס מתפרק באוויר שרידיו מתפרשים על פני שטח נרחב יותר, ולכן קשים בהרבה לאיתור.
בינתיים התפרסם היום סיפורו של פול וויקס, בן 39 מאוסטרליה, אחד מנוסעי המטוס. לפי דיווחים לפני הטיסה הוא הסיר את טבעת הנישואים שלו והפקיד אותה בידי אשתו. הוא היה בדרך להתחיל עבודה חדשה במונגוליה. וויקס, ניו זילנדי במקור, עבר לאוסטרליה ב-2011 אחרי שביתו נהרס ברעידת האדמה החזקה בכרייסטצ'רץ', ניו זילנד. אשתו דניקה אמרה שהוא השאיר את הטבעת ושעון ואמר לה שאם יקרה לו משהו, הוא רוצה שילדיהם יקבלו אותם כשהם יתחתנו.